Az öt másodperces szabály kiiktatja a halogatást az agyunkból?

18/02/23 péntek
ujnemzedek.hu
Sokkal egyszerűbb blokkolni az agyunkat, ha bekapcsol a halogatásjelzőnk, mint hinnénk.

A könyvet Mel Robbins írta, rengeteg pszichológussal és szakértővel beszélgetett a témáról, míg végül megírta könyvét, amelynek témája: hogyan győzhetjük le magunkban a halogatást. 

Robins szerint a következő egyszerű lépést kell követni: Amikor megszületik bennünk a változás, változtatás ötlete, az agyunk kőkorszaki módon ellen akar állni neki. Egy egyszerű példán levezetve így néz ki a dolog: elhatároztuk magunkat, hogy reggel nem állítjuk be a szundit és nem alszunk tovább. Vannak, akik képesek egyből felébredni, de a többség elcsábul egy belső hangot hallva, ami sunyi módon azt mondogatja "Jaj, még tíz percet pihenek és felkelek" - de aztán mi történik? Mégis csak benyomja a szundit és tovább alszik, végül akkor ébred fel, mikor már alig marad ideje, hogy elkészüljön. 

sleeping bed covers pillows arm hand
Forrás: Stocksnap

Hogy miért van ez?

Az agyunk szereti, ha ő irányíthat, és nehezen viseli a változásokat. Hogy miért? Mert úgy érzékeli, hogy, ha valami megváltozott, akkor itt tuti gáz van. 

Pedig valójában nincs baj, csak nagyon tudunk ragaszkodni a megszokásainkhoz. A mai világban napról napra változnak körülöttünk a dolgok, ezért nekünk is többször kell ehhez alkalmazkodva változtatnunk a saját életünkön. Ebben pedig pont az a legnehezebb, hogy valahogy el kell kezdeni, bele kell menni az új helyzetekbe és próbatételekbe - és az agyadnak elég öt másodperc, hogy lebeszéljen erről. Gondolj bele, ha öt másodpercen belül nem kezded el a mosogatást, miután az eszedbe jutott, tuti, hogy csak akkor fogod látni legközelebb a mosogatót, ha elfogytak a tiszta poharak vagy az evőeszközök.

Ez a technika segíthet nekünk abban, hogy elűzzük az agyunkból a félelmeket, kétségeket, negatív érzelmeket, amik megakadályozzák, hogy cselekedjünk. Persze a neheze ezután jön: miután minden nap szabályosan alkalmazzuk a szabályt, az öt másodpercet emelnünk kell, 5 órára, 5 napra, egészen addig míg a halogatást teljesen kiűzzük a fejünkből.

Tegyünk apró lépéseket

Még az olimpián és a tengerészgyalogos SEAL-kiképzésen is támaszkodnak ezekre az apró lépésekre, hogy elérjék hatalmas céljaikat, és kilépjenek a komfortzónájukból. Ez azért van, mert egy Harvard-kutatás azt bizonyította, hogy a célok apró, napi lépésekre való bontása a legegyszerűbb módja annak, hogy elérjék ezeket a hatalmas sikereket. És sokkal könnyebb ezt a kezdeti ugrást elvégezni, ha nem gondolunk egyből a legnagyobb és most még elérhetetlennek tűnő céljainkra.

Nem is hinnéd, de még tudományosan is igazolták ezt a szabályt 

Például az elhatározást, hogy beugorj a medencébe, hogy megments egy fuldokló gyereket, az agyad gyorsan gondolkodó része, vagyis az előfrontális kéreg irányítja. Amikor beveted magad a medencébe, hogy kiments onnan valakit, az agyad érzelmi része hajtja magát, és nem fordít időt arra, hogy elemezze a víz mélységét, vagy hogy hogyan lehet a legjobban megközelíteni a medencét stb. 

A legtöbb feladathoz azonban agyunk a racionális részeit használja fel, amely segít elkerülni a veszélyt. Nos, amikor az agyunk változást érez, akkor azt hiszi, veszély közeleg, és azonnal visszakapcsol a megszokott kis cselekvésekhez. Így már kezd összeállni a kép, ugye? Amikor te reggel felébrednél, az agyad jelez, hogy hoppá, itt valami másképp működik, nyomd csak be a szokásos szundit! Na, hát ezt a pillanatot kell felülírnod öt másodperc alatt.  

Forrás: medium