Nem használjuk kellő biztonsággal az okos eszközöket

18/07/04 szerda
ujnemzedek.hu
Nem tudatosan és nem kellő biztonsággal használják a kamaszok a rendelkezésükre álló technológiai eszközöket - derül ki 21. Századi Oktatásért Alapítvány felméréséből, amelyben 25 innovatív iskolában mérték fel a 13-18 éves tanulók digitális kompetenciáit.

Az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményben azt írták, a kutatásban 2700 tanuló vett részt, akiknek például álhíreket kellett felismerniük, az online vásárláshoz szükséges bankkártya-adatokat kellett leolvasniuk, valamint ki kellett választaniuk a megfelelő kommunikációs platformot egy videó megosztásához vagy egy várható dolgozattal kapcsolatos kérdésfelvetéshez.

A felmérés eredményei szerint a diákoknak főként az okoz fejtörést, ha a világhálón kell válaszok után kutatniuk, majd mérlegelni és értékelni a találtakat. A célzott internetes keresés, az adatfeldolgozás és az álhírek felismerésének képessége a tesztet kitöltő intézmények mindegyikében fejlesztésre szorul. A problémamegoldás, a biztonság, a tartalomelőállítás és a kommunikáció területén jobb, átlagosan 50 százalék feletti eredmények születtek.


Forrás: Unsplash 

Kiderült az is, hogy a diákok a tanult megoldási sémákkal ugyan jól boldogulnak a digitális térben, ugyanakkor könnyen el is vesznek, ha olyan problémával találják szemben magukat, amelyre kreatív és újszerű módon kellene reagálniuk. A fiatalok komfortosabban érzik magukat az online kommunikáció és a csoportmunka megoldásoknál, tisztában vannak a hagyományos informatika órán megismert irodai programok funkcióival is, azonban a programozási feladatok és a szerzői jogok kérdésköre már némi fejtörést okozott nekik.

Az eredmények alapján jobban kellene hangsúlyozni a biztonságos eszköz- és internethasználatot, valamint a személyes adatok védelmének fontosságát és lehetőségeit is - hívták fel rá a figyelmet.

Szentkuti Gabriella, a - felmérést megrendelő - Microsoft ügyvezető igazgatója szerint nem elég beleszületni a technológiai forradalomba, a digitális kompetencia tanult és folyamatosan fejlesztendő képesség, amely a kormányzat, az oktatási intézmények és az infokommunikációs iparág közös felelőssége és érdeke. A cég ezért az Innovatív Iskola és Innovatív Pedagógus Program keretében szemléletformáló módszertannal, célzott képzésekkel és önértékelési rendszerrel is segíti az intézmények digitális transzformációját - olvasható a közleményben.

Egyre többet lógunk a neten, de az esetleges negatív hatásai ellen nem vagyunk elég védettek. Mi a digitális immunerősítés?

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia a „védőoltás”,  a kampány maga pedig a „vitamin”,  és azon módszerek, ajánlások összessége, amellyel a komolyabb bajt el lehet kerülni. 

Júniusban minden érintett vállalatot meghívnak az Új Nemzedék Központ és az EMMI álltal koordinált Digitális Immunerősítő Kerekasztalba. Ennek az lesz a feladata, hogy megfogalmazzák a kampányban használandó gyakorlati tanácsokat, oktatási anyagokat, amelyeket a Digitális Immunerősítő Programban használni fognak. Ezen felül kidolgozzák a Digitális Immuntesztet is, hiszen jövő év elejére elkészítik a magyar fiatalok digitális immuntérképét is.

A Digitális Immunerősítő Kerekasztal szakértőinek ajánlása alapján elkészült Digitális Immunerősítő csomagot roadshow-kon, weboldalon, további rendkívüli osztályfőnöki órákon, az Új Nemzedék Központ Közösségi Tereiben zajló kiberbiztonsági előadásokon, valamint vloggerekkel való együttműködéseken keresztül fogják eljuttatni. 

Még több infót a Digitális Immunerősítő Programról itt olvashatsz.

Forrás: MTI