Ha ezt a 7 dolgot szem előtt tartod, biztosan tisztelni fognak a munkahelyeden

18/02/28 szerda
ujnemzedek.hu
Függetlenül attól, hogy milyen pozíciót töltesz be.

Mindenki vágyik arra, hogy tiszteljék, de egy munkahelyen képtelenség úgy létezni, hogy az ember a minimális tiszteletet sem kapja meg. Ha pedig csapatban kell dolgozni, ez még inkább igaz. A feléd irányuló tisztelet objektív, külső körülmények is befolyásolják, mint például ha fiatal vagy, vagy ha a részleg, ahol dolgozol a vállalati hierarchia alsóbb fokán helyezkedik el. 

De van egy tényező, ami teljes mértékben tőled függ, és meghatározó arra nézve, hogy mennyire tisztelnek: ez pedig a viselkedésed. Avery Blank, jogász, stratégiai tanácsadó 7 pontban foglalta össze, hogyan viselkedj, ha azt szeretnéd, hogy megkapd a téged illető tiszteletet. Blank szerint ezek a tippek egyrészt csúcsvezetőkre jellemző mintát közvetítenek, másrészt viszont olyan univerzális javaslatok, amelyek, bármilyen pozícióban is vagy, előre fogják lendíteni a karriered.

1. Hallgatni arany


Fotó: Rawpixel.com/Unsplash

Egy jó vezető - de egy jó kollégára is igaz ez - figyelmesen meghallgatja, ha mondanak neki valamit. Alapvető dolognak tűnik, mégis sokan elkövetik azt a hibát, hogy egyáltalán nem figyelnek oda a másikra, amikor az beszél hozzájuk. Mert fontosabb az aktuális feladat, vagy a saját problémájuk. Olyanok is vannak, akik minden ilyen alkalomban csak egy újabb lehetőséget látnak, hogy megcsillogtassák saját tájékozottságukat, bölcsességüket. Vagyis alig várják, hogy a másik befejezze, és már válaszolnak is. Még akkor is, ha nem is feltétlenül kellett volna. Ha törődsz vele, hogy ne ess bele ezekbe a hibákba, és figyelmesen, teljesen rá koncentrálva hallgatod a másikat, akkor biztos lehetsz benne, hogy megbecsülést és tiszteletet vívsz ki magadnak.

2. Kérdezni jó dolog

Tegyél fel kérdéseket. Ha beosztott vagy, akkor sokkal jobb, ha rákérdezel a homályos pontokra egy feladat vagy egy projekt esetén, mintha - például azért, hogy ne tűnj hülyének - csöndben maradnál. Ilyenkor aztán megpróbálja az ember saját kútfőből kiokoskodni, miről is lehet szó, és általában teljesen mellélő. Ennél sokkal jobb rákérdezni! Vezetőként sem ciki érdeklődni róla, hol tartanak éppen az aktuális feladattal, sőt, így rálátásod lesz a helyzetre, és segíteni tudsz, ha valahol elakadtak. Persze nem csak szakmai kérdéseket jó feltenni, megkérdezni például, milyen napja van a kollégádnak (vagy a beosztottadnak). Ez azt üzeni nekik, hogy emberként is számon tartod őket, és biztosan jobban fognak értékelni.

3. Nézz az emberek szemébe


Fotó: Alexandru Zdrobau/Unsplash

Ez is egy közhely első hallásra, mégis gyakori, hogy nem figyelnek rá. Ha beszélgetés közben a másik a telefonjába mélyed, vagy mindenhová néz, a szemedet kivéve, annak nincs jó üzenete. Olyan, mintha nem lenne elég fontos számára, amit mondasz neki, de úgy is érezheted, hogy veled van valami baja, esetleg hátsó szándékai vannak. Te ne kövesd el ezeket a hibákat, inkább koncentrálj a másik félre. Ez kimondatlanul is azt sugározza felé, hogy figyelsz rá, és teljes mértékben jelen vagy. Úgy fogja érezni, hogy komolyan veszed, és érdekel téged, amit mond.

4. Beszélgess face to face

A mai meetingekkel zsúfolt világban ki kell emelni a négyszemközti beszélgetések fontosságát. Persze a meetingekre is szükség van, van, amit ott a legjobb megvitatni, kitalálni, egyeztetni. De ne hidd azt, hogy ha valakivel sokat meetingelsz, az helyettesíti a személyes beszélgetést. Ezzel is azt sugározod a másiknak, hogy érdekel a személye, érdekel a véleménye, és fontos neked a társasága. Lehet, hogy olyan infókat vagy tippeket kapsz tőle egy ilyen beszélgetés során, amit mások társaságában nem mondana el neked. Az is lehet, hogy kérdezni fog valamit, kikéri a véleményed egy bizalmas ügyben. Ne szalaszd el ezeket a lehetőségeket. 

5. Azokra is figyelj, akik alacsonyabb pozícióban vannak nálad, vagy akár a létra legalján

Alkalmazottként, ha mindig csak azokkal vagy tisztelettudó, akiknek az alárendeltje vagy, előbb-utóbb egyértelművé válik mindenki számára. Érdemes felidézni az aranyszabályt: bánj úgy másokkal, ahogyan te szeretnéd, hogy bánjanak veled. Vezetőként is éppen úgy megérdemli a figyelmed egy takarító, mint egy osztályvezető, hiszen nincs olyan ember a cégnél, akinek ne lenne szükség a munkájára a vállalat sikeréhez. 

6. Használd az érintést


Fotó: Pixabay

Az érintésnek óriási hatása van, nagyobb, mint gondolnád. Elmélyíti az emberi kapcsolatokat és elősegíti az empátiát. Megfelelően használva nem a dominancia jele, hanem a szorosabb kapcsolaté. Persze vigyázni kell, hogy még véletlenül se lépjünk át egy határt, nehogy a másik fél számára terhessé váljon, vagy hogy zaklatásnak érezze.

7. Merj mosolyogni

Tévedés, hogy csak akkor lehetsz komoly ember, ha nem mosolyogsz. A mosoly annak a jele, hogy te is pontosan olyan ember vagy, mint a másik, még ha történetesen te is vagy a vezérigazgató. Azt pedig nehezen lehet eltúlozni, hogy az alkalmazottak többségének milyen sokat jelent, ha a főnök jókedvű, vagy rájuk mosolyog. Talán a mosoly igényli a legkevesebb energiát az itt felsoroltak közül, a hozadéka azonban óriási lehet. 

Forrás: Forbes.com