Mozdulj rá!

19/07/04 csütörtök
ujnemzedek.hu
Az egészséges életmódról szóló cikksorozatunkban eddig a fiatalok dohány-, és alkoholfogyasztási szokásaival foglalkoztunk. Ebben a részben egy újabb rizikómagatartás, a mozgásszegény életvitel, kerül terítékre.

Az emberek döntő többségénél a rendszeres testmozgás hiánya jelentős túlsúly kialakulásához, elhízáshoz vezet, különösen akkor, ha ehhez az életmódhoz rossz táplálkozási szokások is társulnak. Az elhízás pedig jelentős egészségügyi kockázatokkal jár: a leggyakoribb hozzáköthető megbetegedés a 2-es típusú cukorbetegség, de hatására kialakulhat többek között magas vérnyomás, koszorúér-betegség, stroke, alvási apnoe, daganatos megbetegedés, valamint a fogamzóképességgel és terhességgel kapcsolatos problémák is.

A mozgáshiány a fizikum mellett a pszichét is megterheli. Károsan hat a mentális egészségre, jelentős negatív befolyással lehet az életminőségre, többek között növeli a stressz és a depresszió kialakulásának esélyét.

Az Egészségügyi Világszervezet 2016-os adatai szerint az elhízás hazánkban is jelentős problémának számít. A testtömegindex számítások alapján a 15 év feletti népesség 40 százaléka tekinthető normál testsúlyúnak, további 4,2% enyhén vagy súlyosan sovány. A maradék kb. 56 százalék viszont túlsúlyos, illetve az enyhén, vagy súlyosan elhízott kategóriába tartozik.

Ha mozgásról van szó főleg a fiatalok jutnak eszünkbe, és ez nem véletlen. Ebben az életkorban ér a csúcsra az emberi szervezet fizikai teljesítőképessége, amit jobb esetben az egyén ki is használ. Egészségüket, és szabadidejüket tekintve a fiatalok tudnák a legtöbb figyelmet fordítani a rendszeres sportolásra. Azonban sajnos a rendszeres sportolás rájuk sem kifejezetten jellemző. A magyar ifjúságkutatás 2016-os adatai szerint a korosztály 64 százaléka a kötelező testnevelésórákon kívül semmilyen rendszeres testmozgást nem végez.


Fotó: Pxhere

Éppen ezért

a kötelező testnevelésnek kiemelt jelentősége van a közoktatásban,

hiszen a magyar fiatalok túlnyomó részének ez jelenti az egyetlen rendszeres testmozgást a mindennapjai során. A mindennapos testnevelést a Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény határozza meg, ezzel jelentős lépést tett a fiatalok mozgásgazdag életmódjának fejlesztéséhez.

A helyzet további javítása érdekében hozták létre a T.E.S.I. 2020, azaz a Testnevelés az Egészségfejlesztésben Stratégiai Intézkedések programot. A tervezet 2016-tól kezdve a 2020-ig jelentős változásokat irányoz elő. Magába foglal olyan célokat és tevékenységeket, amelyek elősegítik a magyar társadalom egészségtudatos életmódjának kialakulását. Remélhetőleg hatékonyan népszerűsíti az egészséges életmódot hazánkban és ezzel hozzájárul a kóros elhízás, valamint a pszichés betegségek visszaszorításához.

Szakértők szerint már a heti 5 alkalommal való fél óra testmozgás is rendkívül sokat számít

A kondíciónk javításában, és a mentális ártalmak – például stressz és a depresszió – leküzdésében. Tehát nem kell élsportolót faragni magunkból, ha jó formában szeretnénk tartani magunkat. Az utóbbi időben ráadásul egyre több lehetőséget találhatunk a rendszeres sportolásra, amely segíthet mind a fizikai, mind mentális egészségünk javításában, csak szét kell nézni magunk körül.

Források: ksh.hu; kormany.hu; magyaredzo.hu; eduline.hu; Magyar Fiatalok a Kárpát-Medencében