Az Y és a Z generáció sem a cégekkel, sem a cégvezetőkkel nem olyan elégedett, mint korábban

18/07/11 szerda
ujnemzedek.hu
És a negyedik ipari forradalom kihívásaival kapcsolatban sem érzi magát túl felkészültnek - hoppá. Legalábbis a Deloitte friss felmérése szerint.

A Deloitte idén is elkészítette az Ezredfordulós Felmérését (Deloitte Millennial Survey) - ez már a hetedik alkalom. A kutatás elsősorban az Y generációval foglalkozik (innen a neve is), de már a Z generáció is szerepel benne.

A kutatás során 36 országban 10455, 1983 és 1994 között született, diplomás, teljes munkaidőben, a versenyszférában dolgozott munkavállalókat kérdeztek meg. A Z generáció tagjai közül 6 országban 1844 válaszadót kérdeztek meg, akik 1995 és 1999 születettek, és mostanában szereztek diplomát, vagy még most is tanulnak annak megszerzéséért.

A fiatalok sem a cégvezetőkkel, sem a a cégekkel nem olyan elégedettek, mint korábban

A kutatás szerint markáns fordulat állt be abban, ahogyan az Y és Z generáció megítéli a vállalkozások tevékenységét. Míg az előző két felmérés javuló eredményeket hozott, az idén jelentős mértékben romlott a diplomával rendelkező fiatal munkavállalók véleménye. A millenniumi generációba tartozó válaszadók mindössze 48 százaléka vélte úgy, hogy a vállalkozások céljai illeszkednek az ő elvárásaikhoz, ez az arány egy éve még 65 százalék volt. A cégvezetőkről alkotott kép is alaposan átalakult: míg tavaly a megkérdezettek 62 százaléka azt gondolta, hogy elkötelezettek a társadalom fejlesztésének támogatásában, addig idén már csak 47 százalék volt ezen a véleményen.

Az Y és Z generáció számára egy vállalkozás sikerét sokkal több tényező határozza meg, mint az üzleti teljesítménye. 

A fiatal munkavállalók szerint a cégeknek a munkahelyteremtésre, az innovációra, a munkavállalók életének és karrierjének kiteljesítésére, illetve a társadalomra és a környezetre gyakorolt pozitív hatásra is összpontosítaniuk kellene.

Ezzel szemben amikor arról kérdezték őket, hogy az a vállalat, ahol dolgoznak, mit tekint prioritásnak, a profittermelést, a hatékonyság növelését, illetve a termékek és szolgáltatások előállítását jelölték meg.


Nagyobb méretben itt tudod megnézni

A fiatal munkavállalók egyre kevésbé hűségesek a munkahelyükhöz 

Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a fiatal munkavállalók naivak lennének; valójában egyre többoldalúak az elvárásaik a munkáltatókkal szemben. Ennek megfelelően egyre kevésbé hűségesek a munkáltatóikhoz. A kutatás egyik fontos megállapítása, hogy a milleniumi generációba tartozók 43 százaléka arra számít, hogy két éven belül munkahelyet vált, 28 százalékuk pedig úgy véli, öt évig marad jelenlegi helyén. A mostani kutatásban mért 15 százalékpontos különbség a két csoport között annak fényében különösen elgondolkodtató, hogy egy éve még csak 7 százalékpont volt az eltérés, vagyis jóval többen terveznek rövidtávra jelenlegi munkahelyükön. 

Az új foglalkoztatási formák növekvő népszerűségét mutatja az is, hogy a két éven belül állást változtatók 62 százaléka teljesen reális forgatókönyvnek tartja azt, hogy nem hosszabb távra kötelezi el magát egy cég mellett, hanem részmunkaidőben, vagy éppen szabadúszóként dolgozik majd.

Fura, de az Y és Z generáció jó része felkészületlennek érzi magát a negyedik ipari forradalomra

Mindezek fényében hogyan lehet mégis megtartani őket? A kutatás során a fiatal munkavállalók a toleranciát, a rugalmasságot, a diverzitást és a tiszteletet jelölték meg olyan kulcstényezőkként, amelyek javítják szemükben a munkahelyük megítélését. Tanulságos adat az is, hogy akik még legalább öt évig a jelenlegi állásukban maradnának, közülük 55 százalék jelezte, hogy sokat javult a rugalmasság munkahelyükön a három évvel ezelőtti állapothoz képest.

via GIPHY

"Bár magabiztosnak, stabil értékítélettel rendelkezőnek tűnnek, az Y és Z generáció tagjai között meglepően sokan vannak, akik úgy érzik, nem készültek fel a digitális gazdaság kívánalmaira. A megkérdezettek kevesebb, mint 40 százaléka véli úgy, hogy rendelkezik azokkal a képességekkel, amelyek ahhoz szükségesek, hogy sikeresek legyenek az Ipar 4.0 megoldások széleskörű elterjedése után is. Fontos az is, hogy nem csupán technológiai tudásra vágynak, hanem az úgynevezett »soft skillek« elsajátításához is igénylik a segítséget, mint például a kommunikációs készségek, önbizalom növelése. Ennek megfelelően a vállalkozások egy része már odafigyel ezekre a tényezőkre is, az Y generáció 36, míg a Z generáció 42 százaléka jelezte, hogy munkaadóik támogatták őket abban, hogy megértsék az Ipar 4.0-val járó változásokat, és felkészüljenek azokra" - mondta Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója.

Ipar 4.0 - a negyedik ipari forradalom

A nyugati civilizáció eddig három ipari forradalmat élt meg, a gőzgépek, szerelőszalagok és az automatizáció után most egy teljesen új, negyedik ipari forradalom zajlik. A legújabb ipari forradalom az okosrobotok térhódítása mellett arról szól, hogy a fizikai gépek és tárgyak egy információs hálózatba kapcsolódnak, a reaálgazdaság egyetlen hatalmas, intelligens információs rendszerbe integrálódik, az információs technológia és az automatizálás egyre szorosabb összefonódik. 

A negyedik ipari forradalom kulcselemei:

- az M2M, vagyis a machine to machine: a gépek közvetlenül kommunikálnak egymással
- V2V (vehicle to vehicle): a gépek, pl. önvezető autók kommunikálnak más berendezésekkel (pl. közlekedési lámpákkal) és egymással is 

Nagy szerepet kap(nak) még a mesterséges intelligencia (artificial intelligence, AI), a dolgok internete (Internet of Things, azaz IoT) és a big data, illetve a felhőalapú szolgáltatások is. 

Forrás: Wikipédia

kiemelt kép: Photo by Alex Iby on Unsplash