Hogyan kérj segítséget a munkahelyen

19/01/14 hétfő
ujnemzedek.hu
„Segítséget kérni nem ugyanaz, mint sajnálkozni a kollégákkal” – írja Andrea Goeglein (a Quartz írója, vezérigazgató). A segítség arról szól, hogy egy produktív, valódi megoldás szülessen. Nem pedig arról, hogy minél többen üljetek és gondoljátok azt például, hogy „mennyire lehetetlen ez a határidő".

Sokan döntenek úgy, hogy a fejüket lehajtva inkább bosszankodnak egy-egy túlságosan stresszes feladat miatt a munkahelyen, mint hogy gyengének, sebezhetőnek mutassák magukat a kollégák előtt azzal, hogy segítséget kérnek. Csak hogy ez nem csak, hogy nem oldja meg az adott problémát, de gyakran további problémákhoz vezet. Sokkal intelligensebb és jobb segítséget kérni, mint összeroppanni egy feladat alatt.
De akkor mégis kihez fordulj, ha segítségre van szükséged?

Ebben segíthet, ha felteszed magadnak a következő 3 kérdést:

  1. Kinek van tapasztalata azon a területen, amelyen nekem fejlődnöm kell?
  2. Kinek segítettem már korábban?
  3. Kiben bízhatok?

Mi a helyzet a főnökkel?

Egy tökéletes munkahelyen, a felmerülő válaszok névlistáján valahol a főnököd személye is ott lesz. Azonban mivel még sok munkahely nem tökéletes, valószínűbb, hogy nem ő lesz az első ember, aki az eszedbe jut. De ez szinte mindegy is.

Ugyanis a segítség legnagyobb akadálya legtöbbször, nem a többiek hozzáállása, hanem Te vagy. Tényleg. Például a félelmed attól, hogy „majd mit gondolnak”, mennyire tartanak majd gyengének, sebezhetőnek stb. Lesz olyan, hogy nem segítenek? Persze. Lesz, aki majd lenéz, amiért segítséget kérsz? Sajnos ez is benne van a pakliban. De ez nem Téged, vagy a szakmai kompetenciádat minősíti. Kivéve persze, ha 12. alkalommal is ugyanazt a dolgot kérdezed meg. Olyankor igazuk van, ha morcosan néznek rád.


Fotó: Pixabay

Kifogások vagy célok?

Van egy eredetileg angol nyelvű klisé: „Kereshetsz kifogásokat vagy a céljaid is elérheted, a kettőt egyszerre nem teheted”. – Ez még magyar fordításban is jó, ha megmarad benned. Hiszen jól elmagyarázza, hogy vagy aggódsz miatta, vagy megoldasz valamit. Hidd el, hogy a megoldással, sőt, már a megoldásra való törekvéssel is többre mész. „Mondani könnyebb, mint csinálni” – pontosan tudjuk. Amikor egyedül nem megy, olyankor kell segítséget kérni

„A segítségedre lenne szükségem. Ezekkel a megoldássokkal próbálkoztam, de sajnos nem működtek. Van valami megoldási javaslatod, ami segíthet?” – Egy példa arra, hogy hogyan érdemes segítséget kérned.

Legyél őszinte. Ez soha nem a gyengeség jele. Keress magadtól is megoldásokat. Az szimplán lustaság, ha önállóan nem próbálsz meg megoldani egy új, szokatlan feladatot. Nézz utána a megoldásnak, agyalj rajta kicsit, és ha semmilyen módon nem jársz sikerrel, kérj segítséget. Tiszteld a másik idejét. Ha éppen nem ér rá neked segíteni, ne vedd magadra. Mindenkinek vannak határidős, halaszthatatlan feladatai. Ha éppen egy ilyen munka közepén találod a kollégádat, lehet, hogy azonnal nem fog tudni segíteni. Egy „most ne haragudj, de nem tudok”, nem jelenti azt, hogy sosem fog tudni időt szánni rád.

A lényeg tehát, hogy ne mástól várd, hogy megoldja a feladataid helyetted, de merj segítséget kérni, ha önállóan nem megy. Még pedig időben. A feladatot ugyanis el kell végezni. Gondolj csak bele, hogy Te sem szeretnéd például, ha a cég egyik munkatársa nem intézné el a fizud átutalását a banknak, mert nem tudja, hogyan kell, és nem is meri megkérdezni… Ugye?

Forrás: qz.com