Te Web, akkor most mi a helyzet a magyar influenszerekkel?

18/08/13 hétfő
ujnemzedek.hu
Lehetne ezt jól csinálni, csak itthon valahogy nem megy. Bocs, nem mi mondjuk, hanem ti.

Influenszer vagy? Akkor keress valami igazi munkát! - írtuk nem is olyan régen abban a cikkben, ami az egyik legtöbbet kaszáló megmondóember és élő reklámtábla, Josh Ostrovsky jövendölését kommentálta. Vagyis azt, amiben arról volt szó, hogy 

lassan leáldozik az Insta- és Facebook-sztárságból élő arcok kora.

The long story short: Ostrovsky szerint dolgozni utálunk, az influenszerség pedig olyan kis cukikönnyű melónak tűnik, hogy naná: mindenki az akar lenni. Pedig a) a meló nem könnyű; b) 1000 emberből kettőnek ha összejön a nagy biznisz; c) a rengeteg influenszer árcsökkenést okoz, azaz a reklámra vágyó cégek nyilván visszafogják majd a költekezést.

Na de hogy jön ez ide?


Pixabay

Hát úgy, hogy van egy nagyon menő hazai kutatás inluenszer-témában - és nagyon úgy fest, hogy ebben is le vagyunk maradva. Itthon az évek óta bebetonozott webarcok még évekre köszönik, jól ellesznek ebből-abból. Nem mi mondjuk, hanem a Neticle - elképesztően komoly cuccot tettek le az asztalra több részben, most ebből szemezgettünk.

"A kérdőívben annak jártunk utána, hogy milyen szabad asszociációik és explicit véleményük van a netezőknek az influenszermarketingről, illetve hogy mely hazai influenszerkampányokra emlékeznek a legtöbben. A véleményvezérek kaptak hideget-meleget a válaszadóktól, és úgy néz ki, magasabbra kell tenniük a lécet a szimpla szelfizős termékpromózásnál, különben ugyanazon a polcon kötnek ki a fogyasztók szemében (bevallásuk szerint), mint a teleshopos reklámarcok."

Ez már maga a kutatás. Tök érdekes, hogy a megkérdezetteknek mi az, ami legtöbbször eszébe jut, ha erről a szakmáról van szó.

A kutatás szerint az influenszermarketinget a legtöbben az Instagramhoz, a fiatalokhoz és a hitelességhez kapcsolják, bár utóbbihoz negatív értelemben. A válaszadók közül a legtöbben a fizetett hirdetések hiteltelenségét sérelmezik. Úgy látszik, a felhasználók érzékenyek arra, ha visszaélnek a bizalmukkal, különösen ha egy általuk egyébként kedvelt (média)személyiség használja az ismertségét reklámcélra. A fentieken kívül az influenszermarketing  erőszakosságát és a hatástalanságát hozzák fel még további negatív aspektusként a netezők.

Amit még komoly negatív elemként lehet kiemelni, az az, amikor például a promózott termékek nem találják meg a megfelelő reklámarcot, vagy amikor az influenszerek nem elég hitelesek, nem elég szakmaiak, a promózott termékek nem vágnak a profiljukba, nincs igazán mondanivalójuk, és fogyasztási szokásaikon (a.k.a. a termékpromókon) kívül nem osztanak meg más tartalmat.

Így az általuk gyártott tartalom lényegében nem különbözik a teleshopos reklámoktól, ugyanolyan idegesítő.

Aki tehát veszi a fáradságot, hogy bevonja a közönségét, személyesebb és őszintébb, ugyanakkor minőségibb tartalmat szolgáltat a közönségnek, az jó eséllyel lesz helye a fogyasztók szívében.

Melyek a legismertebb hazai influencer kampányok?
A 33 válaszadóból a legtöbben Dukai Reginát ismerik a hazai influencerek közül (6), de Dancsó Péter (4), Kasza Tibi (3) és Viszkok Fruzsi (3) is az élmezőnyben végzett. A véleményvezérekkel együttműködő márkák közül a Fanta (2), Coca Cola (2), Lays (2) és a Huawei (2) kampányai maradtak meg leginkább a netezők fejében.

Ha konkrét esettanulmányokra fáj a fogad, akkor azokért ide kattints - a sztorik a "Hogy alakult egy-egy kampány" világában játszódnak konkrét márkákat kiemelve, tök érdekes. De, ami még ennél is érdekesebb, az talán ez a mondat: 

Bár az előnyökre (olcsó hirdetési lehetőség, márkaismertség-növelés) a kitöltők is rámutatnak, a magánvélemények szerint a hazai piacon kevés a szakmailag minőségi példa, a véleményvezérek hajlamosak fizetett reklámarccá válni a termékpromóciókon keresztül, ami mindkét fél márkájának értékét csökkenti a fogyasztók szemében.

És neked mi a véleményed?