76 éve vezették be a jobb oldali közlekedést Budapesten

17/11/09 csütörtök
ujnemzedek.hu
Jogos a kérdés: AZTÁN MIÉRT?

Jó, ha előre szólunk:

a világ 34%-a vezet a bal oldalon, és 66%-a a jobb oldalon. 

Oké, a briteket nyilván mindenki vágja, de nem csak ők azok, akik a régi szokásokhoz ragaszkodnak, vagyis a bal oldalon való közlekedés nem ördögtől való dolog, létezik, és hidd el: nekik pont a mi szokásaink jelentik a roncsra tört Bentleyt. 

Akkor kis töri: 

  • 1896: Henry Ford megépíti első autóját
  • 1903: Bánki-Csonka féle benzinporlasztó kifejlesztése
  • 1905: Csonka János elkészíti az első magyar autót (a porlasztó alkalmazásával)
  • 1906: Galamb József, a Ford művek első főmérnökének tervei alapján megszületik a T-Modell
  • 1910: Elkészül az első magyar autóbusz Csonka János tervezésével

Az első jogsi kiadása 1901-ig váratott magára - Rudnay Béla Budapest főkapitánya ekkordöntött úgy, hogy a korábbi gyakorlathoz képest vizsgához és miegyébhez köti a személygépjárművek vezetését. (Az első vizsgát június 14-én ünnepélyes keretek között tartották a Városliget szélén, a Dózsa György úti Velodrom garázsban - bővebben Itt.)

A közlekedés ekkor a bal oldalon folyt.

Van erre több magyarázat is, a kedvencünk az a kardos változat: ha jobb kezes vagy, a kardod hüvelyét bal oldalon hordod,és így egyszerűbb kirántani is. Bámulatos. 

De akkor miért váltott a világ?

Pontosabban: miért váltott erre itt?

Right-hand traffic.svg

 

1941 június 6-án jött a nagy fordítás, majd november 9-én a dolog beszökött PestBudára is. A váltás oka a hagyomány és egyes történészek szerint csak annyi, hogy a környékünkün MINDENKI váltott: Ausztriában 1938 szeptemberétől, Csehszlovákiában 1939 májusától tértek át a jobb oldali közlekedésre. És - tekintve, hogy ez a turizmus rovására ment volna - gyorsan mi is beszüntettük a bal oldalon való haladást és 1941 július 6-án érvénybe is lépett a határozat.

Bár a Google autói már eddig is képesek voltak önvezetésre, mindeddig a sofőr- és az anyósülésen a cég mérnökei foglaltak helyet, azért, hogy nem várt helyzet előállása esetén beavatkozhassanak a járművek működésébe. A jelek szerint azonban utóbbiak üzembiztonsága eljutott arra a szintre, hogy erre már nincs szükség, és teljesen önállóan, illetve mindössze utasaikkal fedélzetükön is nyugodtan tudnak majd közlekedni - írja ITT a pcforum.hu.