Digitális Immunerősítő Program: indul a küzdelem az internetes zaklatással szemben

17/05/31 szerda
ujnemzedek.hu
Az internetes támadások elleni küzdelem tovább folytatódik - Novák Katalin család-, ifjúság,- és nemzetközi ügyekért felelős államtitkára a mai, #Sohavégetnemérős filmvetítéssel egybekötött, rendkívüli osztályfőnöki óra után jelentette be a fiatalokat érintő, digitális védelemről szóló kampányt.

A Wellhello zenekar szövegeire épülő #Sohavégetnemérős filmet március óta több mint 1000 középiskolásnak vetítette le ingyenesen az Új Nemzedék Központ egy rendhagyó oktatási programmal egybekötve. A speciális osztályfőnöki órák segítenek a diákoknak, hogy eligazodjanak a valós és virtuális világ egyes szegmenseiben, ahol a diákok bátran megoszthatják jó és rossz tapasztalataikat, párkapcsolattal, különböző zaklatással kapcsolatos történeteiket. A mostani vetítés viszont különleges volt, hiszen a jelenlévő diákok hallhattak először a DIP-ről, vagyis a Digitális Immunerősítő Programról. 

A bejelentés előtt egy rövid videót láthattak a diákok: a kisfilmből kiderült, hogy percenként hatszor támadnak meg egy-egy személyi számítógépet a világon - milliárdos nagyságrendben lopnak el hekkerek személyes adatokat és okoznak ezzel hatalmas károkat. Európában, 2016 harmadik negyedévben átlagosan az internet felhasználók harmada futott bele valamilyen kártékony programba, internetes fenyegetéssel pedig 15 százalékuk találkozott. 

"Egy digitális nemzedéket nevelő szülőnek ma már arra is figyelnie kell, hogy gyermeke ne fusson bele olyan online álhirdetésekbe,  álajánlatokba, amelyek különböző hamis márkaoldalakra vezetnek el bennünket, ahol gyermekeink bankkártya adatait szerezhetik meg gyakran úgy, hogy a felhasználók maguk adják azt meg." - emelte ki államtitkár asszony. 

Ezután arról beszélt, hogy mennyire eldurvultak az online zaklatások is. A cyberbulling legtöbbször gyerekeket és tinédzsereket céloz meg. Kiemelte, hogy a szülőknek nem szabadna lebecsülniük ennek kockázatait.

"Többek között azért is álltunk a Wellhello slágerekre írt film, a #Sohavégetnemérős mellé, mert az számos fejezetében foglalkozik ezzel a problémával. Különös tekintettel a debreceni jelenetre vagy akár az online szervezett randi jelenetre, ahol kiderül, hogy senki nem az, akinek az online térben mutatta magát. Ez a film még csak a humoros oldalán keresztül mutatja, hogy milyen veszélyekkel kell szembenéznünk, de fontos tudatosítani a fiatalokban és szüleikben is a valós veszélyeket! - mondta el Novák Katalin.

A probléma az, hogy a fiatalok védtelenek a kibertérben történő támadások ellen. Leginkább azért, mert nem ismerik az önvédelmi lehetőségeiket, azaz gyenge a digitális immunrendszerük. Éppen ezért az EMMI és az Új Nemzedék Központ több éven át tartó, edukatív jellegű cyber security témával foglalkozó Digitális Immunerősítő Programot indít.

Novák Katalin szerint ez olyan, mint a valódi immunrendszer: ha jó állapotban van, akkor a megfelelő védőoltások magas fokú biztonságot jelentenek a betegségek ellen. Épp ezért fontos a Digitális Gyermekvédelmi Stratégia és a Digitális Immunerősítő Program is, mert ezáltal sokkal védettebbé válhatnak a fiatalok a kibertámadások ellen.

A DIP alappilléreiről és céljairól Bagi Iván beszélt, akit a kampány nagykövetévé választottak. Elmondta, hogy saját maga is szenvedett már el ilyesfajta támadást, amikor a Facebook profilját feltörték, de baráti körében is volt olyan, akit károsítottak már meg hekkerek. Hozzátette, hogy rajongói oldalán követni lehet a program alakulását, valamint szeretne segíteni a bajba került fiatalokon. 

A Digitális Gyermekvédelmi Stratégia a „védőoltás”,  a kampány maga pedig a „vitamin”,  és azon módszerek, ajánlások összessége, amellyel a komolyabb bajt el lehet kerülni. 

Júniusban minden érintett vállalatot meghívnak az Új Nemzedék Központ és az EMMI álltal koordinált Digitális Immunerősítő Kerekasztalba. Ennek az lesz a feladata, hogy megfogalmazzák a kampányban használandó gyakorlati tanácsokat, oktatási anyagokat, amelyeket a Digitális Immunerősítő Programban használni fognak. Ezen felül kidolgozzák a Digitális Immuntesztet is, hiszen jövő év elejére elkészítik a magyar fiatalok digitális immuntérképét is.

A Digitális Immunerősítő Kerekasztal szakértőinek ajánlása alapján elkészült Digitális Immunerősítő csomagot roadshow-kon, weboldalon, további rendkívüli osztályfőnöki órákon, az Új Nemzedék Központ Közösségi Tereiben zajló kiberbiztonsági előadásokon, valamint vloggerekkel való együttműködéseken keresztül fogják eljuttatni. 

Poór Csaba, az Új Nemzedék Központ kommunikációs igazgatója közölte: júniusban telekommunikációs, infokommunikációs, kiberbiztonsági cégek, reklámszakemberek és pszichológusok részvételével elkészítik a fiatalok "digitális immuntérképét" és a "digitális immuncsomagot", amely alapján a kampány folyik majd.