7 planétából álló bolygórendszert fedeztek fel - lehet, hogy költüzünk?

17/02/23 csütörtök
Tegnap újabb óriási felfedezésről számolt be a NASA. Kutatók egy kisebb bolygórendszerre bukkantak, ami mindössze 39 fényévre található a Naprendszertől és hét, nagyjából Föld nagyságú bolygó kering benne.

A Tejútrendszerben a legtöbb csillag a mi Napnál jóval kisebb. Ezeknek a kistömegű csillagoknak, amik mindössze 80-szor nagyobb tömegűek a Jupiternél, maghőmérséklete éppen csak eléri azt az értéket, hogy bennük a hidrogén héliummá alakulhasson. Fényességük csupán ezrede Napunkénak.

Ezek közé tartozik a kutatók számára nem ismeretlen TRAPPIST-1, amely mindössze 39 fényévre található a Naprendszertől. Még 2016-ban sikerült három bolygót is észlelni körülötte, most pedig újabb négyet fedeztek fel.

Úgy tűnik sikeres a tranzit módszer

Ha egy bolygó elhalad a csillaga előtt (ezt nevezik a szakértők tranzitnak), akkor eltakar valamennyit annak fényéből. Ezt a változást követik a kutatók, ebből következtetnek a megfigyelt planéta méreteire is. A szakértők szerint a kistömegű csillagok körül nagyobb az esélye annak, hogy Föld méretű bolygókat találjanak.

Az elmúlt években az úgynevezett tranzit fotometria módszerével több ezer Naprendszeren túli bolygót fedeztek már fel. 2010-ben, Michael Gillon, a belgiumi Liége Egyetem csillagásza és társai kezdték vizsgálni a Nap közelébe lévő, kis tömegű csillagokat egy 60 centiméter tükörátmérőjű robotteleszkóp, a TRAPPIST segítségével. Ezután sikerült felfedezniük a TRAPPIST-1-et, aminek további vizsgálatához már bevonták a NASA infravörös tartományban működő Spitzer űrtávcsövét is.

Tények és érdekességek, amiket eddig tudhatunk a felfedezett planétákról

• A bolygórendszer kicsit hasonlít a Jupiter és a négy legnagyobb holdja által alkotott rendszerre.
  • A TRAPPIST-1 planétái körülbelül 80-szor nagyobbak a Jupiter bolygóinál.
  • Hat belső planétájának keringése a következő módon alakul: amíg a legbelső bolygó nyolcszor kerüli meg a csillagát, addig ezalatt a második ötször, a harmadik háromszor, a negyedik kétszer teszi meg ugyanezt.
  • A három legbelső bolygó túl forró, a legkülső túl hideg ahhoz, hogy folyékony víz, ezáltal pedig élet legyen rajta. A három középső planéta viszont érdekes lehet a tudósok számára.
  • A James Webb nevű infravörös űrtávcső feladata az lesz, hogy kiderítse, milyen körülmények, milyen klíma van ezeken a bolygókon. A középső planéták feltérképezése lesz az elsődleges feladata, melyek nevei: Trappist-1e, Trappist-1f, Trappist-1g.
  • A TRAPPIST-1-hez hasonló csillagok akár 10 billió évvel is képesek túlélni a Nap halálát.

A bejelentés pillanatait és további információkat a NASA hivatalos Facebook oldalán megoszott videóban láthatunk:

Forrás: Origo, Nature magazin