Dolgok, amiket megtehetsz a depis haverodért

18/08/27 hétfő
ujnemzedek.hu
Aki nem is depis, hanem depressziós. Néhány tipp, hogyan segíthetsz neki.

"Időnként minden ember szomorú. A »természetes« szomorúság a mindennapi, elkerülhetetlen veszteségekkel és frusztrációval jár együtt. A depresszió viszont több mint szomorúság. Ha a szomorúság, a levertség, a kedvetlenség minden ok nélkül jelentkezik, vagy a kialakulásának okához mérten irreálisan erős, ha nem múlik el, vagy újra és újra jelentkezik, akkor valószínűsíthető, hogy depresszióról van szó."

Ezt nem mi mondjuk, hanem a semmelweis.hu, ami (nyilván) a Semmelweis Egyetem honlapja, és ennél jobban magát az állapotot nemhogy lehetőségünk, de kedvünk sincs meghatározni. A depresszió (és itt mindjárt szembe megyünk a saját címünkkel) nem depi: depis akkor vagy, amikor csúnyát mondott rád a Kovács Évi, depressziós meg akkor, amikor. Amikor van előtted egy hegy a legegyszerűbb dolgokból összerakva,

és te ezt a hegyet képtelen vagy megmászni.

Lehet, hogy a legegyszerűbb dolgok miatt is kétségbeesel, de ez tök természetes - ellenben, amikor depressziós vagy, akkor beteg vagy. Az sajna egy kór, csak nem tüsszentéssel terjed. Ezért érdemese odafigyelni arra, ha a haverod ebben szenved. Persze mi nem vagyunk dokik, hogy megmondjuk, mit kellene tenned, úgyhogy odanéztünk a lifehack.org cikkére, hogy mi a teendő, ha a levertség jelét látod a spanodon.

1. Közöld vele gyakran, hogy mennyire jó arc

Azzal nyilván nem ártasz, ha kiállsz a barátod mellett. És miért vagy mellette? Mert jó fej - hülye majmokkal minek barátkozna az ember? 

Egy friss felmérés szerint például komoly ára van annak, ha valaki a világ vezető tanintézményeiben tanul. Legalábbis Oxfordban és Cambridge-ben biztos, hogy nem fenékig tejfel diáknak lenni: míg 28 százalékuk "csak" evészavarokkal küzd, az ottani egyetemisták 21 százaléka vallja magát depressziósnak, 28 százalékuk pedig úgy érzi, egy centire áll attól, hogy az legyen. Sőt: minden 10. tanulónak megfordult már a fejében, hogy öngyilkosságot kövessen el.

Hogy ez miért lényeges? Mert van az a helyzet, sőt, általában az a helyzet van, amikor a haverunknak, aki jó fej, de épp rossz passzban van, segít, ha ráébresztjük, mennyi mindent elért. Hogy azért nem csak az a kis senki, akinek gondolni szereti most magát. A depressziós baráton ezzel nem segítesz ugyan, de legalább ott voltál, amikor kellett. 

Filmek, amiket ne nézess meg a depressziós haveroddal

- Egy makulátlan elme örök ragyogása

- Csillagainkban a hiba

- Rekviem egy álomért

- Az utolsó éjjel

2. Csinálj olyan programokat, amiket élvez

A depresszió akadályozza, hogy egy személy azokat a tevékenységeket élvezhesse, amelyeket szeretett korábban. Ha ebben segíteni tudsz, akkor tettél valamit érte. Csak az a baj ezzel a tippel is, hogy okosan kell csinálni. Senkinek nem jó, ha csak muszájból vagy vele - igyekezz úgy vele lenni, hogy a) azt élvezze; b) ne érezze tehernek.

Az a jó a régi elfoglaltságokban, hogy VANNAK. Hogy ki tudod találni, hogy mit szeretett az illető. 

Filmek, amiket nézess vele

- Hóbortos hétvége

- Micsoda csapat

- Sushiálmok

- A Séf

3. Röhögtesd meg

Állítólag a nevetés a legjobb gyógyszer. Ez különösen igaz a depresszióra! A római Sapienza Egyetem által végzett kutatás szerint a nevetés valóban javíthatja a hangulatot, és csökkentheti a depressziós tüneteket. És ki lehetne ebben nagyobb segítségére egy depresszióban szenvedőnek, mint a legjobb haverja?

4. Vedd rá, hogy kérjen segítséget

Ez van. Egyedül nem fogsz tudni segíteni rajta, hacsak nem végeztél egyetemet, és nem az a szakmád, hogy depressziós embereket ránts ki a csávából. Talán ez a legtöbb, amit tehetsz érte - illetve az, hogy kiépítesz egy stabil támogatási rendszert, beszélsz a spanod többi barátjával, közlöd velük a helyzetet, és megpróbáltok közösen valami stratégiát kiötleni,

De még egyszer, csak hogy tiszta legyen: a depresszió legnagyobb szemétsége, hogy kilátástalanságot szül, az ember úgy érzi, sose lesz más az élete, mert nem is lehet. Épp ezért kell profi segítség a komolyabb betegséggel küzdők számára, és ezért kell valaki, aki a segítségkérésre buzdítja az illetőt. 

És ez lehetsz te.

Adunk egy csomó telefonszámot és e-mail-címet, kontaktokat profi segítő szervezetekhez. Keresheted őket akkor is, ha szimplán úgy érzed, egyedül vagy, és rád telepedett a szomorúság.
Ide kattints a részletekért!

Kiemelt kép: Francisco Gonzalez, Unsplash