Erre a 4 dologra figyelj, mielőtt teljesen belefeledkezel az év eleji akciós vásárlásba

18/01/09 kedd
ujnemzedek.hu
A szédítő leértékelések sem mindig olyan előnyösek, mint amilyennek látszanak, de ha nyitva tartod a szemed, nem érnek kellemetlen meglepetések.

Mint minden év elején, 2018 januárban is brutális leárazásokkal indul az év a legtöbb üzletben. Egymást érik a jobbnál jobb akciók, és ez éppen úgy igaz webáruházakra mint a hagyományos boltokra. Nem árt azonban észnél lenni és nyitott szemmel járni, miközben a hihetetlen árakon kínált cuccokat vadászod, mert számtalan félreértést, ne adj' isten szándékos átverést úszhatsz meg, ha tisztában vagy néhány dologgal.

1. Régi ár, új ár, egységár

A boltoknak nem elég azt kiírni, hogy valami mondjuk 20, 30 vagy 50%-kal olcsóbb most, közölniük kell azt is, hogy pontosan mennyi az ára. Sőt, az új egységárat is ki kell írni. Az egységár nagy segítségedre lehet abban, hogy meg tudd állapítani, valóban olyan előnyös-e az akciós ár, mint amilyennek látszik.

Persze sokszor alkalmazzák azt a szakállas trükköt is, hogy a régi ár nem valódi, hanem annál jóval magasabb, és ehhez mérik az akció nagyságát, így próbálnak átverni. Ezt a jogszabályok tiltják, de ha mégis gyanúsnak találsz egy akciós árat, érdemes akár a helyszínen rákeresni telefonoddal, hogy tavaly mennyiért adták, vagy a konkurenciánál - ahol nincs is akció - mennyibe kerül. Ha bármelyik megegyezik, vagy pláne olcsóbb a mostani "akciós" árnál, akkor biztos, hogy át akarnak verni. Ilyenkor a békéltető testülethez fordulhatsz - hogy ez pontosan mit jelent, illetve mi a módja, arról minden szükséges infót megtalálsz itt.

2. Ha több ár is van, a legkisebbet fizesd ki

Elméletileg az akciós terméket azon az áron teszik ki a polcra, amelyiken a reklámújságban is szerepel, és ugyanennyit kell mutatnia a pénztárgépnek is, amikor kifizeted. Ha valamiért a kasszánál mégis többet kérnek érte, joggal reklamálhatsz. Bár a pénztáros ilyenkor általában semmit sem tehet, hiszen a gép azon az áron húzza le az árut, amit beletápláltak, te akkor is csak a legalacsonyabb árat vagy köteles kifizetni a jogszabályok szerint. Ha ezt nem akarják elismerni, szólj a vevőszolgálaton, és a szükséges, menj el egészen a boltvezetőig.

3. Hibás termék, nyugta, jótállás

Ha egy leárazott laptopot, mobiltelefont, játékkonzolt, kis háztartási gépet vagy bármilyen más elektronikus árut veszel, arra éppen úgy érvényesek a szavatossági és jótállási szabályok. Ha tehát otthon rájössz, hogy bármi nem stimmel vele, nem működik, vagy hibás, ugyanúgy reklamálhatsz - feltéve, ha megvan a nyugta. Egy kivétel van: ha a terméket éppen azért adják olcsóbban, mert valami hibája van (például megkarcolódott, vagy hiányzik egy tartozéka). Ha ezt a problémát közölték, és számodra kiderült, hogy ezért adják olcsóbban, akkor ezért a hibáért persze nem reklamálhatsz utólag.

4. De mi van, ha kifogyott a cucc, amit kinéztél magadnak?

Az egyik legnagyobb csalódás, ami egy vásárlót érhet, amikor a hihetetlenül jó áron kínált árucikkből már egy darab sincs, mire az áruházba érsz. A boltoknak elvileg biztosítaniuk kell, hogy az akció minden egyes napján legyen a meghirdetett áruból. Vagy, ha ezt nem tudják teljesíteni, akkor jelezniük kell - például az akciós újságban -, hogy csak korlátozott készlet van az adott termékből, és figyelmeztetniük kell a vásárlókat, hogy valószínűleg nem jut majd mindenkinek.

Ha nem jött be a karácsonyi ajándék

Két rokontól vagy baráttól is megkaptad ugyanazt véletlenül? Vagy valaki olyasmivel ajándékozott meg, amiből már volt egy neked? Nem jó a színe, mérete, vagy bármilyen más okból nem felel meg a számodra? És csak most készülsz visszavinni a boltba? Akkor az alábbiakra figyelj!

 • Minél előbb, annál jobb

 A jogszabályok szerint a kerekedő 3 munkanapon belül köteles kicserélni a hibás terméket - ez pedig a vásárlás napjától indul. Szerencsére az erős verseny miatt a kereskedők nem szoktak  mindenáron ragaszkodni ehhez az időkerethez, de tudnod kell, hogy ez csak a kereskedő jóindulatán múlik. Ezért minél előbb visszaviszed a problémás dolgot, annál jobb.

 • Mi van, ha nem hibás, csak nem tetszik?

 Ha pusztán az a baj a cuccal, amit ajándékba kaptál, hogy van már belőle, vagy nem jó a mérete, a kereskedő megint csak nem köteles azt visszavenni vagy kicserélni - ismét a jóindulatán múlik a dolog. Általában ebben az esetben is igaz, hogy nem kukacoskodnak, és kicserélik a terméket. 

 • Mi van, ha elveszett a nyugta?

Ha nincs meg a nyugta, az probléma lehet, főleg, ha semmilyen más dokumentummal - pl. jótállási jeggyel, vagy ha kártyával fizették ki, akkor a tranzakcióról szóló bizonylattal is lehet igazolni, hogy ott vették meg az illető terméket. Ha semmi sincs meg, akkor viszont bajos a dolog, és megint csak oda lyukadunk ki, hogy a kereskedő jóindulatán múlik, hogy áll hozzá a kéréshez.

 • Sérült csomagolás, elveszett tartozék

Sajnos ebben az esetben  radikálisan csökkennek az esélyeid, hogy ki tudd cserélni a cuccot. Hiszen a kereskedő nyilván újra el akarja adni a terméket, amit visszavesz tőled - márpedig sérült csomagolásban, pláne, ha nincs is meg minden tartozéka, ugyan ki venné meg?

 A karácsonyra ajándékként kapott termékek visszacserélésével kapcsolatos lehetőségekről és érvényes szabályokról részletesen is tájékozódhatsz az alábbi weboldalon.