Programozás: komolyan vett szórakozás - interjú Názer Lilivel

17/03/17 péntek
ujnemzedek.hu
A 11 éves Názer Lili olyan appot fejlesztett, melynek középpontjában a gyerekek problémái állnak. Az UPC Future Makers versenyre készített alkalmazása a családok időbeosztását és kommunikációját segítő DailyTakeMe. Lili szeretne programozói tudásával olyan hasznos programokat készíteni, amiben a gyerekeket teszi fókuszba, mert az ő érdekeiket szeretné képviselni. Na, de hogyan kezd el programozni egy ilyen fiatal lány? Mennyi szabadideje marad a suli mellett? Erről is faggattuk őt.

Megvannak még a Barbie babák meg a plüssök vagy kidobtál mindent és csak egy számítógép van a szobádban? Bocsánat, de mi valahogy így képzeljük ezt a dolgot.

A testvérem még csak 7 éves, úgyhogy még megvan minden játék, plüssök és playmobilok, no meg persze a legok, Igényli és szeretek is vele játszani! Amikor az iskolát kezdte, akkor már tanultam programozni, akkor írtam neki egy kis programot Schratch-en,  amin a számokkal, betűkkel, egyszerű összeadásokkal ismerkedhetett.

Hogy kezdődött az egész. Manapság szinte mindenki a számítógép előtt ül, de a legtöbben nem kezdenek el hirtelen programokat írni. Mi volt az a meghatározó pillanat, amitől elkezdett érdekelni ez a világ?

Egy nyári robot táborban kezdtem ezzel foglalkozni, ahol nagyon megtetszett, hogy egy kis gépecske úgy megy, ahogy én a kódokat neki a gépben megírtam, vagy éppen ha valamit nem jól írtam , akkor nem működött…ez nagyon izgalmas volt! Utána tudatosan kerestem a szüleimmel ilyen jellegű foglalkozást, így jött a Skool is, ahol már belevetettem magam a programozás „alkotó” részébe. Mert ez nem csak arról szól, hogy számokat, meg furcsa jeleket kattogok be a gépbe, hanem kifejezetten érdekes alkotás, ahol a kreativitásomat kiélhettem. Bármit megvalósíthattam. És ami még talán érdekes, hogy a számítógépes játékokat elkezdtem teljesen más szemmel nézni, s a hátterébe látni, értékelni, hogy milyen erőfeszítések vannak egy-egy játék elkészítésében.

Iskolás vagy, nyilván a legtöbb időt a tanulás veszi el. Mennyit időt szánsz arra, hogy az „új szakmában” tanulj új dolgokat, képezd magad?

Igen szeretek tanulni, de a leckék valóban sok időt elvisznek. Ettől függetlenül is jelenleg is járok a Kódgarázs JavaScript tanfolyamára, s egyénileg is tanulok, Skoolos mentorom Kollányi Fruzsi is sokat segít, valamint a Youtube, és egyéb angol nyelvű programozással kapcsolatos oldalak sokat segítenek.

A világ ilyenkor azt képzelni, hogy te vagy az okoska geek lány, akinek nincsenek barátai. Gondolom ez nincs így. Ők is ezzel foglalkoznak? Ha nem, akkor értik egyáltalán, amikor ezekről beszélsz nekik?

Neeem, szerencsére sok barátom-barátnőm van. 6éve versenyszerűen vívok az UTE-ban, valamint az utánpótálás válogatott tagja is vagyok, ahol nagyon jó a társaság, valamint az iskolában is vannak barátaim, meg persze a különböző táborokból. Nem hiszem, hogy a számítógépezés felülírná az emberi kapcsolataimat, inkább segít azokban is (pl. iskolai prezentációt könnyebben rakok össze a barátnőmmel, mert tudom, mit hogy kell használni, stb.)

A DailyTakeMe? volt az első program, amit készítettél? Vagy volt más is? Mi volt előbb és az miről szólt? Ehhez képest miben más a Daily?

Több kisebb programot írtam, ahogy említettem, a testvéremnek iskolakezdéskor tanulós programot, egy történelemmel kapcsolatosat, valamint egyszerűbb játékokat. A DailyTakeMe már egy komplexebb program, azóta lett okostelefonom, s már az is ösztönözte, hogy a saját eszközeimre olyan dolgot fejlesszek, ami nekem (is) hasznos. Szeretném, ha az applikációk, programok a gyerekek problémáit, kérdéseit is fókuszba helyeznék. Nagyon örültem a UPC Future Makers versenyének, mert itt igazán szabadjára lehetett engedni a gondolataimat.

Most a KódGarázs 10 hetes JavaScript tanfolyamát kezdted el. Elmagyarázod nekünk, laikusoknak mire jó ez vagy mit fogsz ott tanulni?

A JavaScript egy nagyon hasznos programnyelv, ami segíteni fog, hogy továbbfejlesszem az applikációmat, olyan alap a programozásban, mint matekban az 1+1. Lehet vele játékot, weboldalt, appot fejleszteni.

Munka ez vagy inkább szórakozás számodra? Ha munka akkor valószínüleg ezzel szeretnél foglalkozni. Vagy van más dolog is, ami érdekelne?

Komolyan vett szórakozás. Szeretnék később ezzel foglalkozni, de nem görcsölök rajta, remélem úgy alakulnak a dolgok, ahogy szeretném, és sokat tudok még tanulni-fejlődni a témában! Őszintén remélem, hogy olyan középiskolában fogok tudni továbbtanulni, ahol az ilyen jellegű érdeklődésem is kibontakozhat!

A Skoolról

A Skool egy független, magyar non-profit szervezet, amelynek tagjai azon dolgoznak, hogy felkeltsék a fiatal lányok és nők érdeklődését a technológia területe iránt. Műhelyprogramok és technológiára fókuszáló foglalkozások szervezésén keresztül a Skool célja, hogy megmutassa a fiatal lányoknak a programozás alapjait, és a számítástechnikai szektorban rejlő karrierlehetőségeket.

A 2014-ben alapított szervezet közel 1200 iskolás korú lánynak biztosított mindezidáig lehetőséget arra, hogy kipróbálja magát a technológia területén. A foglalkozások lebonyolításában több mint 300 önkéntes és több mint 25 szakmai partner segítette, segíti a szervezetet.

A Skool kiemelten fordít energiát továbbá a társadalmi kommunikációra is, hogy minél szélesebb körben hívja fel a figyelmet a technológiai szektorral kapcsolatos sztereotípiákra, a nők helyzetére és a gyerekek programozás oktatásának fontosságára.

További információ a Skool lányoknak szóló, ingyenes programjairól a szervezet honlapján érhető el: www.skool.org.hu .