5 app, ami javít a mentális egészségünkön

17/11/30 csütörtök
ujnemzedek.hu
Ha okosan használod segíthet a telefonod, nem mindig csak az időd lopja el!

Az okostelefonok hétköznapjaink részeivé váltak, végigkísérnek minket a reggeli ébresztőtől egészen az esti Insta görgetésig. A szakemberek nem győzik hangsúlyozni, hogy itt lenne az ideje, ha kicsit függetlenednénk tőlük és tartanánk egy úgynevezett "böjtöt". Eleinte elég lenne, ha csak hétvégente határolódnánk el az online világtól, aztán szép lassan a hétköznap estékre is be lehet vezetni ezt a szokást. Hogy miért fontos ez? Korábban már írtunk arról, mennyi káros hatása van az állandó telefonnyomkodásnak, mint például a rossz alvás vagy a romló szociális élet. 

És mi van a másik oldallal?

Mert bizony van olyan helyzet, amikor a telefonod a segítségedre lehet, ha okosan használod. Ma már rengeteg appot töltünk le hetente, sőt vannak, akik naponta is. Arról viszont ritkán esik szó, hogy készülnek már olyan alkalmazások is, amik nem csak a fizikai állapotunk felmérésére (pulzus és vérnyomásmérő app és társai), hanem lelki állapotunk "karbantartására" is jók. 

Az, hogy futáshoz, jógához és otthoni edzéshez le lehet tölteni appokat, már senkit nem lep meg. De az, hogy mondjuk egy pánikrohamot is simán letolhatsz, ha megvan a megfelelő segítséged a telódon, az eléggé meglepő lehet!  

Természetesen ezek nem helyettesíthetik a szakorvossal való konzultálást, ezért, ha segítségre van szükséged, legelőször őt keresd fel. Ezek az alkalmazások csak kiegészítői lehetnek egy kezelésnek!

1. Ha kell egy kis nyugi és ültetnél egy fát

Nem, ez nem vicc. A Forest: Stay focused app arra szolgál, hogy fókuszálni tudj a munkádra, tanulásra, sütésre, főzésre. Amikor elindítod ültetsz egy virtuális fát és az szépen növekszik abban az időben, amíg te a feladatodra koncentrálsz. Mondjuk főzöl egy óráig, akkor ő addig cseperedik, ám jó lesz vigyázni! Ha hamarabb nyomogatod a telefonod, azonnal elpusztul. Ugye te se akarsz rosszat egy fának?!

2. A rossz alvóknak

CBT-i coach az alvászavarral küzdőknek nyújt segítséget, ráadásul a Stanford Egyetem kutatói fejlesztették. Ez már elég okot ad arra, hogy ki is próbáljuk! 

3. Ha túl sok a stressz, kapcsolj ki!

A napközben felgyülemlett stresszt és idegességet könnyen levezetheted. Reggel vagy este 5-10 percre vonulj el kicsit és figyelj önmagadra! Ebben segít a Calm

4. A PTSD kísérő tüneteiben is segíthet!

Sajnos sokan küzdenek poszttraumatikus stressz szindrómával, ami  legtöbbször pánikrohamokhoz vezet. A PTSD leküzdésében segíthet a következő pár app, de érdemes lecsekkolni a külön pánikrohamokra vonatkozó appokat is. Érdemes tesztelni, hátha új fogásokat és új praktikákat tanulsz meg általa. 

5. Nem vagy egyedül, a depresszióval sem!

Az IntelliCare-en belül 14 minialkalamazás van, ami minde arra szolgál, hogy csökkentsék a szorongást. Az alkalmazást az amerikai Northwestern Egyetem kutatói fejlesztették ki, szóval érdemes vele egy próbát tenni.