Lenyelsz egy kis kapszulát, az pedig telefonon értesít, ha beteg vagy

18/05/31 csütörtök
Természetesen pontosan megmondja, mi a bajod, sőt, akár előre is jelezheti, hogy valami készül.

Az elkövetők ezúttal nem brit, hanem amerikai tudósok, akik egy apró elektronikus chipekkel és milliónyi génmódosított élő sejttel teli lenyelhető kapszulát fejlesztettek ki. A cél az, hogy ez a kis szuperszenzor egy nap alkalmas legyen arra, hogy az emberek gyomrából jelezze a különböző betegségek előjeleit.

Persze nem eszik olyan forrón a kását, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) kutatói egyelőre csak sertéseknél tesztelték a jelenleg 10 milliméterszer 30 milliméteres kapszulát. Az eddigi kísérletek azonban jól alakulnak, az eszköz sikeresen észlelte a vérzést az állatok gyomrában.

A szakemberek a kólibaktérium egy veszélytelen törzsét használták fel a kapszula megalkotásához. Génmanipulációval elérték, hogy az eszközbe helyezett sejtek észleljék és felvillanással jelezzék a vérzést. Ezt követően a kapszulában lévő elektronikus chipekre hárul a feladat, hogy jeleket küldjenek egy okostelefonra.

Az MIT kutatóinak eszköze - amelyben a több milliónyi baktérium mellett egy elem, egy fénydetektor és elektronikus chipek is helyet kaptak -, újabb jelentős előrelépést jelent az emberek egészségének megfigyelését célzó, lenyelhető vagy külső használatra szánt érzékelők fejlesztésében.

Egy (angol nyelvű) tudósítás az új, lenyelhető szenzorról:

Jelenleg kamerákkal és hőmérőkel felszerelt pirulák is segítenek már a különböző betegségek felismerésében és az emésztés nyomon követésében. A massachusettsi szakemberek fejlesztésének különlegessége azonban abban rejlik, hogy elsőként használtak génmódosított sejteket szenzorként egy lenyelhető kapszulában.

A Science című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint ahhoz, hogy embereknél is alkalmazható legyen, a kapszula méretét jelentősen csökkenteni kell, továbbá képesnek kell lennie egyéb anyagok észlelésére is.

Egy ilyen szuperszenzor már alkalmas lehet a gyomorfekély, a gyulladásos bélbetegségek és akár a vastagbélrák jeleinek észlelésére is.

A tanulmány társszerzője, Mark Mimee szerint a kapszula méretének csökkentése mellett a begyűjtött adatok titkosításáról is gondoskodni kell a páciens személyi adatainak védelme érdekében, és mivel az eszközt egyszeri használatra szánják, ezért olyanra kell tervezni, hogy könnyedén lehúzható legyen a vécén.

Mindez azt jelenti, hogy beleszámítva a klinikai próbákat is, évekbe telik, mire a kapszula elérhetővé válik a gyógyításban.

A kutatók szerint azonban a fejlesztés megéri a várakozást, mivel a jelenlegi elképzelés szerint vastagbéltükrözés (kolonoszkópia) helyett a pácienseknek csak le kell majd nyelniük a kapszulát "egyszer egy héten, vagy egy hónapban" a rák esetleges korai jeleinek kiszűrése érdekében.

Stephanie Hansel, a minnesotai Mayo Klinika munkatársa nem vett részt a mostani kutatásban, de az eredményeket kommentálva elmondta, hogy a kapszula segíthet az orvosoknak a Crohn-betegséggel küzdők gyomrának nehezen hozzáférhető részeinek vizsgálatában, valamint a gyomorban lévő mikrobák egészséges egyensúlyának tanulmányozásában is.

Forrás: MTI