Tudod, hogy mennyit érsz online? Derítsd ki!

18/02/15 csütörtök
ujnemzedek.hu
Mutatunk két online kalkulátort, amivel az Insta-posztjaid és a Youtube-videóid értékét lőheted be - vagyis, hogy mennyit kereshetnél velük influencerként. Annyira mondjuk nem kell komolyan venni...

Az influencer kifejezést sokan még tanulják, miközben sokaknak már annyira alap, hogy maguk is azzá váltak. Vagyis véleményvezérré (bár ennél hülyébb magyarítást nehéz elképzelni...) Szóval azokról van szó, akiknek a posztjait a Facebookon, az Instagramon és a Youtube-on tömegek követik. 

Elég olyan celebóriásokra gondolni, mint az Instán több mint 107 millió követővel rendelkező Kim Kardashian - de természetesen nálunk is vannak nagyon sikeres influencerek, akik a közösségi médiában legalább olyan fényes karriert futottak be, mint "offline". Erre kiváló példa az Update-birodalmával 1,4 milliós népszerűséget építő Schobert Norbi, vagy a showbusiness világa után a magyar Facebook csúcsait is meghódító Kasza Tibi, akit 1 millióan követnek. 

Aztán vannak, akik eleve az online térben csinálták meg a karrierjüket, például Tibi atya 1,3 millió Fb-követővel. Ha pedig a Youtube-nál maradunk, akkor ott van például Viszkok Fruzsi, a magyar beautyvloggerek koronázatlan királynője.

De ennél jóval többen vannak, akik ugyan elindították a saját Fb-, Insta- vagy Youtube-csatornájukat, de egyelőre csak vágyálom, hogy befutott vloggerek vagy Insta-sztárokká váljanak. Olyanokká, akik egy-két laza poszttal kisebb vagyonokat keresnek - vagy legalábbis a havi létminimumot megkereső sztárocskákká. (Magyarországon ez utóbbira nagyobb az esély, hiszen az ország méretéből és lélekszámából következően a közösségi médiás tartalmak piaca is jóval szűkebb, mint például az USA-ban.)

De hogyan lőheti be egy Insta-sztárjelölt vagy leendő nagy youtuber, hogy jelenleg mennyit érhetnek a posztjai? Erre alkotott két pofonegyszerűen használható online kalkulátort az Influencer Marketing Hub csapata. 

Nézzük először az Instagram-kalkulátort, amit ezen a linken találtok.

Nincs más dolgotok, mint a saját felhasználóneveteket (vagy azét a profilét, amire kíváncsiak vagytok) beírni a megfelelő sorba. 

Egy Enter lenyomása után a kalkulátor kiírja, hogy mennyit posztoltatok eddig, és hány követőtök van, majd kiszámolja, mennyi egy poszt becsült költsége (Estimated Cost Per Post). Azt is megmutatja, hogy a kitett posztok hány százaléka eredményezett valamilyen aktív reakciót, visszajelzést (pl. lájkot, kommentet - Engagement Rate), és kiszámolja, hogy mennyi az ezekre jutó fajlagos költség becsült értéke (Estimated Cost Per Engagement). Végül legalul ott a lényeg: egy poszt becsült értéke, vagyis amennyit elkérhetsz érte (Estimated Earned Media Value / $). Ez dollárban szerepel, de azt is figyelembe kell venni, hogy a magyar piac sajátosságai alapvetően mások, mint az amerikaiéi, szóval korántsem biztos, hogy ezek a számok "ülnek". 

Mindenesetre mi próbaképpen megnéztük, mi jön ki Bánki Beni, az egyik (ha nem a) legtrendibb tini slammer Insta-posztjaira. Íme az eredmény:

Az oldalon össze is lehet hasonlítani az adatokat néhány nemzetközi szupersztár influencerével, mint pl. Kim Kardashian vagy Selena Gomez - mi az utóbbit választottuk. Mondjuk ez alapján támadt némi kétségünk a becsült eredmények megbízhatóságát illetően. Legalábbis fura lenne, ha a több mint 133 millió követővel rendelkező Selena átlagban alig 3 dollárral keresne többet egy poszttal, mint Erik (mármint akkor, ha az utóbbi is erre adná a fejét persze).

De itt még nincs vége: ugyanennek a kalkulátornak elkészítették a Youtube-os változatát is.

Ezt már nem vesézzük ki olyan részletesen, az előzőek alapján nem lesz nehéz eligazodni rajta. A Youtube-kalkulátort Viszkok Fruzsi Youtube-csatornájával teszteltük:

A lényeg itt az Average Earnings Per Video sorban található: ennyit kereshet átlagosan egy videó kiposztolásával a szóban forgó influencer a kalkulátor becslése szerint. Az alsó - fehér háttérrel futó - részben pedig egy konkrét videóra lehet rákérdezni. Ezt is megetettük az Üzenet a 16 éves Fruzsinak! című videóval. Az oldal becslése szerint ha ez egy kereskedelmi poszt lett volna, 257 dollárt lehetne érte kérni. (Egy dollár középárfolyama egyébként jelenleg 252,77 forint)

Azt persze csak a posztjaikkal valódi pénzeket kereső influencerek tudnák megmondani, mennyi közük van ezeknek a számoknak a valósághoz. De ahogy a fenti példa is mutatja, nem feltétlenül biztos, hogy annyira sok. (Egyébként ezt a készítők is részletesen leírják az Insta-kalkulátort követő apróbetűs részben.) De érdekességképpen, meg hogy eljátsszon az ember a gondolattal, mennyit kaszálhatna menő influencerként, megér egy próbát.