Diákok tanítják a beteg gyerekeket

16/11/29 kedd
ujnemzedek.hu
Vannak civil kezdeményezések, amik hallatán az ember úgy érzi, egy kicsit jobb hely lett a világ. A KórházSuli is ilyen.

A projekt főszereplői középiskolások és egyetemisták, egészségesek és tartósan betegek. Fiatalok, akik önként segítenek ismeretlen társaiknak, például úgy, hogy kémiából Skype-on korrepetálják őket – írja a 24.hu.

Mi történik akkor, ha egy iskoláskorú gyerek hónapokig kórházi vagy otthoni ellátásra szorul betegség miatt?

A kérdés most elsősorban gyakorlati szempontból érdekes. Azon kívül, hogy a családnak és a gyereknek borzasztó testi és lelki megpróbáltatás átélni mindezt, mi lesz vele, ha hosszú ideig hiányzik a tanórákról? Magyarországon a kórházpedagógusok rendszere lenne hivatott kezelni ezt a nem túl ritka élethelyzetet. A köznevelési törvény szerint ugyanis a hosszan tartó kórházi kezelés alatt álló beteg gyereknek is joga van a tanuláshoz.

A budapesti kórházpedagógusok munkáltatója a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz tartozó Fővárosi Iskolaszanatórium Általános Iskola. A fővárosi gyermekkórházakban, illetve más kórházak gyermekosztályain 26 kórházpedagógus dolgozik, de hasonló számban tanítanak még az ország néhány nagyobb városának különböző intézményeiben, főként onkológiai centrumokban. Mindez borzasztó alacsony létszám ahhoz képest, hogy a becslések szerint évente több ezer gyermek számára kellene biztosítani a tanulás feltételeit.

A középiskolások oktatása pedig különösen nehezen megoldható, hiszen a törvény által a betegség miatt magántanulói státuszban lévő fiatalok heti 10 órában meghatározott ellátását csak néhány középiskola tudta eddig felvállalni. A szakma képviselőire tehát óriási igény lenne, ennek ellenére Magyarországon egyáltalán nincs kórházpedagógus-képzés, sőt, szakirányú, speciális továbbképzés sincs.


forrás: KórházSuli

Óriási előrelépés, hogy 2014 óta az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán a Kórházpedagógusok Egyesületével együttműködve elindult egyfajta tudásátadás, Cseke Enikővel közösen tartunk előadásokat végzős pszichopedagógus hallgatóknak, akik azóta folyamatosan hospitálnak a Heim Pál Gyermekkórházban és az Országos Kardiológia Intézetben – mondta a lapnak Tóthné-Almássy Mónika, a KórházSuli egyik alapítója.

Mivel a helyzet messze nem kielégítő, két tanévvel ezelőtt Mónika két kollégájával (Prievara Tibor és Berczelédi Réka) együtt törni kezdte a fejét egy alulról építkező megoldáson. Így született meg a KórházSuli ötlete, melynek lényege, hogy a kórházpedagógusok és az anyaiskola pedagógusainak a munkáját középiskolások és egyetemisták segítsék a háttérből.

Az önkéntesek, merthogy a projekt önkéntes alapon működik, egy része a beteg gyerekek személyes igényeinek megfelelő témában és tartalommal laptopon vagy táblagépen használható, interaktív elektronikus tananyagokat készít. A középiskolás diákok – akik a KórházSuli önkénteseként teljesíthetik az érettségihez kötelező iskolai közösségi szolgálatot – által szerkesztett anyagokat önkéntes pedagógusok lektorálják. A kórházban lévő gyerekek így a hagyományos tankönyveknél élvezetesebben sajátíthatják el az ismereteket.

További részletek a Facebook és a weboldalukon olvasható