Az Y generációnak a fizu, a Z-nek a vállalati kultúra a legfontosabb egy munkahelyen

18/06/08 péntek
ujnemzedek.hu
Az Y generáció tagjainak 44, a Z-nek 61 százaléka gondolja úgy, hogy két éven belül munkahelyet vált - derült ki a Deloitte friss felméréséből,

A Deloitte idén is elkészítette az Y generációval foglalkozó nemzetközi felmérését, amelyben 36 országból kérdeztek meg több mint 12 ezer fiatalt, és amelyben most először a munkaerőpiacra lassanként belépő Z generáció is szerepel. Az idei felmérésben 10 500 Y generációs (leggyakrabban az 1980 és 1995 között születetteket sorolják ide, itt az 1983-1995 közöttieket) és 1800 Z generációs vett részt. 

Fontos a fizu, de nem ez az egyetlen szempont

A felmérésből, amit a Forbes szemlézett, az derül ki, hogy az Y generáció 44 százaléka, a Z-nek pedig 61 százaléka úgy látja, hogy két évnél tovább nem marad a jelenlegi munkahelyén. Akik hosszú távra terveznek, jóval kevesebben vannak: az Y-osok 27%-a nyilatkozott így, de a Z generációba tartozóknak csak 12 százaléka állította ezt. Az Y generációba tartozók szerint a cégeknek nem pusztán a profitmaximalizálásra kéne törekedniük, más, a társadalom szempontjából jelentős feladatokkal is foglalkozniuk kéne, mint például a munkahelyteremtés. 

A felmérés készítői arra is rákérdeztek, hogy a fiataloknak mi a legvonzóbb, mikor munkahelyet választanak. Az Y generációsok 63%-a szerint a jó fizetés a legfontosabb, 52 százalékuk a vállalati kultúrát, 50 százalékuk pedig a rugalmas munkaidőt, illetve a távmunkát jelölte meg. A Z generációnál ugyanakkor a vállalati kultúra a legfontosabb szempont (57%), ezt követi a fizetés (51%) és a rugalmas munkavégzés (44%).

Az Y generációsok nem vágynak annyira a multikhoz

Ha rendszeresen olvassátok az ujnemezedek.hu-t (meg ha rendszertelenül), akkor tudjátok, hogy nem ez az első cikkünk, amelyik az Y/Z generáció és a meló viszonyával foglalkozik. Kiderült például, hogy az Y generáció tagjai már nem veszik magától értetődőnek, hogy amennyi pénzt kínálnak nekik, annyit kapnak, és kész. "Az Y-osok nagy öntudattal rendelkeznek juttatásaikat illetően, hiszen bérigényüket nem a piaci átlag, hanem az ideális életszínvonal finanszírozásához szükséges összeg alapján határozzák meg" - mondta el Dr. Király Zsolt, a METU docense egyik korábbi cikkünkben.

Egy két évvel ezelőtti kutatásból pedig kiderült, hogy az Y generáció munkahelyválasztási preferenciáinak élén az anyagi juttatások, a hosszabb távú perspektívák és az előrelépési lehetőségek hármasa áll. Az viszont talán meglepetés lehet, hogy az Y generáció tagjai nem feltétlenül vágynak pörgős, nemzetközi közegbe. Sokkal nagyobb arányban a családias légkör jelenti az igazán motiváló munkakörnyezetet. Csak mindössze minden huszadik karrierépítő választana inkább multinacionális vállalatnál felkínált pozíciót.

A Z generáció nem munkahelyet, inkább munkaadót választ

Talán senki sem lepődik meg, ha azt mondjuk, hogy a Z generáció tagjai minden eddiginél kevésbé lelkesednek a szokásos, mindennapi mókuskereket jelentő irodai melókért. Amivel leginkább az őrületbe lehet őket kergetni, az a monotonitás és a kihívások hiánya - derült ki egy korábbi kutatásból.

A kutatás arra is rávilágított, hogy a Z generáció nem is elsősorban munkahelyet, sokkal inkább munkaadót választ. Ez abból is látszik, hogy a munkahely hangulata a 3. legfontosabb szempont a Z generáció tagjainak a munkahelyválasztásnál. Ezt megelőzi a biztos munkahely iránti igény, az első helyen pedig a fizetés szerepelt, ami a válaszok 80 százalékában került elő, és minden 4. megkérdezett szerint ez az, ami leginkább számít. 

Forrás: Deloitte