Túlzott maximalizmus?

19/02/20 szerda
ujnemzedek.hu
Eredményesnek lenni klassz. Hiszen nem csak megdicsérnek, mi is joggal lehetünk büszkék magunkra egy-egy szuperül elvégzett feladat, vagy éppen egy produktív nap után. Azonban mi van akkor, ha már túlzásba visszük a maximalizmust?

Mitől számítasz maximalistának?

Attól, hogy „mástól is ezt várod, hiszen így lesztek jó csapat. Nem utasítasz vissza munkát. Elvből. Inkább a szabadidődből adsz fel, de ami kikerül a kezedből, az csakis tökéletes lehet! A saját területeden te szeretnél a legjobb lenni. Ezért fejleszted magad. Plusz energiákat mozgósítasz. Odafigyelsz. Megszervezed. Kontrollálod.” – Írja a mipszi.hu

Ezzel mi a gond?

Nos, látszólag szinte semmi, hiszen első pillantásra mindez „normális”, lelkiismeretes hozzáállásnak tűnik, nem igaz? Viszont, ha kicsit jobban belegondolunk, azért még sem egészen az.

Hiszen annak ellenére, hogy „tudósok, művészek, sportolók, zseniális üzletemberek (pl.: Newton, Gauss, Leonardo Da Vinci, Michelangelo, Beethoven, Kafka, Kubrik, Steve Jobs, Serena Williams, Christiano Ronaldo, stb.) alkotó tevékenysége tesz tanúbizonyságot arról, hogy a világ szegényebb lenne a tökéletességre törekvő személyiségek nélkül”, – ennek a tulajdonságnak is ára van.

Problémák

A két legnagyobb probléma, amivel a túlzott maximalisták küzdenek ugyanis: az állandó elégedetlenség és hogy „folyamatosan” a hibákra fókuszálnak, anélkül, hogy a sikereket kellőképen kiélveznék. Amivel igencsak nehéz együtt élni. – Írja a mipszi.hu.


Fotó: Pixabay

Honnan tudhatod, hogy túlzásba viszed?

Íme néhány példa:

  • Nem tudod elfogadni a hibázás lehetőségét.
  • Irreálisan sok időt töltesz egy feladattal, mert újra és újra ellenőrizned kell, nehogy bármilyen hiba legyen bene.
  • Nehezen adsz ki a kezedből egy munkát, mert nem „elég tökéletes”.
  • Nem mersz delegálni egy munkát, mert más nem tudja olyan jól megcsinálni, mint te, így mindennap túlórázol.
  • Az önértékelésed csakis az aktuális teljesítményedtől függ.
  • Egy kevésbé produktív napot pocsék napnak tartasz.
  • Nem tudod a sikereket kellőképpen kiélvezni, mert mindenben találsz hibát.
  • Olyan magas mércét állítasz magaddal – és/vagy másokkal – szemben, amelyet lehetetlen teljesíteni.
  • Elkerülöd azokat a helyzeteket, ahol úgy gondolod, hogy nem tudsz tökéletesen teljesíteni.
  • Halogatsz: ha valamit nem tudsz tökéletesen megcsinálni, akkor nem is érdemes nekifogni.
  • Minden vagy semmi” elven működsz: ha valami nem tökéletes, akkor elszúrtad.
  • Katasztrofizálsz: ha valamiben hibázol, akkor véged van, vége a karrierednek, vége a megbecsülésednek.
  • Tudni véled, mit gondolnak mások: „Biztos azt gondolják, egy csődtömeg vagyok”, „Mindenki nevet rajtam és lenéz, mert hibáztam”.
  • Állandóan rágódsz az elkövettet hibákon, soha nem tudsz ellazulni.
  • Kellemetlenül érzed magad, ha újraolvasod a munkádat, újranézed az előadásodat vagy csak ránézel a fényképeidre, mert állandóan csak a hibákat látod.
  • Sosem vagy elégedett a kinézeteddel.
  • Az egészségedet is kockáztatod, csak hogy „tökéletes” lehess vagy „tökéletes” teljesítményt nyújthass.

Fotó: Pixabay

Az alapvető különbség tehát az egészséges és a túlzott maximalizmus között, hogy míg az elsők táborában főként a törekvések és a teljesítmény okozta öröm dominál, addig a kóros maximalisták inkább a hibákra fókuszálnak, és az állandó elégedetlenség érzése a meghatározó. Míg az egészséges maximalizmus pozitív önértékeléssel jár, a túlzott maximalizmusnál az önértékelés folyamatosan csorbul, hiszen az irreálisan magas elvárásoknak nem lehet eleget tenni.” – Írja a mipszi.hu

Mivel védekezhetsz a túlzott maximalizmussal szemben?

Stabil önértékeléssel. Ebben pedig az tud a segítségedre lenni, ha az élet több területén is energiát fektetsz valamibe és fejleszted magad. Hiszen így több területen van lehetőséged pozitív visszajelzéseket és sikert elérni. Ez pedig azért fontos, mert a reális célok, a jó készségek és képességek, valamint az elért teljesítményednek mind-mind vissza kell tudjon épülni az önértékelésedbe, hogy folyamatosan erősíthesse azt. Emellett kiemelten fontosak a minőségi társas kapcsolatok is, hiszen hatalmas erőt tudnak adni, ha megfelelően ápoljuk őket.

Komolyabban is érdekel a téma? Ide kattintva olvashatsz róla bővebben.

Forrás: mipszi.hu