Számlákra kevésbé, bulizásra annál inkább költ az Y-generáció

16/11/11 péntek
ujnemzedek.hu
A Jófogás és a GKI közös kutatásából az derül ki, hogyan gazdálkodnak a különböző generációk a pénzükkel.

A felmérés szerint a Z-generációs fiatalok bátran költenek szórakozásra, ruházkodásra és egyéb hasonló dolgokra, mivel még nagy részük, otthon él szüleikkel, nincsenek kiadásaik. Nem tervezgetnek, nem gondolkodnak a pénzen vagy a takarékosságon, ezzel szemben az Y-generációnak alig marad valami a zsebében a számlák kifizetése után. 

Az Y-ok tagjainál 30%-os a szülőkkel élők aránya, 70%-uk pedig már kirepült a családi fészekből és a saját lábukra álltak. Ők már küzdenek a nagybetűs élet minden hátrányával, próbálnak önállóak maradni, valamint kiderült az is, hogy minden hetedik válaszadó megosztja szüleivel keresetének egy részét.

Magukra költenek a legtöbbet? 

A kiadások fontossági sorrendje minden generáció életében másképp alakul. A Z-generáció általában ruházati cikkekre és hobbikra szánja a legtöbbet, míg az Y-generáció legnagyobb mértékben az élelmiszerekre és a számlák befizetésére költi el a pénzét. Korábbi cikkünkből már az is kiderült, hogy az Y-ok szerint, lehet úgy is élvezni az életet, hogy mindeközben nem szárad el a bankszámla. A TB Bank elemzése szerint a fiatal felnőttek egyvalamiben pipálják le a korábbi nemzedékeket, ha költésről van szó, és ez a koffein + gyorskaják kombója. Összesen 13 alkalommal esznek étteremben havonta (az X-generáció 8, az őket megelőző „Baby boomer” nemzedék 5), de mégis kevesebbet költenek, mint a felmenőik. 

Egyszeri kiadások tekintetében a Z-generációsok leginkább mobileszközöket vásárolnak, addig az Y-ok inkább lakberendezési tárgyakat vesznek félretett pénzükből. 

Önzőség a kikapcsolódáshoz való ragaszkodás? 

Írtunk már arról is, hogy a Y-Z generáció sokkal jobban szereti magát, mint az előtte lévők, ezért az idősebb korosztály úgy véli, a mai fiatalok nagyon önzők és nárcisztikusak. Egy kutatás szerint ez nem valami veleszületett tulajdonsága a mostani Y-Z generációnak. Interjúk során kiderült, hogy ez a nemzedék ugyan tudja magáról, hogy erősen nárcisztikus, ugyanakkor nem látja annyira durvának a helyzetet, mint a korábbi generáció. Egy százas skálán magukat 61,5%-ban mondták nárcisztikusnak és önzőnek, míg az idősebbek ezt magasabb, 65%-ra értékelték.

A mostani felmérés azt mutatja, hogy az Y-generáció élethelyzete jelentősen megváltozik, miután elköltözik otthonról, viszont fiatalkori szokásaikhoz erősen ragaszkodnak. A szórakozásban az Y-ok a legaktívabbak, ők hetente legalább két alkalommal kerítenek sort kikapcsolódásra, ezzel kétszer annyit költenek szórakozásra, mint a a Z- és az X-generáció tagjai.

A korcsoportok számára persze mást jelent a szórakozás, minden korosztály másképp próbál lazítani. Viszont ettől sokkal szemet szúróbb az, hogy a férfiaknak sokkal nagyobb igénye van a kikapcsolódásra, mint a nőknek. A fiúk havonta 6-7 alkalommal, a lányok havi egyszer járnak el bulizni.


Képfelirat

Adni jó! – barátoknak, rászorulóknak is

A kutatásból az is kiderült, hogy a résztvevők 33%-a minden holmijához ragaszkodik, addig 50%-uk csak néhány személyes tárgyához kötődik. A szükségtelen cuccokat a fiatalok barátoknak és hozzátartozóknak adják tovább, míg az idősebbek inkább adakoznak időseknek vagy rászorulóknak.

Érdekes viszont, hogy minél nagyobb értéke van egy-egy tárgynak a ragaszkodás átalakul eladási szándékká. A három legnépszerűbb eladni kívánt termékcsoport a ruházat (70%), a játék (48%) és a bútor (44%). Az internetes adás-vétel igen erős szerepet játszik a plusz bevételhez való jutásban, a megkérdezettek 91%-a apróhirdetési portálokon, 33%-a pedig közösségi oldalakon próbál túladni feleslegessé vált dolgain – mesélt az eredményekről Palocsay Géza, a Jófogás ügyvezetője.