Baj van, az ülőmunka az agyadra is mehet

18/08/30 csütörtök
ujnemzedek.hu
Napi hat óra ülőmunka is „elég", hogy komolyan megbetegedjünk, pedig egyszerű lenne elkerülni a bajt.

A testünk nem arra lett „tervezve”, hogy huzamosabb ideig üljünk, rengeteg negatív következménye van ennek az alapvetően kényelmesnek gondolt tevékenységnek.  A legtöbben észre sem vesszük, mennyi időt töltünk egy iskolai vagy irodai székben naponta.


Pedig csak meg kéne mozdulni (kép: AsapScience)

Ülés közben jelentősen csökken az izmaink aktivitása és a vér is lassabban áramlik az erekben (akár 50%-al). Ezáltal sokkal kevesebb oxigén és a jókedvünkért „felelős” hormon jut el az agyunkba is, így nem meglepő, ha lehangoltak vagyunk.

Csoda, ha hízunk? (kép: AsapScience)

Ha egy teljes napot egyhelyben ülve töltenénk,  40 százalékkal csökkenne a testünkben a glükóz  feldolgozás mértéke, ami  elképesztően megnöveli a 2-es típusú cukorbetegség kialakulását.

Erről itt írtunk bővebben. 

Aztán most egy friss kutatásból az is kiderül, hogy az agyunk is feldurran, ha egész nap csak fenekelünk. Ugyan mindenkinek kell 5 perc csücsülés, hogy összeszedje a gondolatait, óvatosan: egy tanulmány szerint - amely azt vizsgálta, egyes 45 és 75 év közöttieket mennyi ideig ültek naponta, és ennek van-eköze az agytevékenységhez -

a sok ülés butít.

Azok az emberek, akik napi 15 órában ültek - akár csak kisebb szakaszokban - az agytevékenység 10%-al volt kedvezőtlenebb azoknál, akik leszorították az időt napi ötre.  Sőt: a 3 és 15 óra között üldögélők között (ebben a kutatásban) a memóriaromlás is sokkal gyakoribb volt.

Mielőtt kirúgnánk magunk alól a széket, otthagynánk az irodai munkát vagy az iskolát, érdemes megnézni, melyek azok a legegyszerűbb technikák, amivel kivédhetőek és/vagy csökkenthetőek a negatív hatások.

Tippek:

1. Nem meglepő: álljunk fel!  Mindössze elég óránkét öt percre megszakítani egy kis sétával az ülőmunkát és máris beindítottuk a vérkeringést.

2. Álló íróasztal – egyre több irodát szerelnek fel olyan munkaállomásokkal, ahol állva dolgozhatunk. Egyes jóslatok szerint a jövőben az irodák berendezése is megváltozik majd. (Itt egy menő videó arról, milyen irodákban dolgozunk majd a jövőben)

3. Igyunk vizet! Nem csak azért mert egészséges, hanem mert így időről-időre fel kell pattanunk az íróasztaltól, hogy újratöltsük a poharunkat

4. Üzenetküldés vagy telefonhívás helyett, egyszerűen sétáljunk oda a kollégánkhoz megbeszélni vele a dolgot

5. Irodai szék helyett az óriás gumilabda is jó megoldás, hiszen a gömb felületen ülve folyamatosan egyensúlyoznunk kell

6. Sétáljunk, biciklizzünk, gördüljünk.  Szálljunk le egy megállóval előbb és sétáljunk esetleg menjünk biciklivel, görkorcsolyával, gördeszkával , rollerrel az iskolába vagy a munkahelyre.