16 dolog, amivel a leghatékonyabban feldühítheted a főnököd

18/02/19 hétfő
ujnemzedek.hu
A cél persze ennek épp az ellenkezője. Gondosan kerüld el az itt felsoroltakat - és szent a béke!

A munkatársakat idegesíteni, az egy dolog (bár az álmoskönyvek szerint ez sem jó ötlet), viszont ha a főnököt sikerül kihoznod a sodrából, azt könnyen az állásod bánhatja.

Szerencsére a Business Insider megkeresett néhány szakértőt, hogy sorolják fel azokat a tevékenységeket a munkahelyen, amelyekkel könnyen az állását kockáztatja az elkövető. Szóval itt a lista, amiből tájékozódhatsz, ha hatékony módszereket keresel, hogy mielőbb kirúgjanak. De a gyilkos gúnyt félretéve: ezeket a dolgokat ajánlatos elkerülni, és akkor szívélyes, baráti viszonyotokat a főnököddel semmi sem fogja beárnyékolni. 

Állandóan elkésni

A pontosság alapvető fontosságú. Az egyik legprofesszionálisabb dolog, amit a munkavállaló tehet a cége érdekében, az az, hogy pontosan érkezik és készen áll a feladatra, bármi is legyen az elvárás.

Mindig minimum 10 perccel később berongyolni a megbeszélésre

Az notórius késés annak az egyértelmű jele, hogy nem tiszteled sem a munkatársakat (akik időben megjelentek), sem pedig a megbeszélés szervezőjét. Rabolod az idejüket és visszaélsz a türelmükkel, ami önmagában is arrogáns, udvariatlan és sértő.

Állandóan negatívnak lenni

Egyfolytában destruktív hozzáállást mutatni és a javaslatokat mindig azzal elutasítani, hogy „ez úgysem fog működni”, „ez túl bonyolult”, „túl nehéz”, „azt sem tudom, hol kéne kezdeni” stb. nem vet jó fényt senkire. A legjobb ezeket a negatív reakciókat kerülni. Ugyanez a helyzet az életvitelszerűen űzött panaszkodással, még akkor is, ha néha tényleg erős a vágy arra, hogy elmondjuk a véleményünket a főnökről, a kollégáról vagy a munkáról. Az még inkább ront a helyzeten, ha ezt napi szinten csinálják reggeltől estig. Nemcsak a szakmai hitelességet veszélyezteti ez a fajta viselkedés, egy idő után a kollégák is mindent megtesznek majd, hogy nagy ívben elkerüljék az ilyen negatív kisugárzású embert.

Mindig megosztó témákat felhozni, amik ráadásul nem is kötődnek a munkához

Jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy a legtöbb munkahelyen a szabad véleménynyilvánítás joga a gyakorlatban nagyon korlátozott, már ha egyáltalán létezik, amikor megosztó mozgalmakról vagy témákról van szó. Amikor munkavállalóként véleményt nyilvánítasz a munkahelyen, akkor rövid idő alatt kiderül, hogy sokkal kevesebb védelemben részesülsz, mint azt gondolnád. És ha történetesen a főnöködnek nem tetszik a mondandód, akkor könnyen az utcán találhatod magad.

Kampányolni, aláírásokat és adományt gyűjteni 

Mielőtt aktivistának állsz, és lelkesen egyik asztaltól a másikig mész, hogy felvilágosítsd a munkatársakat az igazságról és az egyetlen üdvözítő megoldásról, előbb vegyél egy nagy levegőt, és nézz bele a cég belső szabályaiba. Még ha a legnemesebb ügyről is van szó, például környezetvédelemről vagy állatvédelemről, akkor sem biztos, hogy a legjobb ötlet mindezt a munkahelyeden csinálni. Talán nem meglepő, de a legtöbb helyen kifejezetten helytelenítik az ilyen jellegű aktivitást, mert megzavarja nem csak a munkát, hanem a munkahelyi légkört is.

Kiteregetni a munkahelyi szennyest a közösségi médiában 

A munkahelyi viselkedési kódex és a belső "házirend" általában rendelkezik arról, hogy mi a munkavállalóktól elvárt viselkedés a közösségi médiában. Érdemes ezzel tisztában lenni, mielőtt hirtelen felindulásból egy hosszú Facebook-posztban kezdjük taglalni a céges hiányosságokat és a rossz munkahelyi körülményeket, amikben kénytelenek vagyunk dolgozni. Általában elmondható, hogy a legtöbb munkaadó nem nézi jó szemmel, ha arra használod a közösségi médiát, hogy panaszkodj a főnöködről, a kollégáidról, a céges ügyfelekről, bizalmas munkahelyi információkat ossz meg, vagy pedig sértő kommenteket irkálj. És ezt nem is igazán lehet felróni nekik.

Folyton a Fácsén lógni

Még ha vigyázol is, miket posztolsz, ha folyton az Facebookon lógsz, amikor a főnök lát, abból nehezen jössz ki jól. Egyetlen kivétel, ha ez a munkád része, de ha nem ez a helyzet, akkor számíthatsz rá, hogy a legtöbb helyen rossz szemmel fogják nézni, ha a munkahelyi eszközöket arra használod, hogy a közösségi médiás platformokon múlasd az időt.

Negatív kivételezés, kirekesztés, klikkesedés 

Még akkor is, ha nem kedveled túlságosan az új kollégát, ez nem ok arra, hogy kibeszéld a háta mögött, vagy hogy visszautasítsd, ha segítséget kér munkaügyben. A legjobb, ha mindenkivel barátságosan viselkedsz, így sokkal inkább egy csapatjátékos benyomását kelted. Amennyiben valakinek úgy kritizálod a teljesítményét, hogy az nincs alátámasztva pontos méréssel és elemzéssel, akkor magadat járatod le. A főnökök kétszer is meggondolják, hogy előléptessenek egy olyan embert, aki egyfolytában kibeszéli a többieket.

Kérdésekkel bombázni a feletteseket minden új projekt kapcsán

Bár azt mondják nem létezik buta kérdés, de bizonyosan létezik idegesítő kérdés. Ezért, mielőtt kérdésekkel kezded bombázni a főnököt egy új feladat vagy projekt kapcsán, először gondold végig, milyen információkra is van szükséged, amelyek valóban kellenek és hasznosak a munkavégzésedhez. Lehetőleg ne bombázz másokat nem a témába vágó kérdésekkel, csak azért, mert fontosnak akarsz tűnni.

Ápolatlanság és rossz higiénia

Ugye úgy akarsz kinézni, mint aki komolyan veszi a munkáját, amikor besétálsz a munkahelyedre? Nos, eláruljuk, hogy a higiénia és az öltözék elég komoly szerepet játszik ennek a megítélésében. A nyilvánvaló higiénia hiánya (mosdatlanság, szájszag, zsíros haj, erős testszag stb.) és az elhanyagolt öltözködés (kinyúlt és elnyűtt, piszkos ruhadarabok) mind-mind azt az üzenetet hordozza, hogy „magasról teszek mindenre/nem érdekel”.

Ezek után ne csodálkozz, ha a főnöködnek eszébe jut, hogy vajon a munkádba is ilyen igényes (vagy inkább igénytelen) vagy-e. És ha előléptetésről, fizetésemelésről, vagy a cég reprezentálásáról van szó egy fontos eseményen, akkor nem te jutsz az eszébe. És ugyanez a helyzet a társasági összejövetelekre szóló meghívásokkal.

Legrendetlenebb/legrumlisabb munkatárs

Ha eldugítod a mosogató lefolyóját a munkahelyen, és szanaszét hagyod a szemeted, mit gondolsz, ki fogja azt eltakarítani utánad? Ha mindenhol rendetlenséget és hulladékot hagysz magad mögött, az egyértelműen a felelősségvállalás hiányát, mások ignorálását, arroganciát és éretlenséget mutat.

A mostanság oly divatos open office irodákban, ahol mindenki látja a másik asztalát, kompromisszumokat kell kötni, és némi többletenergiát belefektetni abba, hogy rendet tartsunk az íróasztalon. Még akkor is, ha kicsit rendetlenebb környezetben érezzük jól magunkat, és akkor tudunk legjobban teljesíteni. Nem tisztességes elvárni a kollégáktól, hogy egész nap kaotikus irathalmazt és mások szeméthegyét nézzék.

Akkor is beteget jelenteni, mikor nyilvánvalóan nem vagy az

Ha minden második héten betelefonálsz azzal, hogy ágynak estél, akkor ne csodálkozz, ha nem fogsz nagy népszerűségnek örvendeni sem a kollégák körében (akiknek helyettesíteni kell), sem pedig a főnök szemében. Az a munkaerő, akire nem lehet számítani, a lista tetején landol, amikor elbocsátásokra kerül a sor.

Folyton a telefonodon lógni munkaidőben

Oka van annak, hogy törvény tiltja a mobiltelefon használatát vezetés közben: lehetetlen egy időben teljes figyelemmel koncentrálni két dologra. Amikor sms-ezel, a netet böngészed, messengerezel vagy privát e-maileket küldesz, azzal azt mutatod a főnöködnek, hogy nem érdekel túlságosan a munkád. Egyértelmű, hogy hiába vagy ott fizikailag, a figyelmed valahol teljesen másfelé kalandozik.

Beleütni az orrod mindenbe

Különbség van az egészséges érdeklődés és a pletykaéhség között, amit nem szerencsés átlépni. Érdeklődés, amikor az újonnan felvett kollégáról kérdezünk, de túlzott kíváncsiság, amikor beletúrsz a munkatársad papírjaiba, aki épp ebédelni van, hogy kiderítsd, mennyit keres pontosan.

Egyfolytában hazahordani az irodaszereket

Ha tudod, hogy hétvégén otthonról fogsz dolgozni, ezért elviszel pár post it-et, néhány tollat meg egy jegyzetfüzetet – az teljesen indokolt és rendben van. De kirámolni az irodaszereket tároló szekrényt és marokszámra vinni haza a flash drive-okat, jegyzetfüzeteket, iratlefűzőket és mappákat, gyakorlatilag lopásnak számít. Mindig kérdezd meg magadtól: tényleg kell ez a munkámhoz? Ha nem, akkor ne vedd el. Ugyanez vonatkozik a céges telefonra, mielőtt privát hívásokat indítanál róla, vagy az irodai nyomtatóra és fénymásolóra, mielőtt nagy tételben kezdenél nyomtatni privát dolgokat.

Állást keresni munkaidőben

Ha a főnök orra előtt kezdesz munkát keresni, az kábé felhívás keringőre, hogy azonnal rúgjon ki. Már eleve akár csak megemlíteni a munkatársaknak a tényt, hogy elkezdtél új munkahely után nézni, komoly problémákat vet fel, és kényelmetlen helyzetbe hozza őket, valamint rontja a munkahelyi morált. Elég etikátlan a jelenlegi munkahely eszközparkját álláskeresésre használni, nem is beszélve arról, hogy ez alatt az idő alatt a jelenlegi munkakör feladatait kéne inkább ellátni, (hisz azért kapod a fizetésed).