Vége az egyenlőségnek az iskolákban

17/04/27 csütörtök
ujnemzedek.hu
Egyre nagyobb figyelem irányul tehetséges gyermekekre, ugyanakkor, ha túlságosan egy irányba nyomják őket, akkor sebezhetővé válnak – mondta el Joan Freeman pszichológus az Új Nemzedék Központ stábjának adott exkluzív interjúban, amiből a hirado.hu készített egy anyagot. A szakember a többi között azt is kifejtette, hogy az osztályzás helyett inkább oda kell figyelni a gyermekekre.

Joan Freeman az egész világra kiterjedő kutatást végzett – a többi között – a tehetséges gyermekek oktatásáról. Honlapjáról kiderül, hogy emellett 35 éven keresztül vizsgálta a tehetséges és a „nem tehetséges” emberek összehasonlítását is.

– A keleti hozzáállásban mindenkinek van lehetősége kemény munkával oda érnie, míg a nyugatiban csak a kiválasztottaknak, néhányaknak van esélye, amit nagyon nagy pazarlásnak tartok – kommentálta a tehetséghez való hozzáállásbeli különbségeket.

Előre se bukjon a gyermek

Még a tehetséges gyermekeknek sem ajánlotta, hogy előre bukjanak az oktatási létrán. Az első okként azt említette, hogy habár tudják tartani az iramot, de úgy fogják érezni: valami kimaradt, ami miatt állandóan hátra fognak tekinteni. Másodsoron emocionális problémái lehetnek a gyermeknek, akit egy idősebb korcsoportba áthelyeznek.

Joan Freeman

Felidézte a 35 éven átívelő kutatását, mely során beazonosított és rejtett tehetségeket is vizsgáltak, ennek alapkán kijelenthető, hogy csak kevesek tudták kezelni az osztályok átugrását. „Rengeteg más módja is van annak, hogy a gyermekek képzését segítsük”, itt több iskolán kívüli lehetőség is elhangzik, mint alternatíva, legyen szó sportról vagy zenei képzésről.

Az egyenlőség vége

A 60-as és 70-es években olyan szemlélet uralkodott, mely szerint az egyik gyerek nem lehet jobb vagy rosszabb a másiknál, de ez az egyenlőségre épülő hozzáállás kifutóban van – vélekedett a szakember. „Ezek a tehetségek, a gyors tanulók jelentik országaink jövőjét” – emelte ki Joan Freeman. „Kreatívak tudnak lenni és jobbá tudják tenni az életet mindenki számára” – tette hozzá.

Figyeljünk a gyermekre

Kérdésre válaszolva rávilágított a tehetségek keresésének visszásságaira is, hiszen ha közgazdászokat keresünk, akkor közgazdászokat találunk. „A legfontosabb, hogy hallgassuk meg a gyermeket, meg kell próbálni rájönni, hogy miben lennének jók” – emelte ki. Itt jegyezte meg, hogy nem szabad túl specifikusnak lenni, a zenei tehetségeket hozza példaként, akik lehet, hogy 16 évesen döbbennek rá, hogy mást is szeretnének az élettől, „de nincs másuk, mint amire kiválasztották őket, ami sebezhetőséget eredményez”.

Az interjú a Budapest Talent Summit - Budapesti Tehetség Konferencián készült. A rendezvényről itt találhatsz még információt!

Tudják, hogy mit csinálnak

„A gyermekek tudják, hogy éppen hogyan teljesítenek, különösen igaz ez a tehetségesekre” – emelte ki. Ha a tanulást az osztályteremben személyesebbé tennék, akkor célt teremtenének az egyén számára, hogy kihozza magából a legjobbat. A tanároknak ebben útmutatást kell adniuk, bátorítaniuk kell, de azt sem szabad túlzásba vinni, mert kiüresedik, amit a gyermek észrevesz. Korrekt visszajelzést kell adni pozitív módon, „ez jó, de ezt csinálhattad volna másképp” – emelte ki.

Mi ezt személyre szabott tanulásnak nevezzük. Nem jegyért, hanem jobb tudásért dolgoznak, ami között van különbség – tette hozzá.

Az exkluzív interjút a hirado.hu-n, a cikk alján lehet megnézni angol nyelven.