Érkezik a Z generáció és felborítja a megszokott munkahelyi rendet

18/03/08 csütörtök
ujnemzedek.hu
Az ósdi karrierlehetőségek kora lejárt - már a Z diktál.

A Z genereciósok fontosnak tartják a visszajelzést. A feltett kérdésre többnyire az a válasz érkezett, hogy elsősorban a törődés, az odafigyelés, az emberség, a segítőkészség, az emberekkel való bánásmód a legfontosabb tulajdonságok, amikkel rendelkezzen egy jó főnök. Továbbá az sem lenne rossz, ha a felettes ismerné és emberként kezelné a beosztottait, ugyanis a fiatalok kevésbé kedvelik a munka világára jellemző hierarchikus, tekintélyelvű vezetőt - derül ki a Monster.hu állásportál és a Future Work Festival közös gyorsfelméréséből.

Erről itt írtunk.

Aztán: 

Társadalomtudósok szerint talán soha nem volt még a történelemben olyan mély generációs szakadék, mint amilyen a mostani (1995 és 2012 között született) fiatalok és szüleik között húzódik.

A screenagerek (screen- képernyő és a tinédzser összevonása) okosak, ambiciózusak, hatalmas a vállalkozó kedvük és nem utolsó sorban toleránsak is. Ez utóbbi jellemvonás azonban csak akkor igaz, ha nem a szülőkről van szó – legalábbis ez derül ki a Socialmediaweek által idézett tanulmányból.

A digitális bevándorlók (pl: a szülők), nehezen értik a digitális benszülötteket

Don Tapscott szociológus szerint a szülők felé tanúsított értetlenség oka a technológiai fejlődés. A korábbi generációk az új technológiák megtanulásával még versenyt tudtak tartani egymással, de a digitális világba beleszületettekkel már nem tudják felvenni a versenyt.

Több kutatásból kiderült, hogy az idősebbek nagy része gondolja azt, hogy az internet (amellett, hogy rengeteg előnye van), alapvetően tönkreteszi az emberi kapcsolatokat és a kommunikációt. Ebből persze nem sokat ért az a generáció, aki már nem csak otthon, hanem a világ bármely pontját képes csatlakozni a világhálóra (ha egyáltalán offline valaha is) és azon keresztül szórakozik, olvas, tanul, beszélget.

Ezt itt írtuk meg. meg azt is, mi a baj a Z-kkel.

De most akkor mi van ezzel a meló dologgal?

Hát kb. az, hogy ez az a generáció, amely alapjaiban változtatja meg a munka fogalmát: ez a nemzedék együtt nőtt fel a közösségi médiával, olyan embereket lesett naphosszat, akik a Youtube homályából törtek ki a hírnevet jelentő napfényre. Esetünkben a média fontosságát a munka kérdésében nem lehet nem figyelembe venni - "Ez egy olyan generáció, amely aktív, felnőtt vállalkozói lehetőségeket teremtett - gondoljunk az influenszerekre az Instagramon vagy a Youtuberekre, a vloggerekre és a véleményvezérekre "- mondja Arun Sundararajan, a New York-i Egyetem üzleti professzora.

Vagyis kimondhatjuk: 

a Z-k igenis teremtenek, ráadásul olyan módon, melyet a korábbi generációk nem feltétlenül értenek meg.

Elég csak bekövetni kicsit a dolgot - a YouTube-on a fiatalok elindították saját sminksulijaikat mondjuk, ennek a követése pénzzel jár, ami egyeseknél elindítja a klasszikus vállalkozói habitust - jöttek a könyvek, a pólók, a brand. Mi ez, ha nem egyfajta mikrovállalkozás? - teszi fel a kérdést a BBC szerzője ITT.

Szóvala hagyományos karrierlehetőségek annyira ósdik, mint az első generációs Pac-Man, csk a Pac-Man retró bája nélkül - ki a franc akarna napi nyolc órában irodai gipszkarton kockában hiperventillálni, amikor otthonról, saját témában/hobbiban/érdeklődési körben működve 5x annyi tőkét tud összeszedni?

Bővebb infót és érdekességet Itt találsz - kattints!