Új gyógyszert fejlesztenek, ami az összes náthavírussal elbánik

18/05/18 péntek
A gyógyszert kifejlesztő tudósok "kissé radikálisnak" nevezik az új anyagot, mivel nem a vírust, hanem az emberi szervezetet veszi célba. De éppen ez a hatékonyságának titka.

Undorító egy betegség a nátha, az a kategória, ami ugyan nem halálos, még csak nem is súlyos, de igencsak meg tudja keseríteni az ember életét. Most azonban komoly esély van arra, hogy megszabadulunk tőle, brit tudósok ugyanis felfedeztek egy új gyógymódot.

A londoni Imperial College kutatói jelenleg a gyógyszer belélegezhető változatának kifejlesztésén dolgoznak, hogy csökkentsék a mellékhatások kockázatát. A Nature Chemistry című folyóiratban publikált kutatásban laboratóriumi körülmények között, emberi tüdősejteknél alkalmazták a szert, mely perceken belül működésbe lépett és megcélozta az NMT nevű fehérjét. Ez egy kulcsfontosságú fehérje az emberi testben, mivel a náthás fertőzéseket okozó vírusok mindegyikének erre az emberi fehérjére van szüksége a szaporodáshoz.

Az eddigi vizsgálatok alapján a módszer képes bármelyik náthavírust megállítani, amennyiben elég korán kezdik alkalmazni.

A kutatásban részt vevő Ed Tate szerint a szert akkor kellene beadni a páciensnek, amikor először megfertőződik, hogy blokkolni lehessen a vírus szaporodását és terjedését. "Még ha el is kapja valaki a betegséget, a szer akkor is segíthet a tünetek kezelésében" - tette hozzá a szakember, aki szerint a módszer nagy segítség lehet például az asztmások számára, akik nagyon betegek lehetnek egy náthától.

Tate szerint az emberi szervezet megcélzása a kórokozó helyett "kissé radikális" módszer, de teljesen logikus lépés, mivel "igen trükkös" vírusokról van szó. A náthavírusok nem csupán rengetegen vannak és sokfélék, hanem nagyon gyorsan változnak, ami azt jelenti, hogy rövid idő alatt képesek ellenállóvá válni a gyógyszerekkel szemben.

A vizsgált szer teljesen blokkolta a náthát okozó vírustörzsek egy részét anélkül, hogy kárt okozott volna az emberi sejtekben.

Ennek ellenére további tanulmányokra van szükség annak megerősítéséhez, hogy nem ártalmas az ember egészségére. A kutatók szerint a klinikai próbák két éven belül elkezdődhetnek.

A nátháról dióhéjban

A nátha gyorsan és könnyen terjed emberről emberre. A fertőzést okozó vírusok 24 órán keresztül képesek megmaradni az emberi kézen és a különböző felületeken. A fájdalomcsillapítók és megfázás elleni gyógyszerek képesek enyhíteni a tüneteket, de jelenleg nincs olyan kezelés, amellyel megfékezhető a fertőzés.

A tünetek - orrfolyás, vagy orrdugulás, tüsszögés és torokfájás - gyorsan jelentkeznek és néhány nap alatt felerősödnek. Az emberek többsége egy héten után már jobban van, de egy enyhe nátha akár néhány hétig is elhúzódhat.

Forrás: MTI/BBC, képek: Pixabay