Néhány perc edzés is boldoggá tehet

18/05/22 kedd
ujnemzedek.hu
Minimális mozgástól is boldogabbnak érezhetjük magunkat - ezt már kutatások is bizonyítják.

A jó hangulat és a testmozgás kapcsolatáról folytatott kutatások szerint az emberek hetente egyszeri vagy akár napi 10 perces edzéstől vidámabbak és boldogabbak lesznek, mint azok, akik soha nem mozognak. Azt is megállapították, hogy igazából mindegy mit csinálunk, nem a mozgás fajtájától függ a dolog, bármilyen gyakorlat hasznos lehet.

Ez persze nem újdonság, hiszen sokan számolnak be arról, hogy a napi vagy heti mozgás után fel vannak pörögve, sokkal jobban érzik magukat mint edzés előtt. De számos korábbi tanulmány bizonyította már, hogy a fizikailag aktív emberek sokkal kevésbé hajlamosak a depresszióra és a szorongásra, mint azok, akik ritkán mozognak.

woman sneakers workout training sport fitness cold jacket hat running run jog sprint trainers train
Forrás: Stocksnap

Egy kis tudományos háttér, hogy megértsük a dolgot

Mozgás - vagy nevezzük akár edzésnek - közben olyan vegyi anyagok termelődnek az agyunkban, amelyek nagy mértékben növelik a boldogságérzetet, miközben háttérbe szorítják a fájdalmat és minden más rossz érzést. A szakértők szerint már 30 perc folyamatos fizikai aktivitás is elég ahhoz, hogy jobban érezzük magunkat. Mozgás közben olyan anyagok termelődnek a testünkben, amelyek különböző módon hatnak ránk, ilyen például:

Endorfin: Már 30 perc mozgás után elindul az agyban az endorfin termelés, ami csillapítja a fájdalmat. 

Szerotonin: Olyan folyamatokat befolyásol, mint az alvás, ébredés, étvágy és az öröm. Mozgás során a kellő mennyiséget kezdi termelni belőle a szervezet, ezért egy kiadós edzés után képesek vagyunk mindent pozitívan látni. 

Dopamin: A dopamin a fizikai aktivitást segíti elő, az agy kellemes érzést társít a mozgáshoz - tulajdonképpen egy személyes motivátorrá változva ösztönöz minket. Mozgás közben jól érezzük magunkat és azt érezzük, hogy újra és újra át akarjuk élni ezt.  

Forrás: nytimes, bien