Interjú: a célunk az, hogy a gyerek helyzete javuljon

17/11/27 hétfő
ujnemzedek.hu
Baranyai Blankával, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány gyermekvédelmi programvezetőjével dumáltunk az Új Nemzedék Központ különleges osztályfőnöki óráján. Nyugi, csak a titulusa, meg a téma ennyire komoly – ő valójában tök jó fej, és ha kérdezik, válaszol, többek között nekünk is.

Mi a vihar az a különleges osztályfőnöki óra? Miért #akiveraznemhaver?

Itt elolvashatod, hogy mire vállalkozott Gabi és Caramel

Van az a kifejezés, tudod, a telefondoktor… nektek mi a titulusotok? Telefonpszichológus?
-Elég sok pszichológus háttérrel rendelkező önkéntes ügyelő válaszol a gyerekek, kamaszok hívásaira, de alapvetően ez egy lelkisegély vonal, ahol beszélgetni tudunk, és mindig arra törekszünk, hogy közösen gondolkodjunk a problémákról a hívóinkkal. Ha ez adott esetben egy nagyon súlyos krízissel fenyegető baj, akkor a cél, hogy kiderítsük, van-e a közelben másik felnőtt, akihez fordulni tud, egyáltalán beszélt-e már mással a problémáról. Végső esetben azt is fel tudjuk ajánlani neki, hogy ha lemond az anonimitásáról, ha BELEEGYEZIK, értesítni tudjuk a megfelelő személyeket, akik konkrét segítséget adnak. Ami nagyon fontos, hogy a gyerekeket partnernek tekintjük, mert hiszünk abban, hogy a saját helyzetüknek leírásában és megítélésében ők kompetensek.

Egyáltalán: mikor hív fel titeket egy tini?
-Kortárs bántalmazás, cyberbulling, akár egy kamaszterhesség, családon belüli erőszak, sulibajok, szexualitás, egy kisebb konfliktus, aminek a megoldása nehézséget jelent számukra, vagy pusztán beszélgetni szeretnének róla…

Hányan keresnek meg titeket egy nap úgy kb.?
-A legrégebbi szolgáltatásunk a telefonvonal, 1993 óta működik, 2008 óta pedig már éjjel-nappal is elérhető. Nézd, nem szeretek statisztikákkal dobálózni, mert magasak a számok, nagyon is: napi száz hívást fogadunk körülbelül.

Bakker...
-Jó, akkor lebontom: olyan hatvan-hetven százalékban tesztüzemben megy a hívás, mert arra is készen állunk: azért hívnak, hogy utánanézzenek, mikor és hogyan válaszolunk, igazából hogyan megy ez az egész, hogy ki van a túloldalon. Aztán a maradék harminc százalék a konzultációs hívás, kialakul egy hosszabb beszélgetés, vannak visszatérő hívóink is, akik többször is felkerestek már így vagy úgy. A leggyakoribb korosztály különben a 12-16 éves.

Ha jól értem, a telefonos szolgálatnál már 0/24-ben megy a munka.  Kik a válaszadók?
-Speciális kiválasztáson és képzésen átesett önkéntesek: igazából 18 év fölötti lányok és srácok.

Legdurvább eset?
-Nagyon nehéz legdurvábbat mondani: például, ha egy öngyilkossági krízishelyzet közepén telefonál nekünk egy kamasz, eljutunk a beszélgetésben odáig, hogy hívjuk a mentőt, akik kimennek érte, és biztonságba helyezik. Ilyen is van. A másik, ami nagyon megterhelő, az az, amikor komoly családon belüli erőszakról számolnak be a tinik, és egy családból való kiemelés lesz a dolog vége. De mondom: ezekhez a helyzetekhez csak lassan, közösen, szakemberek és a gyermekjóléti szolgálatok segítségével jutunk el. Azt fontos megérteni, hogy a mi célunk az, hogy a gyerek helyzete javuljon, hogy közösen másszunk ki abból a helyzetből, aminek ő a legnagyobb szakértője, hiszen ő az elszenvedője is.

Lenne mit megbeszélned velük? Itt éred el a Kék Vonal önkénteseit!

Kék Vonal honlap: https://www.kek-vonal.hu

Lelkisegély vonal: 116 111 - nem kell előhívószám, meg semmi, csak pötyögd be. Teljesen anoním!

Chat is van. Itt találod!