Hol dolgozna szívesen az Y és a Z generáció? Több ezer magyar fiatalt kérdeztek meg

18/11/29 csütörtök
ujnemzedek.hu
A cégek szeretnék a legjobb képességű embereket felvenni, de ez nem könnyű, ha fogalmuk sincs, mi alapján választanak munkahelyet a fiatalok. A PwC Hungary felmérése, amelyben több ezer magyar fiatalt kérdeztek erről, segíthet nekik.

A PricewaterhouseCoopers a világ egyik vezető könyvvizsgáló és gazdasági tanácsadó óriásvállalata. A PwC magyarországi leánycége idén közel 7000, 2016 óta pedig összesen 20 ezer középiskolást, főiskolást és egyetemistát kérdezett arról, mi alapján választanak munkahelyet.  


Fotó: Unsplash 

Jó fej munkatársak, jó fizu rugalmas munkavégzés - és az őszinteség sem árt

„A hazai vállalatvezetők 95%-a a munkaerőhiányt nevezte meg az üzleti sikeresség előtt álló legkomolyabb akadálynak. A felmérést azzal a céllal indítottuk el 2016-ban, hogy mélyebben megismerjük és a vállalatok számára elérhetővé tegyük azokat a szempontokat, amelyek alapján a pályakezdők vagy a hamarosan a munkaerőpiacra lépők kiválasztják leendő munkahelyüket.

Az idei válaszadók 43%-a felsőoktatásban tanul, közel 51%-uk dolgozik is, 6% pedig középfokú oktatásban részesül. Az ő preferenciáik iparágak, végzettség vagy éppen földrajzi elhelyezkedés szerinti megértése segítheti a vállalatokat, hogy sikerrel állják meg a helyüket a munkaerőért folyó, egyre élesedő versenyben” – mondta Bencze Róbert, a PwC Magyarország People & Organisation, HR-tanácsadási szolgáltatások igazgatója.

A felmérésben vizsgált 36 tényező közül a megkérdezettek a rugalmas munkavégzést, az alapfizetést és közvetlen munkatársaikat sorolták az első három helyre.

(Érdekesség, hogy az utóbbi kettő a tavalyi évhez képest helyet cserélt egymással.) A negyedik helyre idén a cafeteria lépett előre, de előkelőbb pozícióban végzett a távmunka is.

Továbbra is alapelvárásként fogalmazza meg az Y és Z generáció az őszinte és nyílt kommunikációt a vállalatvezetés irányából.

A sor végén a mai, hazai toborzási gyakorlatban ismerős elemek szerepelnek: cégnév, vízió és stratégia, valamint társadalmi felelősségvállalás.

„A közel 20 000 leendő pályakezdő munkahely-választási preferenciáiból többek között az is kitűnik, hogy az Y és Z generációs munkavállalók számára egyre fontosabb az a környezet, amely a munkahelyükön körülveszi őket, és ez nem csak az infrastruktúrára, vagy a munkatársakra, hanem a vállalati menedzsment belső kommunikációjára is igaz” – mondta el Dr. Futó Péter a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének elnöke.


Fotó: Unsplash

A legtöbben Budapestet célozzák meg

„A felmérés minden évben vizsgálja azt is, hogy a fiatalok vállalnának-e külföldön munkát, és mely szempontok ösztönzik őket erre, vagy éppen milyen feltételek teljesülése esetén maradnának Magyarországon. A válaszokból kirajzolódik, hogy mindkettő mellett ugyanazok az érveik: az anyagi kompenzáció és a karrierfejlődés. Ezek az érvek a munkaerőpiacon eltöltött évekkel arányosan még inkább erősödnek” – hangsúlyozta Bencze Róbert. 

A válaszadók 75%-a úgy tervezi, Budapesten fog elhelyezkedni, míg 16%-uk Győrben is el tudja képzelni az életét. A preferált iparágak közül a legtöbben a pénzügyi terület iránt érdeklődnek (25%), ezt szorosan követik a tanácsadási (20%), a telekommunikáció és média (19%), illetve az IT (18%) szektorok.

A felmérés számbeli és demográfiai szempontokat vesz figyelembe, így kiterjedtsége miatt mankóként szolgálhat a hazai vállalatok számára, hogy – ebben a munkaerő tekintetében kihívásokkal teli időszakban – mivel szólítsák meg sikeresen a fiatalokat, milyen módon célszerű újragondolniuk a munkavállalóknak kínált juttatásaikat, milyen munkaszervezési módszereket érdemes bevezetniük.

Az egy dolog, hogy sikerült felvenni valakit - megtartani meg egy másik

Az Y és a Z generáció munkahelyi preferenciát egy másik nagy kutatás is vizsgálta az idén. A Deloitte 2018-ban is elkészítette az Ezredfordulós Felmérését (Deloitte Millennial Survey) - ez már a hetedik alkalom. A kutatás elsősorban az Y generációval foglalkozik (innen a neve is), de már a Z generáció is szerepel benne.

A kutatás során 36 országban 10455, 1983 és 1994 között született, diplomás, teljes munkaidőben, a versenyszférában dolgozott munkavállalókat kérdeztek meg. A Z generáció tagjai közül 6 országban 1844 válaszadót kérdeztek meg, akik 1995 és 1999 születettek, és mostanában szereztek diplomát, vagy még most is tanulnak annak megszerzéséért.


Nagyobb méretben itt tudod megnézni

A felmérés eredményei szerint a fiatal munkavállalók egyre kevésbé hűségesek a munkáltatóikhoz. A kutatás egyik fontos megállapítása, hogy a milleniumi generációba tartozók 43 százaléka arra számít, hogy két éven belül munkahelyet vált, 28 százalékuk pedig úgy véli, öt évig marad jelenlegi helyén. A mostani kutatásban mért 15 százalékpontos különbség a két csoport között annak fényében különösen elgondolkodtató, hogy egy éve még csak 7 százalékpont volt az eltérés, vagyis jóval többen terveznek rövidtávra jelenlegi munkahelyükön. 

A felmérés további eredményeiről korábbi cikkünkben olvashatsz részletesen. Ha pedig az érdekel, hogy melyek voltak a legvonzóbb magyar munkahelyek a fiatalok szerint, ide kattints

Kiemelt kép: Pixabay