Ez boldog suli! - Pozitív gondolatokra nevelik a diákokat

17/01/17 kedd
ujnemzedek.hu

Boldogok az erkölcstanórák a jánosházi Batthyány Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában. Szó szerint, ugyanis különleges tematika szerint folyik a nevelés: elnyerték a „Boldog Iskola” címet. Vas megyében még két ilyen intézmény van.

Viszonylag új kezdeményezés a Boldog Iskola program: 2014-ben indította el a Jobb Veled a Világ Alapítvány Boldogság Intézete a Boldogságóra programot. Nagyon népszerű: a „boldog iskolák” hálózatához az idei tanévre 173 intézmény csatlakozott. Vas megyéből hármat jelez a program térképe: a Szombathelyi Mocorgó Óvoda, a Kemenesmagasi Általános Iskola és a jánosházi Batthyány Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola nyerte el a címet.

A jánosházi pályázatot Csik Józsefné igazgató és Göblyösné Lengyel Anita tanárnő írták.

- Nagyon sok haszna van. A gyerekek viselkedésében rengeteg változást tapasztaltunk. Türelmesebbek, odafigyelnek egymásra - értékelte a programot a tanárnő.

A Boldog Iskola program internetes oldalán minden megtartott óra elérhető. Például az is, amikor az optimizmust gyakorolták a jánosházi diákok. Feladatuk az volt, hogy egy-egy társuk problémafelvetése után dallal győzzék meg az illetőt, hogy nem is olyan nagy baj az, ami őt bántja. Például ha azt állította a diák, hogy biztosan nem tudja megtanulni a matekot, válaszul egy rockdalt kapott, és számolnia kellett, hányszor mondják ki a dalban az „és” szót. A sikeres számolással bebizonyították, hogy tanulható a matek! Aztán több dalt is válogattak a diákok: olyan számokat, amelyek segítenek nekik optimistán tekinteni a jövőbe.

Egy másik alkalommal a társas kapcsolatokat vizsgálták a hatodikosok. Melyik kapcsolatom visz előre, és melyik hátráltat? - ilyen kérdésekkel foglalkoztak.

Göblyösné Lengyel Anita beszámolója szerint a diákok egyik kedvenc feladata az volt, amikor egy gombolyagot kaptak a kezükbe. Az első tanuló adta a fonalat annak a társának, aki számára fontos. Ő adhatta tovább. Minden átadásnál a másik fél szemébe kellett nézni, és egy mondatot kellett neki mondani, amely így kezdődött: „Fontos vagy nekem, mert…” - A játékba olyannyira beleélték magukat, hogy észre sem vették, mégis hosszú percekig adogatták a fonalat - számolt be a jó hangulatú óráról a tanárnő. A „boldog tanulság” természetesen a végére maradt: - Amikor arra kértem őket, hogy bogozzák ki a szálakat, rádöbbentek, hogy ezt már nem lehet, tehát mindenki kapcsolatban áll szinte mindenkivel, illetve a környezetünkben mindenki értékes és valakinek fontos, ha nem a legfontosabb.

(vaol.hu)