Tudtad, hogy van egy szuper netes segélyszolgálat Magyarországon?

18/08/02 csütörtök
ujnemzedek.hu
Most kampány indult, hogy minél többen megismerjék az Internet Hotline-t. 

Kampánnyal népszerűsíti a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a 2011 óta üzemeltetett jogsegélyszolgálatát, az Internet Hotline-t. A kampányban az internetes megfélemlítésre, az uszító tartalmakra és a személyes adatokkal való visszaélésekre figyelmeztetnek.

A kampány központi üzenete, hogy bár elsőre úgy tűnik, a gyerekek otthonosan mozognak a digitális eszközök és az újmédiás tartalmak világában, gyakran mégis bizonytalanul ítélik meg saját online cselekedeteik közösségi, etikai, vagy akár jogi vonzatait. 

A főleg 11-16 éves gyerekeket célzó kampányban kétféle kontextusban - ártalmatlan, illetve bántó, fenyegető jelentésükben - mutatják meg a gyakran használt hangulatjeleket, a problémák felismerése mellett pedig útmutatást is adnak azok kezeléséhez.

A kampány első szakasza a célcsoport által használt online felületeken, és a szülők tájékoztatására magazinokban zajlik, amihez később közterületi megjelenések csatlakoznak. Az NMHH fél éve kétezer 7-16 év közötti gyermek és szülő részvételével kérdőíves, személyes interjún alapuló kutatást végzett, amelyben a médiahasználati szokásaikról, és azokról a szabályokról kérdezték őket, amelyeket a családok alkalmaznak, hogy kontrollálják a gyerekek médiajelenlétét.

A kutatásból kiderült, hogy a 15-16 éves lányok 27 százalékával az elmúlt egy évben történt online megfélemlítésnek tekinthető eset. A kutatásban résztvevők 23 százaléka pedig találkozott olyan tartalmakkal, megnyilvánulásokkal, amelyek származásuk, szexuális hovatartozásuk, vallásuk vagy fogyatékosságuk alapján diszkrimináltak társadalmi csoportokat. Az életkor emelkedésével egyre magasabb az ilyen tartalmakkal találkozók aránya.

A válaszok szerint a 15-16 évesek 35 százaléka legalább négy információt ad meg magáról a közösségi felületeken. Jellemzően nevüket, korukat, iskolájuk nevét, általában e-mail-címüket, valamint magukról készült képet tesznek közzé. Sajnos a tinik online sokszor meggondolatlanok, és az elérhetőség és a megmutatkozás igénye gyakran felülírja a biztonsági megfontolásokat.

Az Internet Hotline internetes jogsérelmek megoldásában segít a bejelentőknek, működése óta több mint négyezer bejelentést fogadott. Bejelentést tenni a www.internethotline.hu vagy  www.nmhh.hu/para oldalon lehet, akár névtelenül is. A hotline munkatársai tanáccsal segítik a bejelentőt, vagy közreműködnek a tartalom eltávolításában.

Digitális Immunerősítő Program

Az internet egy cool dolog, nagyon szeretjük, imádjuk, hiszen elképesztően sok hasznos és jó dologra használható - de vannak veszélyei.

Az Új Nemzedék Központban azon dolgozunk, hogy ezeket a veszélyeket minél hatékonyabban el tudd kerülni. Összefogásunkkal a fiatalok digitális biztonságának erősítése érdekében száz szakember dolgozott együtt több mint egy éven át. A csapathoz pszichológusok, szociológusok, kiberbiztonsági szakértők és nyomozók, valamint vírusirtók forgalmazásával foglalkozó cégek, tanácsadó cégek és etikus hekkerek is csatlakoztak, hogy a fiatalok digitális tere sokkal biztonságosabb és élhetőbb legyen.

A szakembergárda 116 tanácsot fogalmazott meg, amelyeknek nem a digitális világ visszaszorítása, hanem a biztonságossá tétele a célja. Online ez a 116 tanács 5 pontba szedve érhető el - ilyenek a Tudatosság, a Technikai felkészültség, a Személyes identitás védelme, az Adathalászat,  és a Közösségi média veszélyei. 

Ízelítőül néhány tanács címszavakban a 116 közül:

• Mindig ellenőrizd, kinek adod oda az adataidat!
• Soha ne küldj el senkinek olyan képet, amit nem vállalnál bárki előtt!
• Ne engedd, hogy bárki, bárhol betageljen!
• Ne tarts magadban, ha bántanak a neten! Szólj valakinek! Magától nem oldódik meg!
• Ha bajba kerülsz a neten, használd a hivatalos segítő fórumokat!

További tanácsokért katt ide, további infókért pedig a témában nézd meg a Digitális Immunerősítő Program weboldalát!

Forrás: MTI