Még mindig divatcikkeket veszünk legtöbbet online

18/09/20 csütörtök
ujnemzedek.hu
A PayPal és a IPSOS piackutató 31 országban, köztük Magyarországon kérdezősködött az oline vásárlási szokásokról. Az eredmények alapján egyértelműen a ruházati és a műszaki cikkek a slágertermékek. A netes vásárlásnál az egyik fő szempont, hogy a fogyasztók a saját nyelvüket tudják használni, és az ár mellett az is sokat nyom a latban, ha egy termék nem kapható abban az országban, ahol a vásárló él.

Egyre többen rendelnek külföldről a neten

A világ internetes vevőinek már 55 százaléka vásárolt külföldi webshopokból A nemzetközi vásárlások legnépszerűbb termékkategóriái továbbra is a ruházat, lábbelik és kiegészítők (68%), ezt követik a fogyasztói elektronikai cikkek, a számítógépek, tabletek, mobileszközök és perifériák (53%), valamint a játékok és a hobbi termékek (53%). A magyar fogyasztók ettől némileg eltérően elsősorban ékszereket és órákat (68%), játékokat, hobbi termékeket (63%), ruházatot, lábbelit és kiegészítőket (60%) vásárolnak külföldi webshopokban.  

A PayPal adatai alapján a magyar kereskedők számára legfontosabb piacok az USA, Németország, Egyesült Királyság, Kanada és Kína, ahonnan leginkább divatcikkeket, autóalkatrészeket, utazási szolgáltatásokat, kozmetikai és háztartási cikkeket, elektronikai eszközöket és szoftvereket vásárolnak. „A magyarországi PayPal partnerkereskedők számára az elmúlt egy évben a legdinamikusabban növekvő piacok Svájc, Lengyelország, Kína, Németország és Törökország voltak” – fűzi hozzá Marcin Glogowski.

A fogyasztóknak fontos, hogy az anyanyelvükön tudjanak tájékozódni

Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság fogyasztói egyértelműen előnyben részesítik a anyanyelvükön is elérhető webshopokban történő vásárlást, illetve az összes megkérdezett piacon az online vásárlók 57%-a válaszolta, hogy nem szívesen vásárol olyan külföldi weboldalon, amely nem elérhető a saját nyelvén. Azok a webshopok tehát biztosan előnyösebb helyzetbe kerülnek, amelyek elérhetővé teszik oldaluk tartalmát a célpiacaik nyelvén.

A kedvezőbb ár továbbra is az első helyen szerepel, a külföldi vásárlóknak az összes költséget tartalmazó végösszeg a legfontosabb

A felmérésben szereplő piacokon a fogyasztók 72%-a kedvezőbb árak miatt vásárol határon túlról. Azoknak a kereskedőknek tehát jobbak az esélyei a globális piacon történő érvényesülésre, akik versenyképes árakat, illetve időről időre számottevő kedvezményt tudnak biztosítani vásárlóik számára. A nemzetközi fogyasztók számára a fizetendő végösszeg a legfontosabb, ezért a vámok, az adók és minden egyéb költség egyértelmű feltüntetése is hozzájárulhat ahhoz, hogy nagyobb valószínűséggel rendeljenek meg egy árucikket.

A felmérés alapján a vásárlók negyede  számára visszatartó erő lehet a magas szállítási költség, illetve 24%-ukat megakadályozhatja a vásárlásban az attól való félelem, hogy a kapcsolódó vámok, díjak vagy adók miatt nem kalkulált extra költségeket kell majd fizetnie a kézbesítés során. A magyarországi online kereskedők egyik legfontosabb vásárlóközönségének tekinthető német fogyasztók 26%-a válaszolta, hogy a költségek részletes feltüntetése fontos számára. 

A fogyasztók több mint a fele azért vásárol külföldön, mert az adott termék nem kapható a saját országában

A határon túlról történő vásárlás további leggyakoribb okai, hogy a fogyasztók olyan termékeket is meg tudnak vásárolni, amelyek nem kaphatók saját országukban (49%), illetve új és érdekes termékeket fedezhetnek fel a külföldi webáruházakban (34%). A norvég, mexikói, írországi és kanadai kereskedőktől vásárló globális fogyasztók több mint a fele azért vásárol ezekben az országokban, mert az adott termék nem kapható a saját országában, a cseh, izraeli és brazil kereskedőktől pedig 40% azért vásárol, mert új és érdekes termékeket talál a helyi webshopokban. Ezeken a piacokon tehát elsősorban azok a kereskedők számíthatnak külföldi megrendelésekre, akik egyedülálló termékeket kínálnak és jól működő SEO stratégiát alkalmaznak, hogy a fogyasztók megtalálják a termékeiket.

Egyre többen vásárolnak mobileszközökről

A közép-kelet európai régió országait tekintve Magyarországon a mobileszközről vásárlók aránya 27%, Lengyelországban és Görögországban 25%, Csehországban pedig 22%. Ezzel együtt a legtöbb fogyasztó továbbra is asztali számítógépeken vagy laptopokon vásárol, Oroszországban 65%, Magyarországon 70%, Csehországban pedig 76% részesíti előnyben ezeket a készülékeket.