Miért rettegünk annyira a csalódástól?

18/06/13 szerda
ujnemzedek.hu
Sokan félnek a csalódástól, általában elkerüljük az olyan helyzeteket, amik szerintünk nem végződnének pozitívan. Arra kevesen gondolunk, hogy ezt a félelmet le is lehetne küzdeni!

Forrás: Pixabay

Mi teszi a csalódást annyira fájdalmassá? Miért félünk tőle? És mit tehetsz azért, hogy kevésbé félj ettől az érzéstől? Hogy hozz meg fontos döntéseket anélkül, hogy inkább parázz és elkerült a negatív érzéseket? 

A válasz meglehetősen egyszerű: a csalódás olyan fájdalmas vagy szomorú érzés, amit akkor érzünk, amikor valami megzavarja pozitív érzéseinket és reménykedő várakozásainkat. Patricia DeYoung szerint a csalódás által okozott zavar a széthullás érzésével párosul. Amikor csalódunk rosszul érezzük magunkat. Úgy véljük, hogy valahogy hibásan vagyunk. 

Patricia egyik könyvében ír az "optimális csalódás" pszichológiai jelenségéről, amely során a gyermekkori csalódások szokásos és kezelhető tapasztalatai segítenek nekünk az "érzés izmai" kialakításában. A szülők akik megértik, hogy a csalódás egyszerűen az élet része, segíthetnek gyerekeiknek az életkor szerinti lecsendesüléssel és a szomorú és dühös érzelmekkel megbirkózni. Amikor ezeket az érzéseket megismerik a gyerekek, a szülők segíthetik őket abban, hogy a lehető legjobbat tudják kihozni a helyzetükből és tovább tudjanak lépni. Ezáltal a gyerekek megtanulják, hogy ne féljenek a csalódástól. Amikor a szülők maguk is félnek az érzelmektől, megpróbálhatják megvédeni a gyermekeiket az esetleges kudarcoktól és veszteségektől, még azoktól is, amelyek korukhoz igazíthatók és kezelhetőek. Aztán a gyerekek is átveszik ezt a mintát és hasonlóképp félni kezdenek a csalódásoktól, tudatosan kezdenek kerülni számukra kockázatos szituációkat.

Persze nem ez az egyetlen ok, ami miatt valaki félhet a csalódástól

Talán tapasztaltál traumatikus fordulatot az életedben, vagy egy reménykedő helyzet vége szívtörés lett. Ilyenkor természetes a félelem a hasonló helyzetektől, hogy majd ezek is csak egy másik csalódáshoz vezetnek. Ebben az esetben egy pozitív élmény vagy tapasztalat ki tudja húzni az embert a csigaházából. Viszont, ha ez az állapot tartósan fennáll és megbénít, akkor ez  nem normális reakció. Érzéseink segítenek nekünk abban, hogy távol tudjuk tartani magunktól a rossz és fájdalmas tapasztalatok megismétlését, így a csalódottságtól való félelmük is pontosan ezt teszi - megakadályozza a traumás fájdalom érzésének bekövetkezését. Ezért félsz a csalódástól, ezért nem teszel meg dolgokat, inkább maradsz két lépés távolságban. Nem  mész bele új szituációkba, nehogy átéld a rossz tapasztalatokat újra. 

Természetesen nem minden csalódás traumatikus

Annak érdekében, hogy kevésbé félj a csalódástól és jobban tudj a döntésekre koncentrálni, meg kell tanítani magadnak, hogy ne gondolj arra, hogy mi lesz, ha nem úgy sül el a dolog, ahogy tervezted. De azt is észben kell tartanod, hogy a csalódások sem egyformák, nem mindig olyan fájdalmasak vagy felzaklatóak, mint a múltban.  

Hogy tudod ezt megcsinálni? Az egyik módja egy olyan egyszerűmódszer, amit "expozíciós terápiának" neveznek. Ennek során fokozatosan ki vagy téve kis mennyiségű olyan helyzetnek, amely szorongást okoz. Ez azt jelenti, hogy olyan helyzetekbe kell belemenned, amelyben olyan döntést kell hoznod, amely akár csalódást is okozhat. Bármi legyen is a reakciód ezekben a szituációkban, próbálj meg beszélgetni magaddal: nyugtasd magad, akár egy gyereket szokás. Ne akarj megfelelni az elvárásoknak meg mások reakciójának, arra gondolj, hogy minden rendben van és tulajdonképpen nincs mitől tartanod. Emlékeztesd magad, hogy teljesen rendben van, ha izgulsz kicsit, hisz fontos döntések előtt mindenki parázik.  

Idővel, több gyakorlattal, a csalódástól való félelem nem lesz ilyen fenyegető probléma. A döntéshozatalok pedig, amiket eddig kerültél, mert féltél a csalódástól, fokozatosan egyre könnyebbek lesznek.

Forrás: psychology today