...de akkor pontosan mitől is boldog egy munkavállaló?

17/02/14 kedd
ujnemzedek.hu
Céges autó? Irodai játszótér? Biztatás? Előrejutási lehetőség? Melyik számít a legtöbbet? És jobban érthető-e a cikk, ha Kurt Vonnegut idézetekkel dobjuk fel a közcímeket?

Kb. olyan erre választ találni, mintha a kérdés valamelyik nagy, filozófiai irányzat egyik talányát képezné - mindenkinek van róla véleménye, de egyik sem zárja ki a másik létjogosultságát. A Talent Management and HR magazin szakértői cikkében pont azt emeli ki, hogy ugyan a vállalatok hajlamok elszórni egy rahedli pénzt a munkavállalói elégedettség mérésére, de az eredmények általában nem okésak - mégpedig azért nem, mert szúrópróbaszerűen, és nem folyamatában vizsgálják az adott munkakört.

So it goes.

Ha viszont folyamatában nézzük a dolgot, akkor egyes kutatásokból kiderül: a személyes fejlődés biztosítása, a jó munkahelyi kapcsolatok, és a rendszeres munkahelyi visszajelzés úgy általában minden melóst kielégít. A személyes fejlődés biztosítása pl. a pénz miatt fontos - ha eleget fizetnek, akkor nem kell a pénz HIÁNYÁRA koncentrálnom. Ha úgy érzem, dönthetek a sorsom felett (pl. kiválaszthatom, melyik projektben dolgozom, vagy dönthetek a kollégáimról), a munkám eredményes lesz. Illetve ha érzem, hogy értelmes dolgot végzek, vagyis van egy elfogadott cél, akkor azért küzdeni fogok.

Amit még érdemes hozzátenni: a Deloitte kutatásából kiderül, hogy a munkavállalók 65 százaléka nem kap semmiféle visszajelzést a munkájáról. Naná, hogy hülyén is érzik magukat.

15 százalékkal kevesebb dolgozó hagyta el a céget azoknál a vállalatoknál, ahol az alkalmazottak rendszeresen, személyre szabottan visszajelezést kaptak a munkájukról. 10 dolgozóból 4-nek aktívan csökken az elkötelezettsége, ha kevés, vagy nulla visszajelzést kap munkájáról.

Ha nem vagy biztos a dolgodban, sáncolj.

A Recruiter cikkében ezt a szentháromságot 6-ra emeli - kutatásuk szerint fontos, hogy a cég rugalmas legyen - nem ritka pl., hogy a melósokat akár a vakáció finanszírozásával bírják maradásra. Kiemelik, hogy nem ritka a továbbképzések biztosítása sem - így a munkavállaló azt látja, hogy nem csak gályázik, hanem fejlődik is az adott poziban, új programozási módszereket, nyelveket tanulhat, stb.

És ami érdekes: a szakértők szerint az is fontos, hogy a melós tisztában legyen a vállalaton belüli folyamatokkal. Lássa, mi és miért történik - így nem kell tök ostobán éreznie magát, és folyamatosan azon rágódnia, mi a fene történik körülötte.

Ha az óhaj ló volna, minden koldus lovagolna.

A Mashable megkérdezett egy HR-szakembert, hogy szerinte mik azok a tényezők, amik vonzóvá tesznek egy munkahelyet egy fiatal munkavállaló számára. A válaszhoz majdnem 13000 alkalmazottat faggattak, aztán pontokba szedték a legfontosabb és leggyakoribb válaszokat.

A pénz mellett (naná) ők a mentorálást emlegették nagyon fontosnak. Mert nem csak a fizetésért güriznek: szeretik, ha időnként valaki segít nekik, hogy egyre jobbak legyenek a szakmájukban. Tisztában vannak azzal, hogy manapság kemény dolog jól fizető melót szerezni, és ehhez sokat kell tanulniuk és képezniük magukat. Ha a vállalat lehetőséget biztosít arra, hogy különböző mentorporgramokon vegyen részt, akkor az Y-generációs munkavállaló jól fogja érezni magát.

A felmérésből kiderült, hogy a fiatalok szívesebben helyezkednek el olyan vállalatnál, mely különböző jótékonysági rendezvényeken képviselteti magát, esetleg önkéntes programokban vesz részt, mellyel jobbá teheti a közösség életét.

A kreativitást igénylő munkahelyeken pedig figyelnek arra, hogy az alkalmazottak jól érezzék magukat – vegyük példának a Google hipermenő irodát, vagy itthon például a Prezi főhadiszállását. A kreatív környezet segít abban, hogy a munkavállaló motivált legyen, ne olyan helynek érezze az irodát, ahová be kell menni, le kell tudni a melót, aztán el lehet húzni haza, hanem szeressen ott lenni.

De persze mindenkinek megvan a saját véleménye és módszere - mi például  most, hogy meló közbena cikkünket olvasod, Kurt Vonnegut idézetekkel próbáltunk a nagyobb munkavégzésre serkenteni. Bejött?