Mit akar a Z generáció?

18/01/26 péntek
ujnemzedek.hu
Z generáció, hát már megint mi ez a generációzás? Tényleg ennyire komoly ez a dolog? Nos, az, hogy valaki kezében már az oviban ott figyel a tablet, igenis az.

A 90-es években születtél? Akkor gratulálunk: te a Z generáció tagja vagy. Neked nem kell bemutatnunk magad nyilván, de azért mondjunk rólad néhány szót: a technika már kiskorodban a véredben zizegett, az, hogy a Youtube mobilról is elérhető számodra már rég nem meglepetés, és te vagy az, akinek a nagyi nemhogy nem érti a szlengjét, de apa is csak nehezen fordít. Neveznek még különben D-nek is a digitális után, és R-nek a responsibility, azaz a felelősségteljes megfelelőjeként - téged ez talán egy cseppet nem érdekel. Sokkal fontosabb feladataid vannak: pl. közületek minden harmadik fiatal saját céget akar, ráadásul te vagy az, aki nem tárgyakra, hanem inkább élményekre vágyik.

Ez a Z generáció

Ha az 1900-as évek utáni időszakot felosztjuk, akkor ez a generáció a ötödik a sorban - hagyományosan az 1995-2009 között születtek gyerekeket soroljuk ide. Jellemzőik: totál technikai tudatosság (olyannyira, hogy néhányukat tech-függőség miatt kellett kezelni - de oké, van pár kutatás, amely ennek pont az ellenkezőjéről szól), a valamilyen digitális eszköz mögött töltött idejük pedig általában 27%. 10-ből 8 hetente legalább egyszer használja az internetet. 

Várjunk csak, de akkor hogy is van ez a generáció-dolog?

Az 1920 után született nemzedékeket 6 generációra osztják a szakemberek a Wikipédia szerint. Az első csoport, akik 1920 és 1939 között születettek, ők az úgynevezett veteránok. A Baby Boom-korszak a második, ide tartoznak azok, akik 1940 és 1959 között születtek. Az X generációhoz az 1960 és 1979 között születettek tartoznak. Az Y generációba az 1980 és 1995 között, a Z generációba pedig az 1996 és 2007 között születetteket sorolják. Az alfa generáció elnevezést használják arra a nemzedékre, amelynek tagjai 2007 után születtek.

És mire költ a Z-generáció?

Nos, a legviccesebb, hogy elutasítják a tárgyi kultúrát, és inkább élményközpontú a Z generáció. Ugyanazokon a vágyakon, álmokon, zenéken nőnek fel, ugyanazt szeretnék - a különbség egy amerikai és egy magyar fiatal elképzelései között pusztán az anyagi helyzet, hogy mit engedhet meg magának és mit nem. 

Az Új Nemzedék Központ kutatása többrétegű volt a témával kapcsolatban. Első körben azt nézték meg a szakemberek, hogyan viszonyulnak a fiatalok a munkavállaláshoz. Az eredmények azt mutatták, hogy 2012 óta 54%-ra emelkedett a dolgozó fiatalok száma, tehát most sokkal több fiatal dolgozik és van rendszeres jövedelme, mint az elmúlt öt évben. A kutatásból az is jól kirajzolódott, hogy a pályakezdők fele nettó 200 ezer forintot vár el kezdőfizetésként, ami mondjuk egy informatikai vagy mérnöki pályán teljesen reális, sőt még magasabb is lehet.

mit akar a z generáció - fizetési statisztika
Érdekes adatok derülnek ki a BT (British Telecommunications) és a Medián által készített országos felmérésből is arról, mit akar a Z generáció.

Ha motiválni akarsz egy Z generációst, érd el, hogy szeresse a munkáját

Barátkozós főnököt, lendületet, tanulást szeretnénk, mindezt rugalmas munkaidőben, vidám csapattal és inspiráló környezetben. A Z generációsok fontosnak tartják a visszajelzést: elsősorban a törődés, az odafigyelés, az emberség, a segítőkészség, az emberekkel való bánásmód a legfontosabb tulajdonságok, amikkel rendelkezzen egy jó főnök. A generációs szakadék is nagy szerepet játszik egy Z boldogságában - mire a Z generáció tagjainak jelentős része dolgozni kezd, a munka világa is jócskán megváltozik majd. A demográfiai hullámvölgynek köszönhetően rengeteg munkahely versenyzik majd a kevés munkaerőért. 

Nem szeretnék továbbá, ha a melóban letiltanák őket a netről - a net az ő fegyverük, TUDJÁK használni, és ha adatokat lehet kikeresni a weben két másodperc alatt a három kollégán keresztül történő kommunikáció helyett, akkor nyilván azt használják.

Ha tiltják őket, ha nem.

És boldog-e egy Z generációs?

Ha belegondolunk, egy időben a magánéletünk előtt volt egy komoly védelem, mára azonban a technikai lehetőségek megengedik, hogy széles tömegeknek tárjuk ki érzéseinket, vágyainkat és álmainkat. A digitális bevándorlók is nyilván használják és kihasználják ezeket a lehetőségeket - azonban a Z generáció szinte ott él. Hajlamosak azonban azt tenni, amit a web sosem - vagyis ők megfeledkeznek arról, hogy az internet nem felejt.

Azt se felejtsük el, hogy a nagyi nem érti őket - de az ő beszédüket sem érti meg a Z generációsok. A mostani fiatalok gyökeresen más szokásokkal, preferenciákkal bírnak, mint a korábbi generációk tagjai. A statisztikai adatok szerint a szülők és a pedagógusok is jócskán le vannak maradva. Ez pedig sok esetben magányossá teszi őket.

A Z generáció munkával való viszonyáról itt olvashattok részletesen, ha pedig az Y generációra vagytok kíváncsiak, katt ide