Tippek, ha biciklivel jársz munkába

17/05/08 hétfő
ujnemzedek.hu
Kényelmes, alaposan átmozgat, pénzt spórol, és még a reggeli forgalom sem állhat az ember útjába. Csak néhány pozitív tényező amellett, hogy biciklivel járjunk munkába. Összeszedtünk néhány tippet, amit érdemes megfogadni, hogy ha a jó idő beköszöntével te is inkább két kerékre váltanál.
action, active, activity
Forrás: Pexels

Tervezz előre

Ha elszánod magad, hogy ezentúl bringával jársz be dolgozni, érdemes előre tervezni. Mivel bármikor lehetnek útlezárások, felújítások vagy bármi ilyesmi, érdemes több útvonalat beiktatni a mindennapokba, így legalább nem lesz egyhangú a tekerés. Érdemes felmérni azt is, hogy lakásunk és a munkahelyünk között merre vannak kerékpárutak, melyik a leghosszabb és melyik a legrövidebb út. Ezzel előre tudjuk mennyi idő szükséges a beérkezéshez és kellemes tempóban tudunk haladni az utakon, kerülve a stresszt, ami mint tudjuk eléggé növeli a balesetek bekövetkeztét.  

Hogy illatos és ápolt maradj

Ahogy már anyukánk is megtanította, időjárásnak megfelelően öltözködjünk! Érdemes beszerezni pár bicajos szerkót, amit sportáruházakban érhetünk el. Ha ennyire nem szeretnénk belemenni a részletekbe, akkor mindenképp legyen a táskánkba váltó ruha, főleg a nyári melegben, mivel pedálozás közben könnyebben leizzadunk. Amire még szükséged lehet: szappan, dezodor, törülköző és egyéb tisztálkodószerek.

Tartalékok és kiegészítők

Hasznos lehet ha a kormányra vagy a csomagtartóra erősítünk egy kosarat, hogy abban tudjuk szállítani a táskánkat vagy az egyéb cuccainkat. Érdemes gondolni a kisebb balesetekre, ezért jó ha van a táskánkban foltozó készlet, de még jobb ha van egy tartalék gumibelső, egy pumpa és a szükséges szerszámok, aztán mehet a gyors kerékcsere. A kerékpárosoknál is fontos a látni és látszani elv: használjunk láthatósági mellényt vagy olyan ruhát, amin vannak fényvisszaverő csíkok. Manapság számos trendi darabot vásárolhatunk különböző üzletekben, rengeteg tervező készít divatos, és totál nem ciki darabokat. Szükséges még egy csengő, hogy jelezzünk az előttünk haladóknak, hogy közeledünk de kell egy megbízható lakat is, sőt egy üléshuzat, ami jól véd eső ellen is. 

beach, bench, bicycle
Forrás: Pexels

Fontosak a szabályok

Ha nem vagyunk járatosak a kerékpáros közlekedésben, érdemes neten olvasgatni erről szóló cikkeket, mondjuk a Magyar Kerékpárosklub oldalán, hiszen senki nem akarja büntetéssel kezdeni már az első bringázós hetet. 

Testnek és léleknek

Köteles Gábor, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet népegészségügyi csoportvezetője a biciklizés egészségre való pozitív hatásairól beszélt a Life.hu-nak: „A kerékpározásnak számos egészségre gyakorolt pozitív hatása ismert. Javítja a szív- és érrendszer állóképességét, gazdaságossá teszi a szív munkáját, fokozza a szervek vérellátását, javítja a légzőrendszer munkáját, miközben csökkenti a vérzsír- szintet, fokozza a cukor-toleranciát, és még hosszasan sorolhatnánk. Hatásai miatt nem csak az egészségmegőrzésben, hanem bizonyos betegségek kezelésében is kulcsszerepet tölt be, annál is inkább, mivel kerékpározni szinte mindenki tud, valamint igen alacsony, szinte különösebb erőfeszítést nem igénylő intenzitáson is gyakorolható. A szívinfarktuson átesett betegek rehabilitációjában, valamint az elhízás kezelésében is rendkívül fontos szerepet játszhat ez a testedzési forma. Egy koppenhágai kutatás eredménye szerint a gyalog, vagy kerékpárral munkába járók fittebbek, vékonyabbak, megfelelőbb a vérnyomásuk, az inzulin- és koleszterinszintjük, mint azoknak, akik a munkába járás inaktív formáit választják. Nem elhanyagolható az sem, hogy a fitt munkavállalók toleránsabbak a stresszre, miközben kevésbé fáradékonyak és az alvási problémák is kevésbé jelentkeznek náluk. Egy kutatás arra az eredményre jutott, hogy egy kerékpárral munkába járó személy átlagosan 15%-al kevesebb napot hiányzik munkahelyéről, mint inaktív társai.”