112 díjazott 69 középiskolából - az OKTV díjkiosztóján jártunk

18/06/04 hétfő
ujnemzedek.hu
Összesen 21 059-en jelentkeztek idén az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyre, amelynek díjkiosztó ünnepségét a Móricz Zsigmond Gimnáziumban tartották, Budapesten. Ott voltunk, meghallgattuk a beszédeket, és a díjazottak közül is megkérdeztünk néhányat, milyen érzés átvenni az elismerő oklevelet.

Idén is meghirdették az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyt (OKTV). Az első OKTV-t 1923-ban rendezték, mára ez a verseny vált a tehetséges fiatalok kiválasztásának és a tehetséggondozásnak legismertebb, legnagyobb hagyományú fórumává a magyar köznevelésben. A versenyeket az oktatásért felelős minisztérium hirdeti meg a középiskola végzős vagy azt megelőző évfolyamok tanulóinak. A fordulókat pedig a középiskolák közreműködésével az Oktatási Hivatal szervezi. 

Ebben a tanévben 28 tantárgy 39 kategóriájában 28 963 nevezés érkezett.

Ez 21 059 diákot jelent, hiszen egy versenyző több tárgyból is indulhat az OKTV-n.

A verseny népszerűségét jól illusztrálja, hogy az ország középiskoláinak közel feléből, egészen pontosan 581 iskolából vettek benne részt diákok.

Az országos döntőkben 1-30. helyezést elért tanulók 201 középiskolából kerültek ki, ami azt mutatja, hogy számos intézményben folyik egy-egy tantárgy területén magas szintű tehetséggondozó munka. 

A díjkiosztó ünnepséget idén is a Budapest II. Kerületi Móricz Zsigmond Gimnáziumban rendezték, június 1-jén, pénteken délután. A megjelent, több mint száz nyertest elsőként dr. Gloviczki Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke köszöntötte. Beszédében többek között kiemelte a hazai tehetséggondozás fontosságát, aminek kiemelt területe az OKTV - ennek kapcsán hangsúlyozta a Tehetségútlevél program és a Tehetséggel fel! program jelentőségét is. Tréfásan megköszönte, hogy egy ilyen, forró péntek délután, a kánikulában a díjazottak ünneplőt öltöttek, és eljöttek a díjkiosztó ünnepségre - bár mindez természetesen eltörpül azokhoz az erőfeszítésekhez képest, amelyeket a versenyre való sikeres felkészülés jelentett.

"A mai nap nem a lezárása valaminek, azt gondolom, hogy maguk az OKTV-győzelmek is felérnek egy Tehetség útlevéllel, egyúttal üzenet a jövőnek, üzenet a családjuknak, önmaguknak - valami nagyot tettek, gratulálunk!" - zárta beszédét az Oktatási Hivatal elnöke. 

Dr. Gloviczki Zoltán után Jávor Balázs, az Új Nemzedék Központ tehetségfejlesztési igazgatója üdvözölte a megjelenteket. Beszédében hangsúlyozta, hogy az OKTV a tehetségek felismerésének és gondozásának talán a legismertebb, legnagyobb hagyományú fóruma a magyar köznevelésben. Az Új Nemzedék Központ a Nemzeti Tehetség Program pályázatai, illetve a Tehetségek Magyarországa uniós projekt által nyújtott lehetőségekkel arra törekszik, hogy a tehetségek számára barátságosabbá, elfogadóbbá, motiválóbbá tegye a fizikai és szellemi környezetünket. Jávor Balázs kiemelte, hogy a tehetséggondozás egy ország, egy közösség számára akkor lehet sikeres, ha a fiatalok mellett a szülők és a pedagógusok is kiemelt figyelmet kapnak ezen a téren. E három szereplő együttműködése garantálja a kiváló eredményeket, az OKTV esetében ez az előkelő helyezéseket jelenti.

Mint elmondta, a verseny és a díjkiosztó ünnepség elsősorban a tehetséges fiatalokról szól, azonban méltó és igazságos, hogy a felkészítő tanárok teljesítményét is elismerjük. Ennek jegyében adják át idén is a Kiváló versenyfelkészítő díjakat, ez a díj "az elismerés és a hála szimbóluma, megtisztelő, hogy részesei lehetünk ünnepélyes átadásának" - zárta beszédét az Új Nemzedék Központ tehetségfejlesztési igazgatója.  

Ezután dr. Maruzsa Zoltán, köznevelésért felelős helyettes államtitkár köszöntötte a díjkiosztó résztvevőit. Beszédében felidézte Dr. Kásler Miklósnak, az emberi erőforrások miniszterének a pedagógusnap alkalmából elmondott szavait: "Célunk, hogy a világ legműveltebb, legértékesebb nemzetének tartsuk meg a magyart. A cél elérésének módja az idő rostáján fennmaradt értékek, a nemzeti identitás, hit és szeretet megtartása, megerősítése." Dr. Maruzsa Zoltán hangsúlyozta, hogy a magyar oktatás, minden más híresztelés ellenére, a versenyek, a kiemelkedő tehetségek világában igen jól teljesít, a magyar tanulók a nemzetközi versenyeken számos díjat nyernek a mai napig. Mint mondta, sok helyen tudják a világon, hogy a magyar iskola igenis erős, ezt jól mutatja, hogy 2017 októberében már 32 ezer külföldi egyetemista tanult Magyarországon. Beszélt arról is, hogy a külföldön való tanulás egy nagyszerű lehetőség a tehetséges magyar fiatalok számára, "amiben az én generációm és a nálam idősebbek még nem igazán részesülhettek" - tette hozzá a köznevelésért felelős helyettes államtitkár.

"Nagyon köszönöm minden tanulónak, aki az elmúlt hetekben, hónapokban úgymond a munkát a nehezebb végén fogta meg. (...) Akik itt vannak, elszántak voltak, szorgalmasak voltak, győzni akartak. Ez óriási dolog, mindenkinek szívből gratulálok, aki ma elismerést, díjat vesz át!" - tette hozzá dr. Maruzsa Zoltán.

A díjkiosztó ünnepségen dr. Maruzsa Zoltán, dr. Gloviczki Zoltán és prof. dr. Szendrő Péter, az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnöke 69 középiskola 112 tanulójának adta át az első, második és a harmadik helyezésért járó díjakat. 

A Nemzeti Tehetség Program égisze alatt alapított "Kiváló versenyfelkészítő" elismeréseket dr. Maruzsa Zoltán és Jávor Balázs adta át 40, a tehetséggondozásban sok éve eredményes pedagógusnak, oktatónak és szakembernek. 

Az ünnepségen az eddig említettek mellett további elismeréseket is átadtak. Az egyik a Graphisoft-díj, amit a Graphisoft SE alapított, és amit 20 matematikatanár kapott meg országosan is kiemelkedő tehetséggondozó munkájáért. A másik egy németországi ösztöndíj, amit a Zentralstelle für das Auslandsschulwesen (Külföldi Oktatási Ügyek Központja) adott azoknak a versenyzőknek, akik német nyelv, illetve a német nemzetiségi nyelv és irodalom versenyeken kiemelkedő eredményt értek el. A földrajz OKTV első három helyezettje pedig a Magyar Földrajzi Társaság által adományozott Ifjú Geográfus díjat vehette át. A Magyar Nemzeti Filmalap a mozgóképkultúra és médiaismeret OKTV első három helyezettjének, a Budapesti Francia Intézet a francia nyelv OKTV I. és II. kategória első három helyezettjének ajánlott fel különdíjat. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság pedig a katasztrófavédelmi szakmai ismeretekből legkiemelkedőbben teljesítő versenyző teljesítményét ismerte el különdíjjal.

"Ez egy lehetőség, hogy kipróbáljuk: mennyire vagyunk jók valamiben"

Megkérdeztük a díjazottakat is, honnan jött az ötlet, hogy diákként, a sok tanulnivaló mellett belevágjanak a versenybe. Arra is kíváncsiak voltunk, milyen érzés bekerülni a díjazottak közé.

Csigó Ábel, Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium, Kollégium és Szakképző Iskola, német nyelv, I. kategória, I. helyezett

"Ha az ember szeret egy tantárgyat és jó is benne, akkor jön magától, hogy kipróbálja magát egy versenyen. Ráadásul, ha nyersz, ellóghatsz egy napot a suliból, amikor eljössz a díjkiosztóra. De a viccet félretéve, ez egy lehetőség, hogy kipróbáljuk: ha jók vagyunk valamiben, mégis mennyire vagyunk azok. És az a plusz 100 pont is ösztönző, amit a felvételinél számíthatunk be, (bár a régebbi rendszer szerintem kicsit motiválóbb volt)." 

"Nagyon jó érzés nyertesnek lenni, egy nagyon pozitív visszaigazolás arról, hogy mit tud az ember. A szüleim, a barátaim és persze a tanáraim is nagyon örültek neki, hogy ilyen jó helyezést értem el, erre mindenki pozitívan reagál." 

Prótár Noémi, Szigetszentmiklós, Batthyány Kázmér Gimnázium, olasz nyelv, I. kategória, II. helyezett

"Én alapvetően az OKTV-t egy nagyon jó próbatételnek tartom, egy nagyon jó szintmérőnek, ami megmutatja, hogy hogyan állok az olasszal. Szerintem ez az érettségire is nagyon jól felkészíti az embert, így arra külön szinte már nem is kellett tanulnom. De ezen kívül tulajdonképpen adott az egész évemnek egy ívet, mindig volt valami, amire készüljek, és ez számomra nagyon pozitív volt." 

"Bár én második lettem, ettől függetlenül nagyon boldog voltam, abszolút nem számítottam rá, hogy idáig eljutok. Szóval ez nagy meglepetésként ért, és őszintén mondom, tényleg nagyon örülök, hogy itt lehetek." 

Szabó Gergely, Szigetszentmiklós, Batthyány Kázmér Gimnázium, rajz és vizuális kultúra, III. helyezett

"Szerintem is egy jó próbatétel, de főleg az a jó benne, hogy még jobban el tudunk mélyedni az adott tárgyban, és olyan ismeretekre is szert tehetünk, amire az órákon nem mindig van lehetőség." 

"Számomra is meglepetés volt, hogy harmadik lettem, de igazából egy nagyon jó érzés, hogy értékelik a munkánkat." 

Az OKTV tantárgyai és a versenyzők száma

angol nyelv 5846
belügyi rendészeti ismeretek 75
biológia 4601
dráma 162
filozófia 158
fizika 1381
földrajz 475
francia nyelv 513
horvát nyelv és irodalom 11
informatika 2256
kémia 1272
latin nyelv 418
magyar irodalom 1159
magyar nyelv 418
matematika 4116
mozgóképkultúra és médiaismeret 147
művészettörténet 148
német nemzetiségi nyelv és irodalom 119
német nyelv 1506
olasz nyelv 339
orosz nyelv 144
román nyelv és irodalom 10
spanyol nyelv 531
szerb nyelv és irodalom 8
szlovák nyelv és irodalom 5
szlovén nemzetiségi nyelv 5
történelem 2875
vizuális kultúra 502