Napi 5 órát aludt, hogy utánajárjon, elég-e ennyi - rossz vége lett

18/04/19 csütörtök
ujnemzedek.hu
Tuti, hogy nem elég a 8 óra? - erre volt kíváncsi egy vállalkozószellemű újságíró. Hát megtudta...

Az alvás kérdésköre egy népszerű és örökzöld téma, mivel kivétel nélkül mindenki érintett. Manapság viszont a modern ember egyik legnagyobb problémája az örökös rohanás és az időhiány. Szóval milyen jó lenne, ha kiderülne, hogy ez a 8 óra alvás mítosz, és valójában kevesebbel is beérjük! 

Ez jutott eszébe a Buzzfeed egyik újságírójának is, aki ráadásul rátalált egy ezt alátámasztó elgondolásra is a neten. A polifázisú alvás hívei szerint sokkal jobb, ha az alvásunk nem egyfolytában, hanem több szakaszra bontva történik, így radikálisan lerövidíthető az alvásidő. (Ezt  már mások is pedzegették korábban.) A legextrémebb változat például 6 kis, egyenként 20 perces alvást engedélyez 24 óra alatt. 

Az újságíró, Ryan Bergara nem volt ennyire bátor, ő egy szelídebb verziót választott, ami éjjel 4,5 óra alvást, napközben pedig két húszpercest ír elő. Egy alváskutatót is megkérdezett, mielőtt belevágott a kísérletbe, hogy tényleg lehetséges-e a kevesebb alvás ugyanolyan teljesítmény és egészségi állapot mellett. A szakértő azonban inkább óva intette, hogy 8 óránál kevesebbet aludjon huzamosabb ideig. Megjósolta, hogy kognitív és memóriaproblémák léphetnek fel, lelassulhat a reakcióidő, de várható a kreativitás hiánya és a fokozott ingerlékenység is.

A kísérletnek már az eleje sem indult igazán jól: Ryan az első két napon is ólmos fáradtságot érzett, a 2. napon már a mindennapi tevékenységek elvégzése is nehézséget jelentett neki.

A harmadik napon agyhalottnak érezte magát és gyakorlatilag nem volt képes semmit sem csinálni.

Az ötödik napra aztán tovább durvultak a dolgok: Ryan egyáltalán nem tudott összpontosítani, és nevetőrohamok (magyarosabb kifejezéssel: röhögőgörcsök) jöttek rá, amiket egyáltalán nem tudott kontrollálni. Volt, hogy fél órán keresztül (!) kacagott. 

A hatodik nap iszonyatos migrént kapott, és már a beszéd sem ment neki rendesen. Ráadásul totál motiválatlan lett, az ég világon semmihez sem volt kedve.

A hetedik nap aztán jött az összeomlás: képtelen volt tovább bírni az alvásmegvonást, és extra mennyiséget aludt. Persze ez sem segített azonnal. 

Beszámoló az alvási kísérletről:

:

"Összességében egy olyan élmény volt ez, amit javasolnék bárkinek is, hogy kipróbálja? A legkevésbé sem! Talán néhány kivételes ember esetében, akinek olyan a genetikája, hogy ilyen kevés alvással is elvan, működhet. De a többség 7-8 órás alvással tud csak létezni" - foglalta össze az újságíró a tanulságokat.