Mit akarnak az Y generációs munkavállalók?

16/11/02 szerda
ujnemzedek.hu
Leendő munkaadójukat anyagi és szakmai elvárásaik alapján választják ki, ám a motivációjukat és az ott eltöltött időt a feladataik minősége és az őket körülvevő környezet befolyásolja – derül ki a Frissdiplomás Kft. Y generáció preferenciáit vizsgáló felméréséből.

A 2016 tavaszán lefolytatott országos kutatásban az 1980 és 1996 között születetteket kérdezték arról, hogy miként foglalnák össze a számukra ideális munkaadók és pozíciók jellemzőit. A korosztály karrierépítési törekvéseivel kapcsolatos online kérdőívet közel 2 800, ebbe a korosztályba tartozó fiatal töltötte ki.

A kutatásának 2016 májusában publikált eredményeiből kiderült, hogy az Y generáció munkahelyválasztási preferenciáinak élén az anyagi juttatások, a hosszabb távú perspektívák és az előrelépési lehetőségek hármasa áll. Az adatok további elemzése után az is elmondható, hogy a 20 – 36 éves álláskeresők nemcsak, hogy szeretnének gyorsan elhelyezkedni és jól keresni, de mindezt úgy tennék, hogy a választott környezetben ne nyomásként éljék meg a feladatokat, hanem jó hangulatban töltsék el a munkaidőt. Számukra ennek akkora jelentősége van, hogy a legnagyobb félelmeik listáján holtversenyben a második helyen szerepel: a válaszadók 37 százaléka tart attól, hogy nem fogja jól érezni magát a munkahelyén. Ugyanennyien félnek attól is, hogy nem találnak állást.


forrás: stocksnap

És hogy milyen cégnél dolgoznának szívesen?

Talán meglepetés lehet, de az Y generáció tagjai nem feltétlenül vágynak pörgős, nemzetközi közegbe. Sokkal nagyobb arányban a családias légkör jelenti az igazán motiváló munkakörnyezetet. Csak mindössze minden huszadik karrierépítő választana inkább multinacionális vállalatnál felkínált pozíciót. A munkában eltöltött idő emelkedésével (3-5 éves szakmai tapasztalattal) megfigyelhető, hogy ez a szempont már inkább háttérbe szorul. Míg a tanulók és pályakezdők 20 százalékánál fontos tényező az, hogy a mindennapokban egy összetartó csapat tagjaként, rugalmas keretek között végezhessék a rájuk bízott feladatokat, addig a több mint 5 év tapasztalattal rendelkező szakemberek szemében már inkább a korrekt, fix elvárások és az egyenrangúság értékelődik fel.

Az álláskeresők preferenciáit szakterületi vonatkozásban vizsgálva az ideálisnak tartott cégről a következőképpen vélekednek: az informatikusoknál ebben a tekintetben is a versenyképes fizetésé a vezető szerep. Érdekesség azonban, hogy az IT szakemberek 13 százalékánál fogalmazódik meg csak döntő elvárásként, hogy leendő munkaadója dinamikus és innovatív környezetet kínáljon. Ezen a területen tanulóknak és dolgozóknak a pozíció megnevezése sokkal vonzóbb, mint a kínált környezet vagy a visszacsatolás lehetősége. Érdekes, hogy a mérnökök sokkal inkább vágynak az innovatív cégkultúrára.

A felmérés alátámasztja azt a tendenciát, amely szerint a rugalmasság meghatározó lesz az elkövetkezendő évek munkaerő-piaci feltételei között. Az ezzel kapcsolatos igény egyre erőteljesebben fogalmazódik meg már a 20–36 éves korosztály munkavállalóinak körében is. Fontos számukra ugyanis, hogy a feladat megfelelő ellátása mellett privát elfoglaltságaikra is maradjon elég szabadidejük.

Érdekes, hogy a munka-magánélet egyensúlyának felborulása miatti félelem ugyan 49 százalékuknál felmerült, de elkerülésének vágya mégsem jelent meg fontos feltételként leendő munkaadójukkal kapcsolatban. Mindössze 3 százalékuk törekszik ennek a veszélynek a megelőzésére már a cég kiválasztásakor. A Frissdiplomás kutatásának további érdekessége, hogy ez a korosztály a fejlődését, szakmai előrelépését elsősorban konkrét pozíciókhoz köti, nem vállalathoz. Ezt támasztja alá, hogy a munkaadó jellemzőinél, 23 százalékkal ez a jelző áll a harmadik helyen, míg adott pozíciónál már a legfontosabbak közé tartozik. Mindez azért érdekes, mert ezek szerint sok esetben a pozíciót és a céget teljesen külön kezelik, időnként akár ellentmondásos elvárásokat is megfogalmaznak egy adott karrierlehetőséggel kapcsolatban.

A kutatás eredményei alapján a Frissdiplomás azt tanácsolja a munkaadóknak:

Ha szeretnék maguknak megnyerni az Y generációs munkavállalókat, akkor a versenyképes juttatási csomagon túl egy közösséget, fiatalos, közvetlen és támogató munkakörnyezetet kínáljanak, úgy, hogy közben a szakmai fejlődési lehetőségeiket is támogatják. A belépő fiatalok ezt meghálálják, ugyanis ha jól érzik magukat a munkahelyükön, jó teljesítményükkel, tenni akarásukkal nagyban hozzájárulnak a csapatuk, és így a cég eredményességéhez.

 

Legjobb munkahely?

A dolgozói elkötelezettség 2005 óta először csökkent az idén, a munkavállalók magabiztosabbak lettek és könnyebben váltanak, mint korábban - derült ki az Aon Hewitt Legjobb Munkahely Program kutatásából. Az elmúlt öt év adatai alapján egy átlagos magyar vállalatnál a dolgozók 61 százaléka elkötelezett a cég iránt. Ők azok, akik szívesen ajánlják a munkahelyüket másoknak, nem terveznek állást változtatni és elváráson felül teljesítenek a vállalat céljai érdekében.

Ez meghaladja mind az európai, mind a globális szintet, de csökkenő tendenciát mutat, idén először ugyanis megfordult a sokéves trend. A felmérés szerint a munkavállalók 48 százaléka egyáltalán nem fél kimenni a munkaerőpiacra, ez jelentős emelkedés a korábbi évekhez képest. Gyengült a kötődés munkahelyükhöz, 38 százalékuknak egyáltalán nem okoz lelki válságot a váltás - közölték.

Az erkölcsi és az anyagi elismerést tekintve is csökkent az elégedettség az átlagos magyar munkahelyen dolgozóknál. Csak 40 százalék ért egyet azzal, hogy az elvégzett munkájuk és felelősségük arányos a fizetésükkel, és úgy látják, hogy a környezet, amelyben dolgoznak, illetve a munkavégzéshez biztosított felszereléseik is kevésbé támogatják hatékonyságukat.

Az Aon Hewitt 16. alkalommal adta át az Aon Legjobb Munkahely Díjat. Az idei tíz győztes vállalat a gyógyszeripar, a kereskedelem, valamint az IT és a telekommunikációs szektor képviselői közül került ki.

Az idei díjazottak: a GlaxoSmithKline Gyógyszer- és Egészségvédelmi Termékek Kft., a Jungheinrich Hungária Kft., a Sodexo Pass Hungária Kft., az Sz+C Stúdió Kft., a B.Braun Avitum Hungary Zrt., az EuroFamily, a Microsoft Magyarország Kft., a
Decathlon Magyarország, a Sodexo Magyarország Kft. és a Vodafone Magyarország Zrt.

A legjobbaknál a megkérdezettek 72 százaléka közölte, hogy a tehetségeket könnyebben megszerzik és a nyitott pozíciók betöltése nem jelent számukra gondot, az átlagnak 43 százaléka mondhatja el magáról ugyanezt.

A legjobb munkahelyeknél a felsővezetést is sokkal pozitívabban értékelik, 84 százalék ért egyet azzal, hogy a felsővezetők eredményesen vezetik a vállalatot és az embert tekintik a legértékesebb erőforrásnak.

A legjobb munkahelyeken a dolgozók 85 százaléka elkötelezett, és azt vallja, mindent megtesz azért, hogy a lehető legjobban teljesítsen - derült ki a felmérésből.