Aki most kezdi a sulit, annak jó eséllyel olyan melója lesz, ami ma még nem is létezik

17/12/18 hétfő
ujnemzedek.hu
Az "Új képességeket most" (New Skills Now) című kutatás a digitális gazdaság kihívásait és lehetőségeit összegzi.

"Az időutazás már 2003-ban rendelkezésre állt, de csak titkos szervezetek használták. 2018-ban hozzák nyilvánosságra a létezését." - mondja a játszósfelsőben feszítő srác abban a videóban, amiről itt írtunk - a lényeg, hogy a fiú (legalábbis szerinte) az első időutazó a világon.

Hagyunk kis időt az emésztésre.

Mindenesetre a videónak van egy fájó pontja, és erre csak most jövünk rá, amikor a marketinginfo.hu által idézett  Accenture kutatását lessük - szóval miért nem kérdezett rá senki arra, vajon milyen melók vannak a jövőben? (Kivéve a megélhetési időutazót, az most minket nem érdekel.

Mert ahogy a felmérésben írják: egyre sürgetőbb feladat pontosan előre jelezni a digitális gazdaság hatását a munkaerőpiacra. Mindeközben pedig aktívan készülni kell a munkaadói és munkavállalói oldalnak is arra, miként alkalmazkodik ezekhez a változásokhoz. A ma iskolát kezdő gyerekek 65%-ának ugyanis olyan munkaköre lesz, amilyen most még nem létezik, miközben az OECD országokban a munkahelyek közel egytizedét veszélyezteti az automatizálás.

A jövőben pl. ilyen irodákban fogunk dolgozni.  Még egy kis sci-fi: mi ezekre a melókra gyúrnánk rá a helyedben, illetve itt egy kis robotpara is a jövőre nézve.

Az "Új képességeket most" (New Skills Now) című kutatás a digitális gazdaság kihívásait és lehetőségeit összegzi. A projektet komoly háttérmunka előzte meg: több mint 40 gyakorló szakembert és véleményvezért kérdeztek meg, az idegtudomány, vállalati tanulás, tehetségmenedzsment, oktatás, szociológia és kognitív pszichológia területeit is érintették. Mindezek mellett több mint 130 millió álláshirdetést elemeztek és áttekintettek 1000 munkaerő-fejlesztési programot.

Konkrétan ezekre a dolgokra voltak kiváncsiak: 

- Milyen képességek elsajátítására van szükség a digitális gazdaságban?
- Hogyan lehet ezeket a képességeket fejleszteni és hatékony programokat kialakítani ezek alapján?
- A digitális gazdaságot alakító erők hogyan definiálják újra a munka jövőjét a kiszolgáltatott és marginalizált munkaerő esetében?

Képtalálat a következőre: „job funny gif”

Mint írják: 2024-re a digitális képességeket igénylő pozíciók száma 12%-kal nő. A kutatás szerint minél korábban fejlesztik ki az egyének tanuláshoz kapcsolódó képességeket, és alakítják ki a támogató szemléletet, annál nagyobb a siker valószínűsége. A jövő generációk arra számíthatnak, hogy többször munkakör váltanak, és ezek között számos olyan lesz, amit még fel sem találtak.

A növekedési szemlélet - amelyet az ellenállóképesség, az alkalmazkodóképesség és a tanulás iránti szeretet jellemez - az alapja minden más képességnek, amelyre a munkakeresőknek és vállalkozóknak szüksége van, hogy sikeresen eligazodjanak a munka változó világában.

Az Accenture - a társadalmi felelősségvállalás jegyében - már 2010-ben elindította a "Képességek a sikerért" című programját. Abban az időszakban történt ez, amikor a globális gazdaság éppen egy súlyos recesszióból lábalt ki, sok országot magas munkanélküli ráta jellemzett, különösen a fiatalok körében. A "Képességek a sikerért" elindítása óta az Accenture egy több mint 500 nonprofit szervezetből álló nemzetközi hálózattal épített ki kapcsolatokat, akik kiszolgáltatott és marginalizált emberek képességbeli és foglalkoztatási hiányosságait számolják fel világszerte. A program támogatásával az elmúlt közel 7 évben több mint 1,7 millió embert vértezett fel a cég és partnerei fel olyan képességekkel, amelyek segítségével munkát találhatnak vagy üzleti vállalkozást indíthatnak. A projekt tapasztalatai alapján a résztvevő szakemberek gyakorlati know-how-ját is megosztották - többek között ez is szolgált a publikált tanulmány alapjául. 

További részletek elérhetőek Itt.