Csak egyféle módon lehetsz sikeres?

18/07/16 hétfő
ujnemzedek.hu
Anders Ericsson professzor szerint a sima gyakorlás nem elegendő.

Anders Ericsson professzor már fiatalon is nagyon szeretett sakkozni, rendszeresen verte meg a játékban osztálytársait. Egyik nap viszont ő szenvedett vereséget. Nem értette, hogy győzhették le, amikor minden nap sakkozott? Hogy tudott ellenfele egyik napról a másikra ilyen mértékben fejlődni? Elmondása szerint ez volt az a pillanat, amikor azon kezdett el gondolkodni: hogyan képesek az emberek fejlődni valamiben? Elég hozzá a szimpla gyakorlás?

Ma, Ericsson, a Florida State University pszichológia professzora, ahol sok más téma mellett a teljesítmény kérdéskörére specializálódott a tudományban. Azóta persze arra is rájött, a puszta gyakorlás nem elég ahhoz, hogy folyamatosan tudjunk fejlődni. Ericsson kutatása és logikája szerint az egyedüli oka annak, ha nem vagy virtuóz hegedűművész, olimpiai sportoló vagy más világszínvonalú előadóművész, hogy nem gyakoroltad a "tudatos tapasztalatszerzést".

Mit jelent ez pontosan?

Ericsson szerint a "tudatos tapasztalatszerzés" elmélete magában foglalja azt, hogy elhagyjuk a komfortzónánkat és a jelenlegi képességünkön túlmenő tevékenységeket. Ha már ismerjük, tudjuk és ismételjük a már elsajátított készségeket, akkor azt lehet, hogy tökéletesen tudjuk majd kivitelezni, de tovább fejlődni ennyitől nem fogunk. Vagyis a gyakorlás még nem minden! 

Ericsson úgy véli, hogy az egyszerű fejlődésre való törekvés nem elég. Az embereknek jól meghatározott célokra van szükségük a szemmel látható vagy "minőségi" fejlődéshez, valamint kell egy tanár, aki segít nekik egy tervet készíteni ezek eléréséhez. Ez gyakorlatban úgy néz ki, hogy az oktató visszajelzést ad az erőfeszítéseidről, felismeri a teljesítményeddel kapcsolatos problémákat és ennek megfelelően tanácsokkal lát el, hogy javulni tudj. 

Mit tanácsol Ericsson  a tudatos tapasztalatszerzés eléréséhez? 

  1. Pontos céllal vágj bele a feladatodba!
  2. Teljes figyelmeddel a feladatra figyelj!
  3. Keresd a visszacsatolásokat és okulj belőlük!
  4. Rendszeresen lépj ki komfortzónádból!

Az elmúlt három évtized eredményei is azt mutatják, hogy a „szándékos gyakorlat” kulcsfontosságú a magas szintű teljesítmény eléréséhez - bármely területen is tevékenykedünk.

A 2016 májusában közzétett kutatások több ezer tanulmány eredményeit elemezték, és megállapították, hogy tényleg van különbség azok között a sportolók között, akik végeznek „szándékos gyakorlatokat” és azok között, akik nem.

A kutatás viszont megmutatta azt is, hogy azok a sportolók között, akik végeztek személyre szabott gyakorlatokat is volt olyan, akiknek nem vált be a különleges edzés folyamat és nem mutattak javuló tendenciát.

A szakértők ezért nem tudtak konkrét megállapodásra jutni, hiszen a „szándékos gyakorlatok” elvégzése mellett még olyan dolgok is befolyásolnak egy embert a fejlődésben, mint a genetikailag befolyásolt fizikai tulajdonságok, mint például az izomtömegünk felépítése és a pszichológiai adottságaink.

Érdekel a téma?

Olvasd el a pszichológia professzor könyvét, amiben fény derül arra, hogy:

  • Vajon a velünk született adottságaink döntik el, miben lehetünk tehetségesek?
  • Valóban 10 ezer órát kell gyakorolnunk ahhoz, hogy szakértővé váljunk valamiben?
  • Hogyan segíthetjük hozzá a gyerekeinket, hogy csúcsteljesítményt érjenek el?

Anders Ericsson egész pályafutása során sakkbajnokokat, hegedűvirtuózokat, élsportolókat és memóriaművészeket tanulmányozott.

A Csúcsteljesítmény című könyvében három évtized mítoszromboló kutatásait egyesíti hatékony tanulási stratégiává, amely alapvetően különbözik mindattól, amit hagyományosan gondolunk az új képességek megszerzéséről.

Akár a munkahelyünkön szeretnénk kitűnni, akár sportolói vagy zenészi teljesítményünkön javítanánk, akár gyermekünk tanulmányi előmenetelében kívánunk segítséget nyújtani, Ericsson forradalmian új módszerei megmutatják, hogyan fejlődhetünk szinte bármilyen, számunkra fontos készség terén. 

 

Forrás: businessinsider