A cégek azt sem tudják, mit kezdejenek a digitális világban

17/03/03 péntek
ujnemzedek.hu
Egy felmérés szerint a felsővezetők nagy része nem tart ott, hogy cégénél a digitális átalakulások élére álljon.

A cégvezetők számára jelenleg nagy kihívás a digitális technológiában rejlő lehetőségek megragadása, azok beillesztése a vállalati kultúrába, a vállalkozások csak nagy nehézségek árán képesek értékteremtésre, mégis figyelmen kívül hagyják a technológia és az emberi tényező alapvető integrálásának kérdését - állapította meg felmérésében a PricewaterhouseCoopers (PwC).

A nemzetközi tanácsadó cég tizedik alkalommal végezte el Digitális IQ felmérését, amelyben az idén 2216 üzletember és technológiai cégvezető válaszát értékelte. A PwC az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében ismertette a felmérés főbb megállapításait.

A digitális beruházások és innováció szempontjából a legfontosabb az emberi tényező - ezt a pénzügyileg legjobban teljesítő vállalatok vezetőinek nagy többsége (82 százalék) elismerte a vizsgálat során.
A legjobban teljesítő vállalkozásokra jellemző volt, hogy a "digitális" szó jelentését tágabban értelmezik. A legjobban teljesítő cégek 30 százaléka szerint a kifejezés az informatikánál többet foglal magában, a válaszadók 16 százaléka számára viszont a "digitális" és az informatika szó ugyanazt jelenti.

A felmérés szerint a felsővezetők nagy része nem tart ott, hogy cégénél a digitális átalakulások élére álljon. A cégek 68 százalékától érkezett az a válasz, hogy vezérigazgatójuk a változások élharcosa, de ez az arány a PwC elemzői szerint még mindig nagyon alacsony. A vizsgálat során a legtöbb vezető transzformatív hatást tulajdonított a digitális technológiai kezdeményezéseknek, 73 százalékuk a bevételek növekedését nevezte meg a legfontosabb előnyként, 47 százalékuk a nagyobb nyereséget, 40 százalékuk a költségcsökkentést.

A felmérésből kiderült, hogy miközben a technológiai beruházások növekedtek, jelenleg kevesebb vállalat rendelkezik olyan külön csapattal, amelynek feladata az újonnan megjelenő technológiák és innovációs lehetőségek feltárása. A válaszadók közel fele (49 százalék) továbbra is a rendelkezésre álló eszközök értékelése alapján dönt az új technológiák bevezetéséről, és csak 40 százalékuk kész arra, hogy konkrét üzleti igények alapján, proaktív módon tárjon fel új innovációs lehetőségeket.

Korábban már írtunk arról, hogy a munkába álló Z generációs fiataloknak konkrét elképeléseik vannak arról, hogy milyen környezetben szeretnének dolgozni. Ezek között pedig ott szerepel a humánus főnök, a kiegyensúlyozott vállalati kultúra és a technikai eszközök fejlettsége. 

„Mit vársz el egy jó főnöktől?”

A Z genereciósok fontosnak tartják a visszajelzést. A feltett kérdésre többnyire az a válasz érkezett, hogy elsősorban a törődés, az odafigyelés, az emberség, a segítőkészség, az emberekkel való bánásmód a legfontosabb tulajdonságok, amikkel rendelkezzen egy jó főnök. Továbbá az sem lenne rossz, ha a felettes ismerné és emberként kezelné a beosztottait, ugyanis a fiatalok kevésbé kedvelik a munka világára jellemző hierarchikus, tekintélyelvű vezetőt - derül ki a Monster.hu állásportál és a Future Work Festival közös gyorsfelméréséből.

„Ne utasítgasson, ne parancsoljon, ne dirigáljon, kezeljen egyenrangúan mindenkit, legyen barátságos, és lehessen vele laza kapcsolatot kialakítani”  - olvasható az egyik véleményben. 

Nem kell őket munkában letiltani a netről, hiszen ez az egyik erősségük!

A fiatalokat megkérdezték, hogy mit tekintenek "hatékony kommunikációs felületnek", válaszaikból kiderült, hogy nem éppen az emailt részesítik előnyben. Míg ezt a 19-24-es korosztálynak még a fele használja, addig a 14-18 éveseknek már csak harmada, a Facebook használók aránya viszont 72, illetve 80 százalék a két csoportnál. A fiatalabbaknál 25 százaléknál jár a Snapchat és közel 20 százaléknál az Instagram. Ennek a generációnak szinte anyanyelve a digitális nyelv, szimbiózisban élnek a technikával és ez alól a munkahely sem lehet kivétel. A munkaadóknak ezért nem érdemes a munkahelyen sem elzárni előlük a közösségi médiát.

 

Forrás: MTI