Az Y generáció sötéten látja saját nyugdíjas éveit, a Z egy hajszállal optimistább

18/09/27 csütörtök
ujnemzedek.hu
A Z generációnak 44, az Y generációnak viszont már 56%-a számít kemény és küzdelmes nyugdíjas évekre.

Az OTP Nyugdíjpénztár legfrissebb felmérése szerint az Y és Z generáció majdnem fele azt gondolja, hogy egy átlagos magyar nyugdíjas élete igen-igen küzdelmes. 

Boldog, békés örekor? Na hiszen...

Az 1997 után születettek, vagyis a Z generáció 44 százaléka gondolja azt, hogy többnyire csak nehézségekkel fog szembenézni nyugdíjasként, míg az idősebb nemzedék, az Y generációhoz tartozók 56 százaléka számít küzdelmes idős korra.

Az Y generációsok 61 százaléka tulajdonképpen le is mondott a gondtalan öregségről, a fiatalabb nemzedéknek viszont "csak" 47 százaléka számol azzal, hogy nyugdíj mellett is dolgozni fog.

Mindkét korosztályban kevesen terveznek időskori munkavégzést kedvtelésből: a pályájuk elején állók 15,6 százaléka, a pályaválasztás előtt álló vagy még tanuló fiatalok 21,2 százaléka gondolkodik ebben. 


Fotó: Niels Steeman, Unsplash

Nagy Csaba, az OTP Nyugdíjpénztár ügyvezető igazgatója szomorú jelenségnek nevezte, hogy a fiatalok jelentős része élethosszig tartó munkára számít. Üdvözölte viszont, hogy a felmérés alapján a fiatalok felismerték a pénzügyi tervezés jelentőségét, és belátják, hogy idejében meg kell alapozniuk a nyugdíjas éveiket. Az OTP Nyugdíjpénztár Nyugdíj Mentor Programja egyébként arról szól, hogy nyugdíjasok készítik föl a huszonéveseket az időskorban várható kihívásokra.

De mire költenek a Z és az Y generáció tagjai?

A Jófogás és a GKI korábbi közös kutatása szerint  A Z generáció általában ruházati cikkekre és hobbikra szánja a legtöbbet, míg az Y generáció legnagyobb mértékben az élelmiszerekre és a számlák befizetésére költi el a pénzét. (Erről bővebben itt olvashattok.)

A TB Bank elemzése szerint a fiatal felnőttek egyvalamiben pipálják le a korábbi nemzedékeket, ha költésről van szó, és ez a koffein + gyorskaják kombója. Összesen 13 alkalommal esznek étteremben havonta (az X-generáció 8, az őket megelőző „Baby boomer” nemzedék 5), de mégis kevesebbet költenek, mint a felmenőik. 

Egyszeri kiadások tekintetében a Z-generációsok leginkább mobileszközöket vásárolnak, addig az Y-ok inkább lakberendezési tárgyakat vesznek félretett pénzükből. 

Forrás: MTI, kiemelt kép: Pixabay