Itt van pár tipp a féltékenység ellen

18/08/06 hétfő
ujnemzedek.hu
Ismerd fel a jeleket, kerüld azokat a szitukat, amik előhozzák belőled a zöld szemű szörnyet. És van még pár dolog ezeken kívül is

Mert azt már tudjuk pl., hogy másképp látják a féltékenységet és a megcsalást magát a férfiak és a nők - az Archives of Sexual Behavior nemrég készült tanulmányában a kutatók David Frederick és Melissa Fales a nemi különbségekből fakadó féltékenység okait próbálták megérteni. Korábban más szakértők már készítettek erről egy felmérést, a kutatópáros ezt kezdte újra elemezni - és hogy mire jutottak?

Hát erre:

a férfiak megcsalásnak nevezik azt, ha a partnerük szexuális kapcsolatot létesít egy másik férfival, akkor is ha nincs érzelmi kapcsolat. Ezzel szemben a nők az érzelmi megcsalást is súlyos hibának tartják, még akkor is ha a partnerük nem lépett szexuális viszonyba mással. A 2007-es kérdőívet összesen 63894 ember töltötte ki, így elég részletes és karakteres minta rajzolódott ki a témáról.

Frederick és Fales azonban arra jutott, hogy kiemel egy részt a 2007-es kutatásból - ezt itt:

Állj meg egy pillanatra, gondolj bele és mondd el, melyik fájna jobban, ha megtörténne: Kiderült, hogy a partnered, szexuális kapcsolatot folytat valakivel, de még nem szeretett bele a másik félbe. Kiderült, a partnered beleszeretett valaki másba, de még nem folytat szexuális kapcsolatot ezzel a személlyel.

Az akkori csoport tagjainak válaszait figyelembe, nemtől függetlenül a legtöbben azt állították, hogy ha a partner, szexuális kapcsolatot folytat valakivel, de még nem szeretett bele a másik félbe az sokkal bosszantóbb és fájdalmasabb, mint az ellenkezője.

Sőt:

A párterapeuták körében végzett felmérésből kiderül, hogy a kapcsolatok harmadában okoz komoly problémát a féltékenység. Sokan azt gondolják, hogy ennek a szerelemmel járó lángoló érzés az oka. A szakértők szerint azonban ez téves, és a valódi okok a következők között keresendők:

- Önbizalom hiánya, kevés önbecsülés.

- Lelki gondok: szorongás, depresszió, hangulatingadozás.

- A biztonság érzésének hiánya, erősen birtokló természet.

- Kapcsolatfüggőség.

- Önbizalomhiányból akadó félelem, hogy nem vagyunk elég jók a partnerünknek.

- Korábbi rossz élmények: ha megcsalt/elhagyott valakiért a korábbi párunk.

Ebből tehát egyértelműen látszik, hogy a féltékenység általában/olykor/egyes esetekben az adott személy félelmeiből és kishitűségéből ered, nem a partnere iránt érzett szerelemből.

Jól van már, de mit tehetünk ellene? 

1. Megértjük a féltékenység fogalmát, de nem csak úgy mismásolva

Ezért volt a hosszú bevezető az elején - lám, nemhogy mi nem értjük pontosan a dolgot, de még a nemek is mást és mást értenek alatta. Fontos pl., hogy ne keverjük össze a dolgot az irigységgel - az irigység az, amikor konkrétan mások életére/dolgaira vágyunk; féltékenységet pedig akkor érzünk, amikor valamink már VAN, és meg akarjuk tartani. 

2. Felismerjük a fenyegető jeleket

Valahogy úgy érzed, muszáj lenne a Fácsén hivatalosan is PÁRKAPCSOLATBAN-ra javítani a státuszodat? Azon kapod magad, hogy folyamatosan csetelnél vele, mert valami nem stimmel? Állandó megerősítésre vársz? Akkor talán jobb lenne eldumálni kicsit a pároddal, mert valami tuti nem stimmel.

3. Csekkold a helyzeteket, amikor beindul a méregmotor

Egy tök érdekes tanulmány szerint az átlagos magasságú emberek kevésbé pörögnek rá a féltékenységre - aki nagyon pici, vagy nagyon magas, ennek alapján foghatja akár a különös helyzetére, hogy már egy, a másik által kiosztott rossz like miatt is begorombul. Egy másik kutatás meg arra mutatott rá, hogy a pasik pl. sokkal hamarabb kezdenek el kattogni, ha a partnerük fiatal, attraktív, és úgy ahogy van tökéletes.  

Ezek pl. helyzetek. Szituk, állandósult állapotok. Ellenben, ha tudsz róla, hogy valami beindítja benned a zöldszeműt, máris beljebb vagy egy lépéssel a megoldás felé.

4. Ne duzzaszd a bajt

A féltékenység a pszichológiai kutatások szerint negatív gondolkodási ciklusként jelenik meg, amely a depressziósok és a szorongásos betegségben szenvedők számára ismerős lehet: a gondolatok állandó duzzasztása, mint pl., hogy "Nem vagyok elég jó" és az örök klasszikus: a " Nem csoda, hogy jobban szereti őt ". Ez sokkal veszélyesebb formája a féltékenységnek, mint az egyszerű düh és bizalmatlanság egy partnernél, hiszen nemcsak a kapcsolatot, hanem a saját önbecsülését is folyamatosan próbára teszi.

Ha ezt veszed észre magadon, akkor ne szégyellj segítséget kérni - komoly parák és későbbi hoppák származhatnak a dologból. Éberség!

5. HAGYD ABBA A SZTALKOLÁST!

NE kövesd mindenhová. Ne csekkold, ne vizsgáztasd a párod. Mert el fog menekülni, azért. A féltékenység - ahogy ezt ez a kutatás is mutatja - nem a szeretet jele, ellenkezőleg: a saját magadba vetett bizalom megkérdőjelezése inkább. Nem szabad összetéveszteni azzal, hogy ha TÉNYLEG van alapaja a dolognak azzal, hogy TE rosszul érzed magad.