Hamarabb tanulják meg pause-olni a Bogyó és Babócát, mint járni – Új Nemzedék Konferencia és Díjátadó a Dunán

16/11/15 kedd
ujnemzedek.hu
Több mint száz fővel a fedélzetén indult útnak november 14-én a Ludwig hajó a budapesti Szent István park kikötőjéből, ahol az Új Nemzedék Konferenciája mellett az Új Nemzedék Díj átadása is megtörtént.

Milyen legyen a jövő közösségi tere? Mitől lesz valaki ifjúsági szakember? Mik a jelen és a jövő legfontosabb kérdései az ifjúsági szakterületen? A Közösségi terek ma és holnap alcímű konferencia résztvevői tematikus kerekasztal beszélgetésekben keresték a választ ezekre a kérdésekre. A rendezvény csúcspontja volt az Új Nemzedék Díj átadása, amelynek célja olyan együttműködésen és önkéntes tevékenységeken alapuló innovatív kezdeményezések bemutatása és jutalmazása, amelyek az ifjúsági korosztályt szólítják meg, és az ő bevonásukkal valósulnak meg.

Az Új Nemzedék Díj

 

A Díjat a Sakkozzuk ki! kapta, a csoport mintegy ötven önkéntese közös összefogással szépítette meg Salgótarján egyik közkedvelt közösségi terét. A résztvevők padokat festettek, virágtartókat készítettek és közösségi kertet alakítottak ki. Róluk ebben a cikkben olvashatsz bővebben. Dobogós lett még a Pure Fashion és a Nagyító projektje is, az ő videójukat az első tíz helyezettet bemutató cikkünkben nézheted meg.

Az Új Nemzedék Díjat Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) család-, ifjúság- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára adta át

Egész napos kávészünet

A díjátadó előtt egész nap ment az ifjúsági szakemberek eszmecseréje: a szervezők szerették volna, hogy ne csak az előadások közötti szünetekben nyíljon lehetőség lazább, kötetlenebb beszélgetésekre, vitákra, ezért egész napos „kávészünetet” hirdettek. Délelőtt és délután is tíz-tíz különböző témában zajlottak beszélgetések párhuzamosan, külön moderátorok vezetésével. A résztvevő szakemberek húsz percenként váltották egymást az asztalgazdák körül, így mindenki több témában is kifejthette gondolatait. A tapasztalatokról hamarosan külön kiadvány formájában számol be az Új Nemzedék Központ.

A kerekasztal beszélgetéseket rövid vitaindító előadások lökték be, az Új Nemzedék Központ két szakembere pedig a jövő közösségi terének témáját járta körbe.

Az egyik kerekasztal

Mihez kezd magával az alfa generáció?

A délelőtti kerekasztal beszélgetések vitaindítóját Ditzendy Károly Arisztid a Nemzeti Művelődési Intézet Szakmai Módszertani Főosztály főosztályvezetője tartotta A jövő ifjúsági szakembere témában. Szerinte a legnagyobb kérdés, hogy a következő, alfának nevezett generáció miként viszonyul majd a világhoz, a digitális környezethez, amelybe ők már beleszülettek. Először voltak a digitális úttörők, akik elkezdték használni a számítógépeket, őket követték az internet korszak gyermekei, majd jött a webkettes, a megosztáson alapuló ifjú társadalom, a mostani fiatalok meg már szinte alig válnak el az internettől.

Ditzendy Károly Arisztid a Nemzeti Művelődési Intézet Szakmai Módszertani Főosztály főosztályvezetője

Ma a legkisebbek hamarabb tanulják meg pause-olni a Bogyó és Babócát, mint járni. Ahhoz, hogy őket a megfelelő módon támogassuk a fejlődésben, tisztán kell látnunk, hogy az Y- és Z-generáció miként éli az életét. Folyamatos multitaskingban vannak, igyekeznek több lábon állni, a munkaadó céget, szervezetet, mint saját céljaik elérésében szükséges eszközt használják, nem élik meg úgy az odatartozást, mint a korábbi generációk.

Ditzendy Károly Arisztid szerint az ifjúsági szakember szerepe katalizátor szerep, amely ahhoz szükséges, hogy ezek az említett, meglévő folyamatok sikeresen működjenek, és az alfák is tudják majd kamatoztatni az előző korosztályok tapasztalatait. Fontos, hogy a fiatalok hogyan tudják feldolgozni a kapott információt, miként adaptálják a megszerzett adatokat, és mennyire hagyjuk, hogy megéljék, szabadon használják a megszerzett tudást. Ezeken is múlik, hogy mennyire gondolkodnak majd közösségi szinten, illetve mennyire lesznek képesek másokon keresztül meghatározni öndefiníciójukat. Ha ez sikerül, akkor tudunk egyensúlyban élni egymás mellett, és úgy versengeni, hogy közben nem pusztítjuk el egymást.

A jövő közösségi tere

Dr. Süveges Antal Pál az Új Nemzedék Központ szakmai ügyvezető helyettese és Pontyos Tamás projektvezető egy rendhagyó szakmai stand upon dobálták egymásnak a labdát, ezzel pörgős, lendületes húsz percet produkálva. Előadásukban kiemelték annak jelentőségét, hogy a közösségi tereknek több funkcióval bíró helyszínekké kell válniuk, amelyek reggel például kávézóként, napközben a tanulás, este pedig a szórakozás, művelődés színtereként üzemelnek. Az Új Nemzedék Központ országosan húsz saját közösségi térben tesz erre kísérletet, amelyekben az elmúlt fél évben több, mint ezer programon vehettek részt az érdeklődők, és ez összesen hetvenezer látogatást eredményezett.

 

A hajó megtelt

Ezeknek a közösségi tereknek olyan tanulási helyként kell funkcionálniuk, ahol már egy teljesen új  életút modellt követő generáció tagjai találkozhatnak egymással. Nekik már nem egy-egy szakma kitanulása a céljuk, hogy aztán nyugdíjig abban dolgozzanak, hanem az élethosszig tartó tanulás és munka. Ez lehet, hogy nem biztosítja a láblógatós időskort, viszont arányaiban többet tudnak pihenni fiatalabb korukban, mint az előző generációk tagjai.

A közösségi tereknek a tanulási hely funkció mellett a tanulási élményben is alternatívát kell nyújtaniuk a hagyományos, formális módszerekkel szemben. A munkáltatókat ma már nagyon kevés dolog érdekli azok közül, amelyeket az iskolákban tanítanak és számon kérnek, viszont egyre több olyan kompetenciát látnának szívesen, amelyeket a hagyományos tanulási módszerekkel nehéz vagy lehetetlen megszerezni.

A legfontosabb, tényezők ilyen szempontból:

  • önismeret
  • a hatalmas mennyiségű információhalmaz leszűrése, a lényeg megtalálása
  • IT-eszközök magabiztos használata
  • problémák kezelése, megoldási módszerek ismerete
  • együttműködési készség

A közösségi tér otthonként történő funkcionálásánál is az információfeldolgozás a kulcstényező. Mikor melyik információnak hihetünk? Mire alapozhatjuk a szűrésünket? A közösségi terek feladata, hogy ezen kérdések megválaszolásánál is a fiatalok mellé álljanak, mert a mai családmodellek már nem képesek betölteni azt a szerepet, amellyel korábban egy megfelelő tudásalapot biztosítottak a gyerek számára a világban történő eligazodáshoz.

A művelődés tereként a közösségi terek feladata, hogy a folyamatosan változó világra készítse fel a fiatalokat, a lokális és globális problémákra reagálni képes egyénekké faragja őket. Más korszakban élünk, mint néhány évtizeddel ezelőtt, ezért másfajta humanizmusra is van szükség. Ehhez szorosan kötődik az inspiráció is, mint a közösségi terek ötödik kiemelt feladata. A lényeg, hogy egy olyan helyet hozzunk létre, és tartsunk fenn, ahol nem csak jó ötletek, elméletek születnek, hanem ezek meg is tudnak valósulni.

Süveges Antal és Pontyos Tamás arra is felhívta a figyelmet, hogy a közösségi terek általuk megfogalmazott funkciói tökéletesen passzolnak az egyre több közgazdász által kiemelt jelentőségűnek tartott sharing ecnomy modelljébe, amelynek lényege, hogy a termelőeszközöket, javakat nem birtokolni kell, hanem megosztani, azokhoz hozzáférést biztosítani mindenki számára.

Ez a sharing economy

Fiatalok törzshelyek nélkül

A fiatalok 69%-ának nincs törzshelye – tudtuk meg Székely Leventétől a Kutatópont Kft. kutatási igazgatójától, aki a délutáni kerekasztal etap előtt indította a vitát Közösségi terek és a fiatalok térhasználata címmel.  A szerepet, amit a nyolcvanas, kilencvenes években a művházak, szórakozóhelyek, kocsmák töltöttek be, ma már a virtuális tér viszi. A feladat azonban nem ezek szembeállítása és versenyeztetése, hanem a kétfajta tér összehangolása. Ha a virtuális teret lehet arra használni, hogy a valóságos közösségi terekbe irányítsuk a fiatalokat, akkor meg kell találni ennek a módját. A Pokémon Gónak ez már sikerült, hiszen volt olyan nap az elmúlt hónapokban, amikor 45 millió játékos egyszerre bolyongott a valóság és virtuális világ összemosódó határán az appon keresztül.

A konferencia teljes programja Itt Található!