Nem vicc: robotpincér szolgálja fel a kávét és az ételeket egy győri étteremben

18/09/17 hétfő
ujnemzedek.hu
Az Emy névre hallgató robot a hasára rögzített tálcán viszi ki a vendégeknek a megrendelt fogásokat. Elsőre jó reklámfogásnak tűnik, de a szakértők szerint a nem is olyan távoli jövőben annyira elterjedhetnek a robotpincérek, hogy a szemünk se rebben, ha meglátunk egyet valamelyik étteremben.

A "jövőbe látó" elemzők abban is egyetértenek, hogyha ezek a robotpincérek gyorsak és pontosak lesznek, és a kötelező járulékot sem kell befizetni utánuk, akkor a vendéglátóhelyek kapkodnak majd utánuk. 

Vannak viszont, akik úgy vélik: a hagyományos vendéglátást ezt nem segítené. Elveszne a vendég és felszolgáló között kialakuló, jó hangulatú beszélgetés, kommunikáció. Ezért is idegenkednek még ettől a lehetőségtől az étteremtulajdonosok, és talán a vendégek is. 

"Az igazi felszolgálók karaktere nem pótolható. Persze: vannak vendégek, akiknek csak a gyorsaság számít, s azt egy robot tudja. De ha hidegebb vizet szeretne kérni, mit csinál? Egy jó pincér, ha ismeri a visszatérő vendégét, eleve olyat hoz, de egy robotnak mondhatja aztán a vendég, hogy »Hát nem emlékszik rám?« - nem fog." -  fejtette ki véleményét egy szakmabeli a kisalfold.hu-nak.  


Fotók: Krizsán Csaba, MTI

Az Oracle és a Future Workplace felmérése éppen az ellenkezőjét igazolta annak a nézetnek, miszerint az emberek tartanak a mesterséges intelligenciával működő eszközök munkahelyi bevezetésétől. 

Az emberek 93%-a el tudná képzelni, hogy robot legyen a főnöke

Az Oracle és a Future Workplace kutatócég együttműködésében készült felmérés szerint az emberek készen állnak, hogy robotoktól fogadjanak el utasításokat. A felmérésben 1320 HR-vezetőt és munkavállalót kérdeztek meg az Egyesült Államokban, az eredmények pedig azt mutatják, hogy az emberek szívesen használnának mesterséges intelligenciát (AI) a munkájuk során és tisztában vannak vele, hogy a manuális munkafolyamatok automatizációján túl milyen más előnyökkel szolgál ez a technológia. 

Az AI at Work elnevezésű kutatásból az is kiderült, hogy jelentős különbség van az AI munkahelyi és otthoni használatának elterjedtsége között. Míg a magánéletében az emberek 70%-a használ valamilyen AI technológiát, a HR-szakemberek csupán 6%-a alkalmazza a mesterséges intelligenciát, és csak a munkavállalók 24%-a vesz igénybe valamilyen AI-megoldást a munkahelyén. Hogy kiderítsék, miért van ilyen markáns eltérés az AI-adaptáció terén, amikor az emberek egyértelműen szeretnének mesterséges intelligenciát használni a munkájukban is (93%-uk megbízna a robotoktól kapott instrukciókban is), az Oracle és a Future Workplace megvizsgálták, hogyan vélekednek a HR-vezetők és a munkavállalók az AI előnyeiről. Arra is kíváncsiak voltak, milyen akadályai vannak az AI munkahelyi bevezetésének, illetve milyen üzleti következményei lehetnek, ha egy vállalat nem használ mesterséges intelligenciát.