Mit akar az Y generáció?

17/11/06 hétfő
ujnemzedek.hu
Y generációs munkavállalók? Hát azok mit csinálnak? Mi az a Pán Péter szindróma? És mire költ a fiatalság, ha már pénze van?

A csapból is ők folynak, rájuk koncentrálnak a marketingesek, hiszen komoly fogyasztóerőt képviselnek - pedig nem is tárgyakra vágynak, hanem inkább élményeket keresnek. Hívják az Y generációt couch-potato nemzedéknek, Amerikában millenials néven futnak, pedig a kutatások szerint semmi sci-fi nincs bennük, futás meg pláne nem - számukra minden egy kattintásra van, még a randi is, a vacsorát házhoz rendelik, a szombat esti bulinak pedig leginkább a kanapé ad otthont. Nem költekezik, mégis élvezi az életet:

ez az Y generáció

Ha az 1900-as évek utáni időszakot felosztjuk, akkor ez a generáció a negyedik a sorban - hagyományosan az 1980 és 1995 között születetteket soroljuk ide. Az Y generáció jellemzői dióhéjban: a Pán Péter-szindróma például, mely azt jelenti, hogy az Y generáció később, 25-30 éves korára jelenik meg a munkaerőpiacon - ennek oka, hogy az Y generációs családi körülményei nagyobb teret adnak az ifjúság számára lehetőségeik megismeréshez, szüleik önállóságra és szabad véleménynyilvánításra nevelték őket, ezért munkahelyeiken nagy önbizalommal és jelemzően szabadon élik az életüket és mondják el a véleményüket. Az ezredfordulós srácoknak is becézett Y generáció másik fontos ismertetőjegye, hogy 

nem digitális bevándorló, hanem része a technikai fejlődésnek

Az X-generációra szokás ugye digitális benvándorlóként hivatkozni, míg az Y generáció a számítógépekkel és tecnika fejlődésével páruzamosan, együtt nőttek, szinte a „technológia őrültjei”. A modern technika és a számítógép nélkül el sem tudják képzelni az életüket. Ezzel együtt azonban igen gyakorlatiasak, már iskolás korukban tudtak számítógépezni és mobiltelefont használni.

Várjunk csak, de akkor hogy is van ez a generáció-dolog?

Az 1920 után született nemzedékeket 6 generációra osztják a szakemberek a wikipédia szerint. Az első csoport, akik 1920 és 1939 között születettek, ők az úgynevezett veteránok. A Baby Boom-korszak a második, ide tartoznak azok, akik 1940 és 1959 között születtek. Az X generációhoz az 1960 és 1979 között születettek tartoznak. Az Y generációba az 1980 és 1995 között, a Z generációba pedig az 1996 és 2007 között születetteket sorolják. Az alfa generáció elnevezést használják arra a nemzedékre, amelynek tagjai 2007 után születtek.

Na de mire költenek a legtöbben? 

Az Y generáció fizetés szempontjából kényes réteg - talán még sosem volt ennyire egyforma ez a generáció világszerte, mint amilyen most. A különbség egy amerikai és egy magyar fiatal vágyaik között pusztán az anyagi helyzet, hogy mit engedhet meg magának és mit nem. 

Mit akar az Y generáció?

Érdekes tény, hogy már egyre kevésbé vesznek tévét, nem vágynak ilyen tárgyi dolgokra. Inkább utazásokat, élményeket gyűjtenek, olyan dolgokat, amelyek alapvetően meghatározzák őket. A márkákban is ezt keresik, hogy ki tudják vele magukat fejezni. A Magyar Ifjúság Kutatás 2016 kutatásban még több infő elérhető ezzel kapcsolatban.

Munka, az Y generáció motiválása

És ha már a javaknál tartunk: jelenlegi állás szerint 2020-ra a munkaerőpiac 50%-a Y generációs munkavállaló lesz.  Egy friss felmérés szerint az 1980 és 1996 között születetteket kérdezték arról, hogy miként foglalnák össze a számukra ideális munkaadók és pozíciók jellemzőit. A korosztály karrierépítési törekvéseivel kapcsolatos online kérdőívet közel 2 800, ebbe a korosztályba tartozó fiatal töltötte ki.

A kutatásának 2016 májusában publikált eredményeiből kiderült, hogy az Y generáció munkahelyválasztási preferenciáinak élén az anyagi juttatások, a hosszabb távú perspektívák és az előrelépési lehetőségek hármasa áll. Az adatok további elemzése után az is elmondható, hogy a 20 – 36 éves álláskeresők nemcsak, hogy szeretnének gyorsan elhelyezkedni és jól keresni, de mindezt úgy tennék, hogy a választott környezetben ne nyomásként éljék meg a feladatokat, hanem jó hangulatban töltsék el a munkaidőt. Számukra ennek akkora jelentősége van, hogy a legnagyobb félelmeik listáján holtversenyben a második helyen szerepel: a válaszadók 37 százaléka tart attól, hogy nem fogja jól érezni magát a munkahelyén. Ugyanennyien félnek attól is, hogy nem találnak állást.

De most őszintén: boldog az Y generáció?

Az Y generációról szóló könyvek és felmérések arra jutnak általában, hogy nem feltétlenül. Erről talán a legjobb, ha egy Y generációt magát kérezünk meg - Johnny Oleksinski, 26 éves újságíró eltervezte, hogy felszámol ezekkel a sztereotípiákkal, így írt egy cikket a New York Postnak arról, hogy mi is az igazság a sokat emlegetett generációval kapcsolatban.

Oleksinski felsorolja azokat a szokásos és unalomig ismételt problémákat, amik jellemzőek a mai fiatalokra: az okostelefon-függőséget, az alkalmatlanságot, hogy szemtől-szemben kommunikáljanak, a tendenciát, hogy másokat hibáztatnak, kritizálnak, hogy a saját önbizalmukat növeljék és hogy online identitásokat hoznak létre az őszinte, saját valójuk helyett. Miután ezeket leírja, felhívja az olvasók figyelmét, hogy ez a korosztály egy olyan közegben nőtt fel, ami nem könnyű.

Például hatalmas terheket raknak rájuk az idősebbek állandó prédikációjukkal a felelősségről, miközben az egyenlőtlenség sosem látott méreteket ölt. De megemlíti a 2000-es évek végén bekövetkezett nagy gazdasági világválságot is, amikor ez a korosztály éppen kezdte felfedezni a világ működését. Azok, akiknek bizonytalan a jövőjük vagy az idősebbek, akiknek folyton állást kell váltaniuk a bizonytalanság miatt, persze, hogy az online világba menekülnek. 

És hogy mit mondott még? Erről bővebben itt írtunk. Itt pedig egy jó kis paródiavideót láthattok az Y generációról. Ha pedig a Z generációra is kíváncsiak vagytok, ide klikkeljetek