A digitalizált oktatásé a jövő, és ezt már a tanárok is látják

16/10/20 csütörtök
ujnemzedek.hu
Idén 18. alkalommal rendezték meg az Országos Közoktatási Szakértői Konferenciát Hajdúszoboszlón pedagógusok, intézményvezetők, diákok és szülők részvételével.

A Suliszervíz által megszervezett 2016. október 11. és 13. közötti konferencia alcíme Kihívások az oktatásban: demográfia, digitalizáció, tartalomfejlesztés, munkavállalói kompetenciák volt, és ennek megfelelően különböző, tematizált szekciókon belül lehetett hallgatni előadásokat. Ezen kívül a rendezvény része volt a 11. Országos Középiskolás Képzőművészeti Diáktárlat kiállítása, színházi előadás és táncbemutató is.

A szervezők célja most is az volt, hogy a résztvevők olyan hasznos információkkal térjenek haza, amelyek birtokában felkészülhetnek az aktuális intézkedésekre, változásokra, fejlesztésekre, és amelyek segítséget nyújtanak számukra a 2016/17-es tanév feladatainak elvégzéséhez. A konferencia iránt az elmúlt két évben minden eddiginél nagyobb érdeklődés mutatkozott. Idén több mint 950-en vettek részt az eseményen, de 2014-ben és 2015-ben is 800 fölött volt a megjelentek számra, akik összesen 180-190 településről érkeztek.

dre_0809.jpg

forrás: Suliszervíz

A konferencia célja volt:

  • A résztvevők megismerjék a köznevelés, a szakképzés előtt álló feladatokat, az ágazati irányítás terveit, szándékait, fejlesztési elképzeléseit az oktatás eredményességének és minőségének biztosítása érdekében.
  • Az intézmények segítséget kapjanak ahhoz, hogy felkészülhessenek a köznevelési rendszert érintő aktuális változásokra, intézkedésekre.
  • A résztvevők megismerhessék az Európai Unió által finanszírozott, a nevelési-oktatási rendszert érintő fejlesztési projekteket, valamint a jövőben induló fejlesztési irányokat.
  • Erősödjék a párbeszéd az oktatáspolitikusok, az oktatási szakemberek, valamint az intézmények, a szakértők, a szakmai szervezetek között.

A konferencia nyitónapján dr. Illés Boglárka, ifjúságpolitikáért- és esélyteremtésért felelős helyettes államtitkár többek között kitért előadásában a Nemzeti Tehetség Programra (NTP), illetve az Új Nemzedék Központ (ÚNK) által megvalósított, tehetséggondozással foglalkozó projektekre. A helyettes államtitkár az NTP legfontosabb eredményei között említette a Központ által megvalósítás alatt álló Minősített Tehetséggondozó Műhely felhívás, illetve a „Bonis Bona- A nemzet tehetségeiért” díj elnyerését célzó projektjeinket.

dre_0629.jpg

forrás: Suliszervíz

Az Új Nemzedék Központ és a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ) összefogásában szervezett, Tehetséggondozás szekció keretein belül kaphattak az érdeklődők bővebb információt többek között az ÚNK tehetségfejlesztési koncepciójáról, a Minősített Tehetséggondozó Műhelyek (MTM) rendszeréről, illetve a Tutor rendszer kialakításáról a tehetséggondozásban.  A szekció - mely igen magas számú érdeklődőt vonzott a konferencia látogatói közül -  a  Nemzeti Tehetség Program keretein belül, a Párbeszéd a tehetséggondozásért  című projekt támogatásával valósult meg.

dre_1047.jpg

forrás: Suliszervíz

A tapasztalatokról Kónyáné Tóth Máriát, a szervező Suliszervíz igazgatóját kérdeztük.

Idén a digitális kompetencia-fejlesztésre is kiemelten fókuszált a konferencia. Miben jelentett ez pluszt az elmúlt évekhez képest?

Idén az informatika önálló szekcióként jelent meg a rendezvényen. Korábban is volt már helye a konferencián, de eddig nem volt annyira sikeres, amennyire mondjuk én, mint informatika tanár számítottam rá. Az előző években kevesen érdeklődtek, nem volt nagy nyüzsgés a téma körül. 2016-ban a digitális oktatási stratégia aktualitásai miatt gondoltuk úgy, hogy csinálunk egy ilyen, előadásokból álló külön szekciót, amihez csatlakoztatunk informatikai kiállításokat, bemutatókat is. Nagyon örülök, hogy ezek iránt most nagyobb érdeklődés mutatkozott. A pedagógusok, intézményvezetők mellett sok tanuló, diák és óvodás is részt vett a konferencián. Ott voltak a bemutató órákon, kipróbálták a kiállított eszközöket, sőt ők maguk is kiállítottak. Az egyik középiskolás diák például saját maga készített egy 3D-s nyomtatót, és azzal jött a rendezvényre. A munkát szakmai oldalról minden szekcióban a debreceni informatikai szakközépiskola diákjai segítették, ez számukra is egy jó szakmai gyakorlatnak bizonyult.

Hogy látja, milyen feladatok állnak a közoktatás előtt ezen a téren?

A legnagyobb problémát a pedagógusok módszertani felkészültségében látom, illetve az informatikai eszközök, okoseszközök használatának hiányában. Nem ismerik annyira ezeket az eszközöket, hogy az órákra is be tudják vinni, és megfelelően tudják ott használni. A digitális tananyagok területén is van fejleszteni való. Egy pedagógusnak nagyon sok idejébe kerül, mire internetről összeszedi a tananyagot, illetve az azokhoz szükséges kiegészítő forrásokat. Jó lenne, ha lenne erre megoldás, és most nem a könyvek pdf-ben történő feltöltésére gondolok.

A tanárok hozzáállásán lehet változtatni?

Most már úgy látom, hogy határozottan lehet. Sok munka kell hozzá, de már látják, hogy a digitális kompetenciák fejlesztése elengedhetetlen a jövő oktatásában. Hajlandóak megtanulni az új dolgokat, csak segítségre van szükségük.

Ha a közoktatás egészét nézzük, milyen kihívások előtt áll a terület a konferencia tapasztalatai alapján?

A szakképzés területén a munkaerőpiachoz jobban igazodó rendszert kell kiépíteni. Ennek az átalakítása elindult, és szerintem jó irányba halad jelenleg. Ami fontos, hogy a közoktatás egy nagyon stabil alaptudást biztosítson az iskolákból távozóknak. Ma már közhely, hogy az ember élete során többször szakmaváltásra kényszerül, de ehhez jelenleg nincsenek meg sokakban azok az alapszintű képességek, amelyek lehetővé teszik ezt. Ha valaki nincs birtokában az írás, olvasás, számolási készség és digitális kompetenciák alapjainak, akkor biztosan problémái lesznek az önálló életben. A természettudományos tárgyak, a matematika és az írás, olvasás amelyek a legfontosabb területek ilyen szempontból. Nincs más út a jövőbe.