Tavakat találtak az Északi-sark jege alatt

18/04/18 szerda
Azt még kutatják, hogy milyen élőlényeket rejthet az extra sós víz.

Az IFLScience cikkében olvashatunk arról, hogy az Északi-sark jege alatt 500 méterrel két tó rejtőzik, amelyeknek olyan sós a vize, hogy nem hasonlít hozzá egy tengeré sem. Az egyik tó 5, a másik 8 négyzetkilométeres, ráadásul ezek az első hipersós szubglaciális tavak a Föld történetében.

Újabb élőlényekre bukkanhatnak

A kutatásról megjelent  tanulmány szerint nem csak ezért számít fontosnak a két tó felfedezése, hanem azért is, mert a bennük elzártan mikrobiológiai élőhelyek alakulthattak ki. Ennek igazolására még mintákat keres az Albertai Egyetem által vezetett nemzetközi kutatócsoport.

Illusztráció - Andy Mai, Unsplash

"Ha az élet valóban létezik a tavakban, akkor azóta fejlődhet elszigetelten, hogy a térséget utoljára ellepte a gleccserjég, vagyis legalább 120 000 éve" – olvasható a tanulmányban.

A tavakra egyébként véletlenül talált rá a NASA, amikor földradarjával a Devon-szigeti jégsapka geológiáját tanulmányozta. Több naprendszerbeli égitesten is hasonló víz van, ilyen szubglaciális tavak találhatók a például a Marson, az Európén és az Enkeláduszonis.