Ha 1,5 fokos lenne a felmelegedés megmenekülne a legtöbb faj

18/05/24 csütörtök
Brit tudósok több mint 100 ezer fajt vizsgáltak meg, főleg a rovarok vannak veszélyben - hiszen a globális felmelegedést 3 fokosra becsülik.

Megmentené a Földön élő növény- és állatfajok jelentős többségét a klímaváltozás hatásaitól, ha az iparosodás előtti időkhöz képest 1,5 Celsius-fokban sikerülne korlátozni a Föld felmelegedését - hangsúlyozzák a Kelet-Angliai Egyetem kutatói. A Science című folyóiratban közzétett tanulmányukban a tudósok kimutatták, hogy a párizsi klímaegyezményben megfogalmazott elsődleges cél megvalósulásával, a 1,5 Celsius-fokos felmelegedéssel elkerülhető lenne a 2 Celsius-fokos melegedés esetében a növényeket és az állatokat fenyegető kockázatok fele és a rovarokat veszélyeztető hatások kétharmada.

A Kelet-Angliai Egyetem és az ausztráliai James Cook Egyetem kutatói mintegy 115 ezer fajt, köztük 31 ezer rovar-, 8000 madár-, 1700 emlős-, 1800 hüllő-, 1000 kétéltű- és 71 ezer növényfajt tanulmányoztak. A maga nemében ez a legnagyobb szabású ilyen kutatás. A korábbi hasonló kutatások az iparosodás előtti időkhöz képest 2 Celsius-fokos felmelegedés hatásaira korlátozódtak, és a rovarokat nem is vizsgálták.

"Azt találtuk, hogy ha sikerül az iparosodás előtti időkhöz képest 1,5 Celsius-fokra korlátozni a felmelegedést, az hatalmas előnyökkel járna a biodiverzitásra, sokkal több előnnyel, mint a 2 Celsius-fokos korlátozás. A rovarok különösen érzékenyek a klímaváltozásra. 2 Celsius-fok esetében a 31 ezer általunk tanulmányozott faj 18 százaléka elveszítené földrajzi elterjedésének több mint felét. 1,5 Celsius-fok esetén ez 6 százalékra csökkenne" - magyarázta Rachel Warren professzor, a tanulmány vezető szerzője.

Fotó:  Thomas Hafeneth, Unsplash

A globális felmelegedés a jelen állás szerint 3 Celsius-fok felé tart, még akkor is, ha az országok teljesítik a szén-dioxid-kibocsátásuk vonatkozásában vállalt nemzetközi kötelezettségüket.

Ebben az esetben a rovarok mintegy fele fogja elveszíteni élőhelye felét - tette hozzá Warren.

"Azt akartuk megtudni, hogy a különböző klímaváltozási előrejelzések miként hatnak egyes térségekre, azok miként válnak klimatikusan alkalmatlanná az ott élő fajok számára. A biodiverzitásra leselkedő kockázatokat úgy mértük, hogy számba vettük azokat a fajokat, amelyek esetében már jelezték, hogy a klímaváltozás miatt földrajzi elterjedésük több mint felét elveszítik" - idézte a professzort a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál. Leginkább Dél-Afrikában, Amazóniában, Európában és Ausztráliában élő fajok javát szolgálná a felmelegedés korlátozása 1,5 Celsius-fokra.

A szakemberek felhívták a figyelmet arra, hogy a rovarok esetében különösen fontos a kockázatok csökkentése, mivel ők létfontosságúak az ökoszisztémában, a termények és virágok beporzásában játszott szerepük miatt, miközben más állatok, madarak számára az élelmiszerlánc fontos tagjai.

Így néz ki a globális felmelegedés egy animációba sűrítve

NOAA-ból származó animáció 1880-tól mutatja be az éves átlaghőmérsékletet, főként a melegrekordokat egészen 2016-ig:

Az animációs térképhez a következő megjegyzést írták:

"Az animáción jól látható, hogy a korai éveiből származó térképeken még a kék árnyalatok dominálnak, jelezve, hogy a hõmérséklet egész jó volt. Az 1980-as évekre a térképen a sárgás árnyalatokat bukkantak fel. A 2000-es években a bolygó nagy része narancssárga és vöröses színben kezdett mutatkozni, 3 ° C-kal megemelkedett az átlag hőmérséklet, és már csak néhány elszigetelt hűvös folt látható. Az elmúlt években a térképeket a vörös árnyalatok vették birtokba, jelezvén, hogy a globális felmelegedés minden részén jelen van a bolygónknak."

Forrás: MTI, nyitókép: Pixabay