7 lecke, amit több mint 100 elbukott startup történetéből tanulhatunk

17/07/11 kedd
ujnemzedek.hu
Álmodozás helyett.

kép: pexels.com

Se szeri, se száma a tutinak tűnő, de amúgy használhatatlan üzleti tanácsokat osztogató szuperbloggereknek és üzleti coach-oknak, akik annyira azért nem ügyesek, hogy valamilyen komoly bizniszt virágoztassanak fel azon kívül, hogy másokat húznak le pénzzel a tanácsokért cserébe.

A Thinkgrowth összefoglalója azonban most egész valóságosra sikerült: több mint 100 elbukott startup adatait vizsgálva szedték össze, hogy mi volt bennük a közös, ami miatt kudarcot vallottak.

Így bukhatsz el:

1. Nincs piac a termékedre

Kipattant a szikra, beletoltad a pénzt, felépítetted a márkát, aztán semmi. Mielőtt túl sok időt, energiát és pénz ölsz egy ötlet megvalósításába, vizsgáld meg, hogy egyáltalán érdekel-e annyi embert a végtermék, hogy életképes céget lehessen belőle faragni.  

2. Készülj fel rá, hogy három éven múlva elbukhatsz

Amikor egy kezdő cég elbukik, úgy tűnik, mintha egyik napról másikra történne a süllyedés, pedig a problémák nagy része előre látható és kivédhető, a lejtmenet általában jóval korábban kezdődik, mint azt észreveszik. Az elbukott B2B cégek (business to business szolgáltatás) nagyjából négy év után mennek a levesbe, a B2C cégek (bussiness to customer) pedig három év után. Hajlandó vagy beletolni és kockáztatni ennyi évet az életedből?

3. Szembesítsd magad a tényekkel

Az első pontban említettük, hogy a piac hiánya a legjobb ötletet is kinyírja. Ha tudni akarod, hogy mekkora a célcsoportod, végezz előzetes validációt, azaz felmérést, hogy a fejedben lévő potenciális vásárlók valójában mit akarnak és azért mennyit hajlandók fizetni. Sok bukott startup dolgozik a terméken gőzerővel fejlesztőket, marketingeseket ráállítva, de az üzleti környezetet közben nem mérik fel rendesen. Húzzál ki a gép elől, és kezdd el a biznisz részével, ismerd meg a vásárlókat, aztán mehetsz vissza a monitor mögé faragni a terméket.

4. A potenciális vásárlóid hazudnak

Hiába mondják a felmérés során, hogy tetszik nekik az ötlet, ha a végén nem veszik meg, semmit sem érsz az információval. Ne a véleményükre adj, hanem a viselkedésüket figyeld. Ha nincs meg bennük a kellő mértékű szenvedés, hogy maguktól próbáljanak meg tenni valamit, akkor a te termékedet sem fogják megvenni, akármilyen szépeket mondanak róla.

5. Gyenge a marketinged

Ne hidd, hogy mindenhez értesz, és ne hidd, hogy a terméked eladja magát. Lehet, hogy jó fej Facebook posztokat tudsz írni a privát oldalara, amit sokan lájkolnak, de ettől nem vagy Facebook marketing szakértő. Lehet a terméked szuper, a validáció sikeres, ha nem juttatod az emberek szeme, keze, orra elé a termékedet a megfelelő marketinggel, nem fognak belendülni az eladások. Bízd szakemberekre ezt a feladatot.

6. Elfogy a pénz

A B2B startupok 20%-a, a B2C startupok 15%-a rosszul lövi be a büdzsét, és elfogy a pénze. Az elején ne költs olyan felesleges dolgokra, mint irodabérlés, alkalmazottak, névjegykártya, üzleti biztosítások, és főleg ne költs sok pénzt a termékfejlesztésre, amíg nem bizonyosodtál meg a 3. pontban leírtakkal kapcsolatban. Vezess pontos költségvetést, és legyenek meg előre a pénzügyi terveid!

7. Túl sokáig ringatod magad az álmaidba, mielőtt belátnád, hogy ez bukó

Senki sem szereti, ha elbukik egy ötlete, egy projektje, egy cége, de tudni kell időben felismerni, hogy mikor kell leállítani a folyamatokat. Minél gyorsabban tudsz döntést hozni a biznisz elzárásáról az álmodozás helyett, annál kevesebb károd keletkezik. Ez az angolban a stop loss, amit a tőzsdei kereskedés során is használnak.

(Thinkgrowth)